סיכום קורס פסיכולוגיה התפתחותית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2016
מספר מילים 28778

תקציר העבודה

פסיכולוגיה התפתחותית התפתחות: שינויים איכותיים תלויי גיל וארגון מחדש של התנהגויות שהם סדירים, מצטברים ובעלי כיוון שינוי איכותי: התנהגות חדשה שמבוססת על התנהגות קודמת.
דוגמאות: מעבר מזחילה להליכה, מעבר מהוצאת מספר מילים בודדות למשפטים שלמים.
התארגנות מחדש: ההבנה שהאדם נפרד מהעולם ויש לו צרכים, מחשבות ורגשות שונים משאר האנשים.
מבחינה קוגניטיבית ילדים לומדים להכיר את הסביבה שלהם ולהגיב אליה בהתאם.
הם מבינים שחלק מהדברים נמצאים בשליטתם למשל: משחק במובייל עם צליל, בכי.
מבחינת זיכרונות כשאדם נולד המח לא סיים להתפתח ולכן האזור במח שאחראי על זיכרונות (היפוקמפוס) לא צובר זיכרונות.
בנוסף לאחר הלידה כחלק מתהליך ההתפתחות הפיזיולוגי, קיים גן בגוף שנותן הוראה להשמיד סינפסות במח שלא רלוונטיות, תהליך זה נקרה התארגנות מחדש של סינפסות.
התפתחות נורמטיבית: מתייחסת לשינויים הכלליים ולארגון מחדש של התנהגות החלים כמעט בכל הילדים במהלך גדילתם.
התפתחות אישית: התפתחות המושפעת מגורמים פנימיים, אישיים, כגון גנטיקה, תרבות ועוד.
תורשה מול סביבה –          הפילוסוף האנגלי ג'ון לוק האמין שהילד נולד כלוח חלק שעליו נצבר נסיון החיים.
בגישה שלו אין מקום לתורשה ולגנטיקה.
–          הפילוסוף הצרפתי ז'אן ז'אק רוסו טען שההורים והחברה חייבים לתת לילד חופש מירבי בתחילת החיים כי הילד יודע יותר טוב מכולם מה שהוא צריך (חוכמת האורגניזם).
בגישתו יש מקום לתורשה וגנטיקה.
יחסים גומלין בין תורשה לסביבה:
סביב יחסי הגומלין בין התורשה לסביבה עולה השאלה הגדולה עד כמה הגנטיקה משפיעה על ילדים לעומת הסביבה ולהיפך.
אחת הדרכים היעילות לבדיקת הקשר בין תורשה לסביבה הוא ע"י מחק של תאומים זהים שהופרדו בלידתם.
המסקנה עפ"י המחקרים הללו היא שהתפתחות מוצלחת תלויה בהתאמה שבין נטיות הילד לבין סביבתו המסויימת.
התפתחות בשלבים מול התפתחות הדרגתית –          התפתחות רציפה: שינויים של תכונות המתרחשים עם עלייה בגיל לדוגמא: גובה.
–          התפתחות לא רציפה: שינויים של תכונות המופיעות עם עלייה בגיל וכוללים שינויים קיצוניים וקפיצות פתאומיות.
תיאורית ההתפתחות הקוגניטיבית של פיאז'ה –          פיאז'ה תפס את הילד כמשתתף פעיל בתהליך האינטראקציה עם הסביבה ולא מקבל פאסיבי  של ההתפתחות הביולוגית או גירויים חיצוניים.
–          פיאז'ה טען שהילדים הם כמו "מדענים" שחוקרים את הסביבה שלהם, ובהתאם לממצאים מפתחים סכמות חדשות ·         סכמה: תיאוריה או חשיבה איך עולמות שונים פועלים תהליך הרחבת הסכמות נעשה בשני שלבים:
·         הטמעה Assimilation: התינוק רואה דמות או חפץ מסויים ומטמיע דמויות אחרות לאותה תבנית שראה למשל: כשילד רואה כלב הוא יודע שמדובר בחיה עם 4 רגליים וזנב, ובפעם הראשונה שהוא יראה חיה אחרת למשל פרה הוא יקרא לה כלב בגלל הטמעה.
