פניה ליעוץ אצל מתבגרים בזיקה למגדר

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 5599
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

תוכן עניינים
תקציר –…3
סקירה מחקרית 5
השערות מחקר 10 שיטה 11
ממצאים –15
דיון .23
סיכום ומסקנות
5 ביבליוגרפיה -26
                     נספחים –28
תקציר מחקר זה עוסק בנכונותם של מתבגרים לפנות לעזרה. מטרת המחקר הינה בדיקת ההבדלים בפניה לעזרה בקרב בנים ובנות בגיל ההתבגרות, ועמדותיהם כלפי גורמי ייעוץ, תוך התמקדות במס' נקודות. המחקר יבדוק  קשר בין מידת ההכרות למידת השימוש בגורמי הייעוץ השונים, בנוסף המחקר יתמקד בשאלת ההבדל במידת הפנייה לעזרה ובסיבות להעדפת גורמי ייעוץ בקרב הבנים והבנות.  לבסוף, תבדק מידת השימוש בגורמי היעוץ בזיקה למגמת הלימוד.         בעקבות סקירת הספרות הוצגו מספר השערות, על פיהן תהיה הנכונות לבקש עזרה קשורה למספר משתנים: מין, ארץ מוצא, השכלה, מצב משפחתי, סוג מגורים. נצפה שבקרב בני הנוער ככל שרמת ההיכרות של גורמי היעוץ גבוהה יותר כך מידת השימוש בגורמי הייעוץ תהיה רבה יותר. כמו כן, שיערנו כי ימצאו הבדלים מגדריים במידת השימוש של גורמי הייעוץ השונים ובסיבות להעדפת גורמי הייעוץ. לבסוף, שיערנו כי ימצאו הבדלים במידת השימוש בפועל של גורמי הייעוץ השונים בזיקה למגמת הלימוד.     במדגם השתתפו 60 תלמידי כיתות י"ב. הבנות שהשתתפו במחקר לומדות באולפנה דתית במרכז הארץ, והבנים לומדים בבית ספר תיכון טכנולוגי דתי במרכז הארץ, בפיקוח משרד החינוך והתרבות בשנת 2004.
אוכלוסיית המחקר הנה ממעמד סוציו אקונומי בינוני ומעלה. הנתונים נאספו באמצעות שאלון מובנה שחולק בכיתות על ידנו ומולא ע"י התלמידים. השאלון בודק עמדות של תלמידים כלפי שירותי ייעוץ (ד"ר רומי).
מן המחקר עלה כי קיים קשר בין מידת ההיכרות למידת השימוש בגורמי הייעוץ הבאים: יועצת חינוכית, שירות פסיכולוגי חינוכי, יעוץ באינטרנט, אחים ואחר. בנוסף עלה כי מידת השימוש של הבנים ביעוץ ב'אחר' (במחקרנו, רבנים) נתפסה בעיני המתבגר כסוכן העזרה האפקטיבי והזמין עבורם לעומת הבנות. עובדה זו באה לידי ביטוי בפניה הרבה למקור עזרה זה בהשוואה למידת השימוש ביעוץ ב'אחר' אצל הבנות. כמו כן נמצאו הבדלים בין בנים לבנות בסיבות להעדפת גורמי הייעוץ, הסיבות להעדפת גורמי הייעוץ אצל הבנות לעומת הבנים הן: שירות נגיש וזמין וצוות פארא-מקצועי.  לאור תוצאות המחקר בעבודתנו זו, ראינו כי קיים קשר חלקי בין מידת ההיכרות למידת השימוש של גורמי הייעוץ השונים (רק בין חמישה גורמים מתוך חמישה עשר) וכן בנות משתמשות פחות מבנים בייעוץ עם רבנים. לפיכך, יש צורך להביא למודעותו של הנוער ולחשוף בפניו את גורמי הייעוץ הללו ואת יתרונותיהם, ולעודד את המתבגרים להשתמש במידת הצורך בגורמי היעוץ השונים למען יוכלו להיעזר בהם ולנצל אותם ככלי עזרה ברגעים קשים, ובעתות משבר ומצוקה. בעקבות הממצאים השונים ניתן יהיה לזהות מתבגרים שאינם פונים לקבל עזרה מיוזמתם ולתכנן דרכי התערבות על מנת להעלות את המודעות לפניה לעזרה.