קלאסיקה בחקר התקשורת- סיכום מלא

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 13717
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

מבוא:
קאנון: קלאסיקה המושג קאנון מבטא משהו קלאסי מהדרגה העליונה שיש לו ערך לאורך זמן. הוא מהווה איזושהי דוגמא ומופת בתחום מסוים. ביוונית המילה מבטאת מוט מדידה ומאוחר יותר חוק. בגלגולים המודרניים יותר הכוונה לחוק או מערכת תקנות שנקבעה ע"י הכנסייה ומשמשת כקוד להתנהגות ואמונה. כל תחום יצירה יש לו קאנון משלו. מידת הקנוניות של מאמר תקבע ע"פ 3 קריטריונים (קודקודי הקאנון):
1. מהפכנות/חדשנות- מידת החדשנות שיש במאמר, תופעה חדשה שטרם נחקרה, נקודת מבט חדשה על תופעות קיימות,תפנית חשיבה בתחום.
2. רלוונטיות- עד כמה אותו מאמר והטיעונים שמוצגים רלוונטיים גם כיום.
3 . הערצה- עד כמה מחשבים אותו וממשיכים להתייחס עליו.
ככל ששלושת הקריטריונים הללו מתקיימים בעוצמה משמעותית המאמר הוא מאמר קלאסי. בקורס 5 אסכולות (קולומביה, טורונטו, שיקגו, פרנקפורט, מחקרי תרבות בריטיים) אסכולה- קבוצת חוקרים שמחזיקים בגישה מסוימת במחקר של תקשורת.
בכל אסכולה:                     * מאמרים קלאסיים/קנוניים * מאמרי תגובה אסכולת קולומביה:
אסכולת קולומביה (על שם אוניברסיטת קולומביה) היא אסכולה מאוד מרכזית בחקר התקשורת וניתן לאפיין אותה דרך מספר נקודות: * הגישה המבנית תפקודית- רואה את החברה כמורכבת ממערכות שונות כאשר לכל מערכת יש תפקיד או מספר תפקידים שהיא ממלאת וזה תורם ליציבות של המערכת החברתית כולה. מקובל לתאר את החברה כגוף האדם (לכל איבר יש תפקיד חשוב בגוף).בגישה זו ההתייחסות לתקשורת היא כאל מערכת שממלאת מספר תפקידים בחברה: 1. סיקור
2 . תאום
3 . בידור
4 . מידע 5. המשכיות * גישה פוזיטיביסטית- פוזיטיביזם זו עמדה או גישה שטוענת שהסוציולוגיה (מדעי החברה והתקשורת) צריכה להידמות למדעים המדויקים. ולכן שיטות המחקר שחוקרי תקשורת אמורים להשתמש בהן הן שיטות מדויקות ,כמותיות,מדעיות ורציונאליות שמבקשות לנתח ולהבין את תופעות תקשורת באופן אוביקטיבי ניטראלי וכמותי.
* שיטת המחקר של הגישה הזו זה בעיקר סקרים. * משתייכת לזרם המרכזי במחקר- אסכולה זו תופסת את התקשורת כחלק מהיציבות החברתית ולכן האנשים שפעלו במסגרתה עבדו בדרך כלל עם הממסד הפוליטי והכלכלי בארה"ב מה שהביא לביקורת עליהם מצד גישות אחרות . (אסכולת פרנקפורט) .
* השפעת התקשורת- אסכולה זו סבורה שלתקשורת יש השפעה מוגבלת על החברה והאדם ואין לה השפעה ישירה ובלעדית כפי שנחשב בעבר. (חיזוק דעות) * מחקרי רדיו- המון מחקרים של חוקרי אסכולה זו נערכו על הרדיו (תשדירי פרסומת, תעמולת בחירות).