קווים לדמותו של אליהו הנביא

מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 7529
מספר מקורות 21

תקציר העבודה

אליהו הנביא פורץ לתנ"ך כדמות לוטה בערפל. איננו יודעים מי היא משפחתו וכיצד נגלה אליו ה' לראשונה. הוא מופיע בפרק ללא כל הקדמה וכמעט מיד גוזר על ישראל בצורת. גזרה המעלה  קושיה גדולה- האם ניתנה לאליהו הרשות לעשות זאת? נראה כי התשובה לכך חיובית, משום שה' נתן בידו את אחד מהמפתחות שלא ניתנו בידי אדם.
עם זאת, נראה כי לה' לא נוח מדרכו של אליהו. ובכל זאת ה'- נותן לו את המפתח על מנת ללמד אותו לקח. כבר במדרש של אחאב וחיאל, (אותו אדם שבנה את יריחו- ובמקביל נפרד מבן אחרי בן שנולד לו כחלק מהקללה {וכמה מתאים לעובדי ע"ז שמקריבים את ילדיהם למולך, לקבור את ילדיהם במגמה להתריס כנגד ה' והחרם ולבנות את יריחו}) נשקפת לנו דמותו הזקופה והאצילית של אליהו.  אך גם מופיעה מידת הדין שבו. לאחר דברי אחאב הקשים, אליהו פועל באופן אבסולוטי וכללי. הוא יכול היה להוכיח את אחאב, הוא יכול היה להעניש אותו או להזהירו, אך אליהו בוחר כמעט מיד בעונש קולקטיבי שלדעתו יחזיר את העם בתשובה, ויגרום להם להפסיק לעבוד עבודה זרה באופן גורף, החל מהשלטון וכלה בעם הארץ האחרון שבהם.
אליהו הוא דמות מוחלטת, אבסולוטית, תפיסתו נראית שייכת לגווני השחור והלבן בלבד.
ודבר אחד לנגד עיניו- דבר ה'. הוא חי למען ה', דבק בו בכל מאודו, הוא מקנא לה' ורוצה שהעם יבין את ייחודיותו של ה', כל מעשיו באים לשרת את המטרה הנעלה הזאת. גם במעמד הר הכרמל אליהו מאוד מוחלט- עד מתי אתם פוסחים על שני הסעיפים?
אליהו נאמן לדרך אחת, בחייו, בפרספקטיבה שלו.
הוא אוסף את העם כולו ולא פונה אל יחידים או אל קבוצות.
הוא עושה נס מרהיב ומרשים, נס שנעשה ע"י אש- אש המזוהה כל כך עם מידת הדין, המכלה מה שבדרכה.
נראה כי בתחילת הדרך אליהו מאוד בטוח בצדקתו ובנכונות דרכו, אך בהמשך, משראה שלא צלחה דרכו, הוא מתכנס לתוך עצמו ומבקש עצמו למות.
מדוע אליהו אינו ממשיך לעודד את העם לחזור בתשובה? מדוע אינו חי בתוכם ונותן לזמן לעשות את שלו? מנסה להעביר אותם תהליך איטי ומוצלח יותר מאשר אירוע חד פעמי שרושמו אינו משאיר חותם?
נראה כי אליהו אינו מוצא בעם נחמה אלא להיפך, מסתייג מהם עוד ועוד, התנהגותם מכאיבה לו, ונפשו המשתוקקת לדבקות בה', אינה יכולה לשאת את המצב הנוכחי. אליהו מבקש להתבודד, מבקש את קרבת ה', ובעצם מעשהו זה מקטרג על העם. וכי אפשר שאותו אדם שכותב זכויותיהם של ישראל תחת עץ החיים כל מוצאי שבת קודש, עולה בקנה אחד עם נביא?
אותו נביא שאינו מסוגל לשאת את מצבו הרוחני של העם בדורו ומבקש למלט את נפשו?
בעבודה זו ברצוני לנסות לענות על שאלות אלו, וזאת בעזרת המפרשים השונים למלכים א', כ"ב.