מחשבה מדינית 10611

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
מילות מפתח
ציון 92
שנת הגשה 2013
מספר מילים 1596

תקציר העבודה

1 .      הגדירו והסבירו במילותיכם, מהו תחום המחשבה המדינית ומהם הנושאים שתחום זה עוסק בהם.
2.      תארו והסבירו את החוקיות התיאורטית (המתודה) המאפיינת את הגותו של אפלטון, והמהווה תשתית להבנתו ולניתוחו את המדינה.
בהתבסס על הדיון התיאורטי בסעיף א', ציינו (בקיצור) והסבירו, במילותיכם, את עקרונות המדינה האידיאלית ע"פ אפלטון.
3.      אלו מבין המשפטים הבאים נכון ואילו לא? נמקו בקיצור ובמילותיכם: (יש לבסס את טיעוניכם על קטעי המקור מאת אריסטו ואפלטון, מקראה חלק א').
תחום המחשבה המדינית, או, הפילוסופיה המדינית עוסק במסגרת המדינית ובחיי החברה במדינה. הוא לאו דווקא עוסק בצורת משטר או שיטת השלטון (גם), אלא הוא עוסק בשאלות הבסיס ועקרונותיהן. כל הוגה מתייחס ברשמיו לנושאים הללו במידה כזאת או אחרת, כל תחום מושפע מתפישת עולמו של ההוגה ומשליך בכך על המדינה הראויה ע"פ ראייתו.
ישנם, ע"פ המאמר של סיבלי, מספר נושאים אשר בהם תעסוק המחשבה המדינית:
א.       תפיסת החוק: ישנן כמה סוגיות בנושא תפיסת החוק: משמעות החוק; סיווגו, פירושו, חשיבותו. מקורות החוק- החוק האנושי-פוזיטיבי (חוק אשר כונן ע"י בני האדם) וגזירתו מהחוק הטבעי (חוק אשר אינו נובע מסמכות מדינית וחל על כל בני האדם בכל מקום או זמן), כתבי הקודש, או שליט בודד. האפשרויות הגלומות בחוק: גורם מרסן או גורם קושר ואוזק? עוזר לאדם להגיע לתכליתו (ע"פ תפיסתם של אפלטון ואריסטו) או ההיפך בדיוק, מונע ממנו? (תפיסת הליברלים). ב.         תפיסת החירות: ישנם שלושה מובנים עיקריים אשר בהם תופסים ההוגים את המושג "חופש"; חופש הרצון, חופש כמימוש עצמי וחופש כשכלול עצמי.