עבודת סיום קורס-יהודים בעולם האסלאם במאות ה 19 -20 כלכלה ותעסוקה בעידן המודרניזציה, התיעוש והקולוניזציה

תקציר העבודה

יהודים בעולם האסלאם במאות ה 19 -20 כלכלה ותעסוקה בעידן המודרניזציה, התיעוש והקולוניזציה תוכן עניינים
מבוא
3 אוריינטליזם וקולוניאליזם
4
2 .1   אוריינטליזם
4
2 .2    קולוניאליזם 5
היסטוריה של המזרח התיכון דרך תהליכים שבמרכזם החיים הכלכליים באזור
8
3 .1   שתי תקופות של גלובליזציה כלכלית
8
3 .2   קזבלנקה, מרוקו, סוף המאה התשע עשר ותחילת המאה העשרים
1 0
3 .3   יהודים בקזבלנקה, מרוקו, בתקופה שבין שתי מלחמות העולם
1 0 סיכום
1 2
ביבליוגרפיה
1 3
בעבודה המוגשת כאן סקרתי את האוריינטליזם והקולוניאליזם, לאחר מכן בקצרה את היסטורית המזרח התיכון דרך תהליכי החיים הכלכליים באזור, ופירוט לתת פרקים לשתי תקופות גלובליזציה כלכלית, את קזבלנקה, מרוקו, סוף המאה ה 19 עשר ותחילת המאה ה 20 ולבסוף פרק על היהודים בקזבלנקה, בתקופה שבין שתי מלחמות העולם. קהילות היהודים בארצות האסלאם היו קטנות ביחס לקהילות אירופה ומנו בין שתי מלחמות העולם כ800- אלף יהודים (פחות מ7%- מכלל יהודי העולם) כשהקיבוץ הגדול ביותר של יהודים בארצות האסלאם היה במרוקו. הדיסציפלינות האוריינטליסטיות מעוותות, גזעניות, משופעות בדעות קדומות ובאינטרסים פוליטיים וכלכליים ששינו את מערך החיים במזרח והציגו אותו במערב על ידי דימויים וידע שנלקחו בהסתמך על אמות מידה מערביות (מיטשל, 1999; סעיד, 2002).
הקולוניאליזם השתמש במגוון אמצעים על מנת ליצור סדר וארגון על פי הנתפס בעיניו כנכון, כדי להכפיף את האוריינטליזם שראה כנחות, ובמטרה לשלוט  (סעיד, 2002). לפי סעיד, (2002) מטרת העידן הקולוניאליסטי הייתה ליצור עולם גלובלי ומסודר באמצעות מנגנוני הכוח שיופעלו על האוריינטליזם.
שכטר, (2009) מציע להתבונן מחדש על ההיסטוריה של המזרח התיכון דרך תהליכים שבמרכזם החיים הכלכליים באזור, כשהוא טוען כי הרבה מההיסטוריה של המזרח התיכון נכתבה עד כה, מנקודת מוצא פוליטית —בתגובה למאבק אנטי–אימפריאלי, להתפתחות תנועות לאומיות וליצירת מדינות לאום. לפי שכטר, (2009) הגלובליזציה הביאה התנגדות לשלטון מרכזי חזק שלא הגן על נפגעי התהליך הכלכלי.
תכניות פיתוח מתקדמות ופרויקטים רחבים שבוצעו בקזבלנקה הובילו למימוש העקרון התיאורטי של צמיחה מטפחת צמיחה Kwon 1981, pp 73–90), בתוך Srougo, (2011.אוכלוסיות חזקות וחלשות היגרו לעיר בתקווה לקחת חלק בבום הכלכלי והתוצאה הייתה גידול מואץ באוכלוסייה בתקופת זמן קצרה יחסית (Srougo, (2011.
נושא מאמרו של Srougo, (2011) הוא ההיסטוריה הכלכלית והתרבותית של היהודים העניים בקזבלנקה, מרוקו, בתקופה שבין שתי מלחמות העולם.