סמינריון בנושא: תום לב בדיני חוזים

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 12007

תקציר העבודה

תום לב בדיני חוזים הגנות רוכש בתום לב בדגש על סעיף 73 לחוק הירושה שם הסמינר: תום לב בדיני חוזים ומשא ומתן   תאריך הגשה: 19.2.15
תוכן עניינים
v     מבוא –
1 v     פרק ראשון: תום הלב במשפט הישראלי – 2
v     פרק שני: הגנות רוכש בתום לב בהוראות סעיפים שונים בחקיקה האזרחית בישראל – 9
v     פרק שלישי: הגנות רוכש בתום לב המעוגנות בסעיף 73 לחוק הירושה –  14
v     פרק רביעי: משפט משווה – 19
v     סיכום –
2 7   v     ביבליוגרפיה – 28
מבוא
בחיבור זה, אפתח בסקירה כללית של נושא תום הלב במשפט הישראלי, מקורותיו והתפתחותו עם השנים בספרות ובפסיקה. לאחר מכן אמנה סעיפים שונים בחקיקה הישראלית המעגנים בתוכם את החובה לנהוג בדרך מקובלת ובתום לב, הן בשלב מו"מ לקראת חוזה והן בשלב כריתת החוזה. אסקור מספר פסקי דין מרכזיים בהיסטורית הפסיקה הישראלית בביהמ"ש העליון שקבעו הלכות חשובות בנושא חובת תום הלב, כאלה המלוות את המשפט הישראלי עד היום.
     לאחר מכן אסקור את ההגנות השונות החלות, בנסיבות מסוימות, על אדם הרוכש דבר מה בתום לב. גם בנושא זה, אדון במספר חוקים בחקיקה הישראלית, בספרות האקדמית ובפסיקה המרכזית הנוגעים להגנות השונות ולתנאים שיש לקיים על מנת לזכות בהגנות אלו. אתמקד יותר בסעיף 73 לחוק הירושה, הנושא המרכזי בעבודה זו ובהגנות המעוגנות בו והחלות על רוכש זכות או המקיים חיוב בתום לב, בנסיבות מסוימות. בפרק האחרון בחיבור זה, אערוך השוואה בין שיטות המשפט השונות בהתמקדות על נושא חובת תום הלב, מקורותיה והמצב המשפטי כיום. אסקור את המשפט העברי, המשפט האמריקאי, המשפט הגרמני והמשפט הצרפתי. אנסה למנות את הדברים הדומים והשונים בין שיטות המשפט השונות ולראות אם קיים מכנה משותף ביניהן.