השפעת שכר המנכ"ל על ביצועי הפירמה

תקציר העבודה

ניהול אסטרטגי – פרה סמינריון  נושא העבודה: השפעת שכר המנכ"ל על ביצועי הפירמה תוכן עניינים
פרק 1 – מבוא. 3-4
פרק 2 – תפקיד המנכ"ל. 7-5
פרק 3 – כיצד נקבע שכר המנכ"ל?. 8
שכר הבכירים – נתונים.. 8
האם שכר הבכירים אכן תורם לרווחיות?. 8-10 פרק 4 – הקשר בין שכר המנכ"ל להצלחת החברה. 11-12
פרק 5 – סיכום.. 13-14
ביבליוגרפיה. 15-16
פרק 1 – מבוא
לאחרונה מתקיים ויכוח על שכר הבכירים במשק כאשר האוצר מבקש להגביל בחקיקה את גובה השכר לבכיר המוכר לצרכי מס של הפירמה למיליון דולר לשנה. העבודה שלי תתמקד בנושא של הקשר בין שכר המנכל לביצועי הפירמה ותבדוק האם מנכ"ל ששכרו גבוה מביא יותר רווחים ממנכ"ל "זול" ואיך נקבע בפירמה שכר בכירים? האם באופן מסודר או כתוצאה מקשרים או חוסר הבנה של הדירקטורים.
השכר הגבוה של הבכירים בחברות ציבוריות נמצא תחת ביקורת ציבורית רחבה, ובמדינות בעולם נעשו ניסיונות להגבילו ולמתן את עלייתו. הביקורת גברה החל משנת 2008, בגלל משבר הסאב-פריים בארצות הברית שגרר את העולם למשבר כלכלי נרחב. למרות המשבר והקשיים מנהלים בכירים המשיכו ליהנות משכר גבוה ותנאים מפליגים גם בשעת המשבר, והדבר הבליט את הפער בין ביצועי החברות לבין השכר המשולם בתמורה. ההתנגדות הציבורית בארה"ב הגיעה לשיאה במרס 2009, כאשר חברת AIG, אשר קיומה היה תלוי בסיוע חירום ממשלתי בסך 183 מיליארד דולר, חילקה בונוסים בסך 165 מיליון דולר לבכירי החברה, למרות מחאתו של הנשיא אובמה. אותם בכירים אשר פעולותיהם כמעט הפילו את החברה (פרלמן ונווה 2010). לכל אורך השנים מתקיימת ביקורת בנושא שכרם של המנהלים הבכירים בחברות ציבוריות. הביקורת חוצה גבולות ויבשות. הביקורת  היא גם על רמת השכר הגבוהה באופן חריג, וגם על הקלות בה לוקחים המנהלים הבכירים סיכונים מרחיקי לכת לגבי החברות שהם מנהלים. ביקורת נוספת היא על הקשר שבין ביצועי החברה לשכר המנהל. (Haussmann & Bechtoid  Orth 2010)-  התומכים בשיטת התגמול הקיימת דוחים את הטענות האלו וטוענים כי השכר הגבוה נועד לשמר את המנהל הטוב מול ההיצע המוגבל של מנהלים טובים עם ניסיון מוכח. נטען כי שכר המנהלים נקבע בנקודת שיווי המשקל בין ההיצע של השוק הפרטי,  בין הסיכונים אותם נוקטים המנהלים שהם מחושבים ובנוסף צפויים להניב רווחים בעתיד, וגם כי חוזה שכר, אפילו הגבוה ביותר משתלם לכולם אל מול ההון שנכנס לכיסם של בעלי המניות עקב פעולותיהם של המנכ״לים. גם אם החברה תפסיד בשנה מסוימת עדיין הרווח והביצוע של המניה נמדדים על פני תקופה ארוכה (Haussmann & Bechtoid-Orth 2010).                                               מחקרים רבים חקרו את נושא הקשר בין שכרם הגבוה של המנכ״לים לביצועי החברה למשל (Perkins & Hendry 2005) שבדקו את הסיבות לעליה המשמעותית בשכרם של המנכ״לים על ידי עריכת ראיונות עם חברים בוועדה לקביעת תשלום למנהלים.
תוצאות המחקר מצביעות על מספר תוצאות מעניינות, ראשית נמצא כי שכר המנכ״ל מושפע בעיקר וברמת מובהקות גבוהה מגודל החברה, מה שלמעשה אומר כי פעולות שגורמות להפסד לא ישפיעו על שכר המנכ״ל כל עוד החברה מרוויחה, שנית, שכרו של מנכ״ל אינו רגיש לביצועים חשבונאים של החברה כגון תשואה על הון עצמי, מנוף פיננסי ושער המניה.
העבודה הזו תנסה לבחון  את הקשר בין שכרו של המנכ״ל לביצועי הפירמה.
שאלת המחקר: מהי השפעת רמת התגמול של המנכ"ל על ביצועי הארגון?
השערת המחקר שלי: קיים קשר לא ליניארי בין השכר לביצועים, כלומר: השכר רגיש לצעדים מוצלחים אך אינו רגיש או רגיש במידה מועטה לצעדים שמביאים להפסדים של בעלי המניות. שיטת  המחקר:   שיטת המחקר בעבודה זו מתבססת על סקירה ספרותית.
מבנה העבודה: בפרק הבא אסקור את תפקיד המנכ"ל, ולאחריו את הדרכים בהן נקבע שכרו.
לאחר שני פרקים אלו אוכל לדון בשאלת המחקר על הקשר שבין ביצועי הפירמה לבין רמת שכרו של המנכ"ל ואז אסכם עבודתי זו.