קריאה מודרכת ג'- עבודת סוף קורס

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 2091
מספר מקורות 2

תקציר העבודה

החוג לפילוסופיה קריאה מודרכת ג'- עבודה מסכמת בדיאלוג "גורגיאס" משוחח סוקרטס עם פולוס אשר מנסה לחלץ את גורגיאס מהבושה שלתוכה הכניסו סוקרטס כאשר חשף את אופייה של הרטוריקה. סוקרטס טוען כי הרטוריקה הינה מעשה תרמית, בקיאות מתוך ניסיון בגרימת הנאה ועונג. הוא מוסיף גם כי הרטוריקה היא למעשה אחד מסוגי החנופה (בדומה לבישול וקוסמטיקה). מעמדה של הרטוריקה ביחס לנשמה, דומה למעמד הבישול ביחס לגוף- בנושאים הקשורים לגוף עדיף לנו להקשיב לרופאים, אך יותר נעים לנו ליהנות ממאכלים ומהבישול. הרטוריקה היא זו הפונה לחולשות של האדם ומנוונת את נפשו במקום לתרום לפיתוחה.  כמו שאף גורגיאס הודה בפני סוקרטס בדיאלוג לפני כן, הרטוריקה היא אמנות המשדלת את האדם להאמין וכי ואין מדובר בידיעה אמיתית. סוקרטס טוען כי עובדה זו יוצרת מצב שבו האנשים שישתכנעו במידה הרבה ביותר על ידי הרטוריקן הם האנשים שלא יודעים. סוקרטס טוען כי הרטוריקה היא אינה אומנות אלא רק חיקוי.
בשביל להסביר את טענתו מביא סוקרטס את הדוגמא של הרפואה. ההבדל בין זה המחקה רופא לבין רופא שהוא אכן מומחה עשוי לא להתגלות, מאחר והניסיון מראה לחקיין איך לפעול במקרים רבים. אך לעיתים הניסיון איננו מספיק ונדרש ידע אמיתי. כדור לשיכוך כאבים יכול לפתור כאב ראש פשוט, אך יכול לא לעזור במקרה שבו כאב הראש נגרם מסיבה רצינית אחרת. אלו הם בדיוק המקרים אשר דורשים ידע אמיתי במקום חיקוי של ידע. לאחר מכן פונה סוקרטס לדיון מפורש בנוגע לקשר בין רטוריקה לצדק שבה הוא אומר כי הרטוריקה הינה מסוכנת מפני שהיא עושה מניפולציה לצדק ללא ידיעה אמיתית וקונקרטית בנוגע לצדק.
בשלב זה פולוס מתפרץ לדיאלוג ומנסה להגן על הרטוריקה ואומר כי ישנו כוח רב הטמון ברטוריקה, הוא משווה כוח זה לכוח שיש לרודנים, ונותן כדוגמא את ארכיליאוס. לפי פולוס, מי ששולט ברטוריקה יכול לגרום לאנשים לעשות כל מה שעל דעתו ואף לגרום עוול ולא להיענש. סוקרטס טוען כי פולוס אינו מבין את מצבו של הרודן ולכן הוא עושה הקבלה שכזו. סוקרטס מגנה את הרטוריקה שפולוס מציג, אשר-