·         התאמה Accommodation: הילד מתחיל להבין שיש הבדלים בין דמויות וחפצים ומפתח סכמה חדשה למה שהוא רואה לדוגמא: יניקה. בהתחלה הילד מכניס כל דבר לפה ומבצע את פעולת היניקה בגלל הצורך לינוק, בשלב מסויים הילד מבין שלא כל חפץ הוא השד של אמא והוא לומד להכיר את ההבדלים.
השלבים הפסיכו סקסואלים של פרויד שלב וגיל אזור ארוגני שלב אוראלי (0-1) פה. סיפוק צרכים דרך הפה שלב אנאלי (2-3) פי הטבעת. מאבק מתמיד של שליטה בצרכים שלב פאלי (3-5) אברי המין. התפתחות הליבידו, תסביך אדיפוס.
שלב החביון (6-8) אין. הילדים עסוקים בלמידה שלב גניטלי (התבגרות) בעיקר איברי המין. יצירת קשר עם המין השני.
–          לטענת פרויד הילד נולד רק עם האיד, הוא פועל על פי עיקרון העונג, הוא לא מבין מונחים כמו מוסר, סבלנות, חוקים, נורמות.
עם השנים רואים התפתחות של האגו והסופר אגו ע"י ההורים.
–          פרויד טען ששלבי ההתפתחות בילדות שלנו קריטיים מאוד לגבי שלבין התפתחותיים מאוחרים יותר והם משפיעים על התנהגותנו כמבוגרים.
–          התאוריה של פרויד לא ממש מקובלת בימינו מכיוון שכבר לא מטפלים בהתפתחות ילדים בשיטות של פרויד., עם זאת יש הרבה מרכיבים בתיאוריה שלו שלוקחים בחשבות בשיטות טיפול עכשוויות.
–          גישתו של פרויד מסתיימת בגיל 13.
התיאוריה הפסיכו חברתית של אריקסון –          אריקסון היה תלמיד של פרויד והתאוריה שלו מבוססת על התיאוריה של פרויד.
–          לטענתו התפתחות האדם תלויה ביחסים החברתיים של האדם ותוצאותיהם.
–          בנוסף טוען אריקסון שהתפתחות האדם מבוססת על שליטה ביצרים אסורים, יש מאבק מתמיד בין דחפים לשליטה כמו אצל פרויד.
–          אריקסון טען שהקשר החברתי של התינוק משפיע עליו מאוד לדוגמא: אם ילד רוצה לאכול לבד והאמא לא מסכימה היא בעצם מסרסת את היוזמה של התינוק וזה עלול לפתח אצלו תחושת אשמה.
–          לעומת פרויד, התיאוריה של אריקסון טוענת שההתפתחות האדם נמשכת כל החיים.
שיטות לחקר התפתחות –          ניסוי: מחקר בו החוקר שולט על כל המשתנים האפשריים בניסוי, והוא נערך בדרך כלל במעבדה. בניסי יש הפעלה של מניפולציה על אחד המשתנים –          תצפית בתנאים טבעיים: מחקר המתבצע בשטח הטבעי של הילדים ולא מופעלת מניפולציה, החוקר לא שולט על המשתנים במחקר כזה.
הבסיס של שיטת מחקר זו הוא שהרבה מתכונות שהילדים לומדים לא נעשית באזור חיצוני ולא מוכר כמו מעבדה.
החיסרון הגדול של שיטת מחקר זו הוא חוסר היכולת של החוקר לשלוט על המשתנים הנוספים שעלולים להשפיע על המחקר.
במחקר כזה לא ניתן להצביע על קשר סיבתי, לרוב יהיה קשר מזוייף בין הממצאים. יש קושי למצוא קשר אמיתי בין המשתנים.
–          ניסוי טבעי –          חקר שינויים לאורך זמן ההקשרים של ההתפתחות "ג'יני ילדת הפרא" נכלאה ע"י אביה וחיה בבידוד גמור כשהיא קשורה וכבולה לכיסא.
התגלתה בגיל 13 ע"י הרשויות בקליפורניה והועברה לטיפול בבית החולים לילדים בלוס אנג'לס.
מבחינה חיצונית ג'יני נראתה קטנה לגילה וסבלה ממספר בעיות בהתפתחות בעקבות  הבידוד וההזנחה מהם סבלה.
חלק מהבעיות העיקריות הן:
1. פגיעה ביכולות האינטלקטואליות
2 . –