עבודת סיום קורס-ציונות ופוסט ציונות חינוך לאומי: אירוע חקר- בית הספר הריאלי העברי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 3685
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

ציונות ופוסט ציונות חינוך לאומי: אירוע חקר- בית הספר הריאלי העברי תוכן עניינים
מבוא
3 רקע היסטורי
3 הגדרת הנושא וחשיבותו 5
בית הספר הריאלי העברי
6
4 .1   מלחמת השפה העברית והקמת בית הספר הריאלי העברי
6
4 .2    הקמת בית הספר הריאלי
8
4 .3   נקודות מפתח בהיסטוריה של בית הספר הריאלי
8
4 .4   ערכי בית הספר הריאלי 9
4 .5   ערכי בית הספר כמועברים בתכניות הלימודים בו 9
4 .6   סמל בית הספר הריאלי
1 1
סיכום ודיון
1 2
ביבליוגרפיה
1 3
מבוא
העבודה היא בתחום חינוך לאומי ותעסוק בתרומת בית הספר הראלי העברי בחיפה בתחום חינוך לאומי ותציג את ערכי בית הספר שנקבעו עם הקמתו ונשמרו לאורך השנים.
התקופה שבין שנות ה-80 של המאה ה-19 לראשית המאה ה-20 היא שלב חשוב בעיצוב התשתית לתרבות חדשה בארץ ישראל, שביצירתה היה החינוך העברי שותף ואותה הפיץ (שחר, 2001).
הרפרט יעסוק בבית הספר הריאלי העברי בחיפה שנוסד לפני פרוץ מלחמת העולם הראשונה. הקורטריון של המכון היהודי לחינוך טכני בא"י, מייסודה של חברת "עזרה", החליט להקים אז בחיפה טכניקום ובית ספר ריאלי, וקבע בישיבתו ב- 20.10.1913 ששפת ההוראה של המקצועות המדויקים תהיה גרמנית. החלטה זו עוררה תסיסה גדולה בארץ כולה ובמיוחד בחיפה. בנובמבר אותה שנה נתכנסה בחיפה אספת מחאה נגד החלטות הקורטריון והוחלט בה לייסד בית ספר ריאלי שכולו עברי.  הוועד הפועל הציוני החליט על ייסוד בית הספר הריאלי העברי בחיפה ולמנהלו נתמנה ד"ר ארתור בירם. ב "פרוגרמה לכל שנות הלימוד", שיצאה לאור באותה שנה, התווה ד"ר בירם את דרכו של ביה"ס:
"מטרה אחת לנו: להקים דור של עוזרים חדשים לגאולת ארצנו ושחרור עמנו… שאיפתנו לתת לתלמידים את היסודות העיוניים שיכשירום לעבודה עצמית וחופשית, להכשירם הכשרה טכנית, שאין להקנותה, לפי דעתנו, אלא על ידי מלאכת ידיים… להרגיל את בנינו לסדר ודיוק בעבודה… לפתח בהם ההכשרה הציבורית והחברתית, הכישרון לשלטון עצמי, שידעו לתפוס את מקומם הראוי בחברה ואשר יהיו מסוגלים להתמסר לענייני הציבור. אנשי מעשה שיהיו מוכשרים לעבוד עבודת ארצנו. אנשים שכל מילה תהיה להם מעשה… דבר מובן מאליו הוא שהחינוך הגופני צריך לתפוס מקום בראש, כי דרושים לנו אנשים בריאים בגופם ובעלי משמעת חזקה".