סמינריון סיום קורס, תואר שני-קניין רוחני- זכויות יוצרים

תקציר העבודה

סמינריון בקניין רוחני- זכויות יוצרים תוכן עניינים
1.     הקדמה
3
1 .1 הצדקות תיאורטיות לדיני יוצרים 5
2 .     עקרונות כלליים של זכויות יוצרים 9
3 .     ההגדרה של זכויות יוצרים בחוק הישראלי
1 2
4 .     סוגיית חוקי זכויות יוצרים במוסיקה ובפרט בשירים
1 7
4 .1  הגנות בזכויות יוצרים
1 8
4 .2 שיר "עממי" שכולם שרים?
20
4 .3 הפרות של חומרים בזכויות יוצרים בעידן המודרני
2 1
4 .4 פסיקה בקניין רוחני- זכויות יוצרים במוסיקה
2 4
5.     סיכום
2 5
6 .     ביבליוגרפיה
2 6
תחום הקניין הרוחני מגן על זכויות קניין בנכסים בלתי מוחשיים. נשוא ההגנה הוא מידע כאשר מונח הקניין הרוחני – מתייחס לסוגים שונים של הגנות משפטיות / זכויות משפטיות שיש להם מצד אחד הרבה תכונות משותפות אך מצד שני יש להם גם דברים שונים מאד ותכונות שונות מאד. דהיינו, זו משפחה של זכויות בעלי קווי דמיון במובנים מסוימים ובמובנים אחרים שוני רב, כאשר אין הגדרה אמתית / הסכמה אחידה לאשר הוא קנין רוחני וכל מוצר כמעט שמשתמשים בו מוגן בזכויות יוצרים.
בין זכויות קניין רוחני הקיימות מונים:
פטנטים סימני מסחר – מוניטין, מותגים זכויות יוצרים – יצירות ספרותיות, אמנותיות, מוסיקליות, דרמטיות, תוכנות מחשב בדין הישראלי.
זכויות מטפחים – זני צמחים מדגמים – עיצוב תעשייתי. למשל בקבוקים של מי עדן או נביעות. יש כרגע הצעת חוק להגן על מדגמים לא רשומים. כרגע מגנים רק על מדגמים שנרשמו בפנקס הפטנטים והמדגמים.
סודות מסחריים -רעיונות, מידע עסקי כל אחת מהזכויות האלו מוגנת בחקיקה ספציפית ורלוונטית ניתן לחלק את  ההצדקות התיאורטיות לקיום דיני יוצרים לשניים:
·         הצדקות הקשורות לזכויות יוצרים ·         הצדקות תועלתניות.
קיימות מספר סיבות לכך שיש להגן על זכויות קנין רוחני, ביניהן:
גישה כלכלית – תועלתית – יצירת תמריצים תיאוריית העבודה – זכות טבעית של האדם בפרי עמלו תאוריית האישיות – ביטוי חיצוני לרווחו ואישיותו של האדם בעבודתי אציג את היבטי חוק זכויות יוצרים ואתמקד בגישה הראשונה, הכלכלית, כאשר , למרות שמבנה החקיקה בעולם המודרני הוא על בסיס הגישה הזו, אין היא מה שמניע בהכרח את כולם. הרחבתי יותר בגישה הכלכלית, הנוגעת לחוק זכויות יוצרים , התמקדתי בתחום הקניין הרוחני, כאשר לפי   Gayer  ו Shy  ,(2006)  תביעות משפטיות נגד בני אדם שהשתמשו בצורה לא חוקית בחומר שהוא כפוף לזכויות יוצרים אינו בהכרח לטובתם הכלכלית של האמנים שהפיראטיות מבוצעת על יצירותיהם.