טיפול בחרדת בחינות בשיטת CBT

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 6612
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

תוכן העניינים
חלק א' – סקירה עיונית לבעיה 3
מטרות העבודה. 3
מבוא עיוני-חרדת בחינות. 3
הגדרות ומאפיינים.. 4
הגורמים לחרדות בחינות. 7
הטיפול בחרדת בחינות. 9
הטיפול הקוגנטיבי התנהגותי 11
חלק ב' – תיאור המקרה   13
המשגת הבעיה-קונצפטואליזציה. 13
רשימת הבעיה. 14
גורמים מצביים.. 14
השערת עבודה. 15
חלק ג'-תוכנית התערבות יעוצית מבוססת C.B.T.. 16
טיפוח מוטיבציה לשינוי בקרב הנועץ וחיזוק המחויבות ליעוץ 22
מחסומים פוטנציאליים לייעוץ אפקטיבי …23
הערכת האפקטיביות היעוצית …24
ביבליוגרפיה
5 נספחים  טיפול בחרדת בחינות בשיטת CBT תקציר חרדת בחינות הינה תופעה המטרידה תלמידים רבים מאוד. מדובר בלחץ או חרדה הנוצרים במצבים בהם יש הערכה של הביצועים. כלומר, במצבים בהם אדם מוערך על ביצועיו, או במצבים הנתפסים כמצבי מבחן, עולה חרדה אצל אנשים מסוימים. כתוצאה מכך התפקוד נפגע ועולה מצוקה ותגובות חרדה.מוגברות. מצבי הערכה הינם מצבים שכיחים מאוד בתרבות המערבית המדגישה הישגיות והשוואתיות, ולכן שכיחות התופעה של חרדת הבחינות עולה. חרדת הבחינות מופיעה בעיקר בתקופת הלימודים בתיכון ובאוניברסיטה והיא עלולה לגרום לקשיים בתהליך הלמידה, בעיות בתפקוד בזמן הבחינה ולקשיים רגשיים נלווים.
בכדי להבין מהי חרדת בחינות יש להבין תחילה מהי חרדה. מהי חרדה? לחץ וחרדה נוצרים כתגובה לאתגרים ומכשולים שפוגשים בחיים. בעת שאדם נפגש עם אתגרים ומכשולים עליו לעשות מאמץ נפשי, גופני ורגשי כדי להסתגל, להתאים את עצמו להמשיך הלאה בצורה מסתגלת. כל מצב שדורש הסתגלות יכול להוות גורם ללחץ וחרדה משום שנוצר עומס על האדם בניסיון להתמודד. החרדה והלחץ עולים בדרך כלל משום שהמצב החדש מאיים על האדם שלא יצליח להסתגל וכתוצאה מכך נוצר איום להיפגע ממשהו. ניתן להבין מדוע תלמיד נלחץ סביב מבחן חשוב שעליו לעבור. התלמיד עשוי להיות מאוים מכך שלא יכול ללמוד או להתקדם בחייו בעקבות הכישלון הצפוי.
החרדה מבטאת פעמים רבות את האמירה : 'אני חושש שלא אצליח להסתגל או לתפקד טוב מול האתגר הזה ולכן אפגע'.
 הבעיה נוצרת כאשר החרדה גבוהה מידי ופוגעת בתפקוד.
  הביטויים של חרדה מתונה אינם מסוכנים אובייקטיבית ולא קורה דבר בזמן שחשים חרדה או לחץ מתונים משום שזהו מצב טבעי. יתירה מכך, מחקרים בתחום מלמדים כי לחץ היא גורם חשוב היכול לתרום ללמידה יעילה, למקד את הקשב ולגרום למוטיבציה. כל זאת, בתנאי שהלחץ הינו בתחום אופטימלי. לאחר שהלחץ עובר את הרמה האופטימלית, נוצרת פגיעה בתהליכי הקשב, הזכרון והתפקוד היעיל. במצב זה החרדה יוצרת מעגליות של סימפטומים והימנעות שמזיקים ודורשים טיפול.