פרוס הפליית עובדים זרים בשוק העבודה בישראל -!

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
ציון 92
שנת הגשה 2016
מספר מילים 2815
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

תוכן עניינים:
פרק:                                                                                                                  עמוד:
פרק ראשון –  מבוא       3
פרק שני – התפתחות התופעה בישראל –      4
פרק שלישי – עובדים זרים בישראל – עיקרי ההסדר החוקי —     5
פרק רביעי – הפרת זכויות של עובדים זרים בישראל ..     7
פרק חמישי- אכיפת הזכויות של עובדים זרים בישראל      9
פרק שישי – סיכום, מסקנות ודעה אישית      11
ביבליוגרפיה -..      12
פרק ראשון – מבוא
בשנות התשעים של המאה העשרים התעצמה בישראל התופעה של העסקת עובדים זרים בענפי המשק השונים. עובדים זרים הובאו לישראל כדי לעסוק בענפים שבהם הורגש מחסור בכוח אדם ישראלי, וכן בשל עלות העסקתם, שהיא נמוכה יחסית לעלות העסקתו של עובד ישראלי. עובדים זרים מגיעים לישראל לרוב על רקע מצוקה כלכלית קשה בארצותיהם ובשל הרצון לפרנס את עצמם ואת משפחותיהם. תנאי מחייתם קשים לעתים, והם חשופים להתעמרות ולניצול. לא אחת מדווח על פגיעה בזכויותיהם של עובדים זרים על ידי מעסיקיהם תוך ניצול מעמדם החלש, ככל שהעובד מצוי בעמדה חלשה מבחינת יכולתו לעמוד על זכויותיו בעבודה – יש נטייה גוברת שלא לכבדן ולהעסיקו תוך הפרות של זכויות אלה.
עובדים זרים אף מתקשים למצות את זכויותיהם ולפנות לערכאות משפטיות בעת הצורך.
מחקרים שבחנו את היחס של המקומיים בישראל כלפי עובדים זרים העלו שיהודים וגם ערבים מתנגדים למתן שוויון זכויות לעובדים זרים בתחומי החינוך, הבריאות, הדיור והרווחה. האנטגוניזם של המקומיים כלפי עובדים זרים יכול להיות מוסבר באופן חלקי באיום שנוצר על רווחתם החברתית-כלכלית ועל זהותם הלאומית והדתית. חלק אחר של התגובה, שאינו יכול להיות מוסבר באיומים אלו, מוסבר באמצעות מאפיינים חברתיים-כלכליים, אתניות ונטיות פוליטיות. כמו כן, למדיניות הממשלה כלפי עובדים זרים, המציגה אותם כגורם בעל השפעה שלילית על תעסוקה ורווחה בקרב מקומיים, יש השפעה רבה על היחס של המקומיים כלפיהם. המדיניות של ממשלות ישראל ביחס לעובדים זרים לאורך השנים מבוססת על הנחה שמדובר בעובדים ארעיים, שיש לפקח על העסקתם ולא על שילובם בחברה הישראלית. לכן הם בדרך כלל מחזיקים בעבודות הפחות נחשקות בשוק העבודה, זוכים לשכר נמוך יחסית ולתנאי העבודה הגרועים ביותר. נוסף לכך, אין הם זוכים להגנה של האיגודים המקצועיים הישראלים.
כ- 9% מהמועסקים בישראל הם עובדים זרים. בשנת
2 013 שהו בישראל כ- 87,000 עובדים זרים חוקיים ושאינם חוקיים אשר הגיעו לישראל עם אשרת עבודה. כ- 62% מהם הועסקו בענף הסיעוד, כ- 26% בענף החקלאות, כ- 8% בענף הבנייה וכ- 4% בענפים אחרים.
בעבודה זו, אדון במצבם העגום של העובדים הזרים בארץ ישראל ואפנה לממצאים חמורים שעולים ממחקרים ודוחות שונים שבוצעו בתחום אשר מצביעים על כך שיש חובה ליישם אכיפה נרחבת ביותר על מנת למנוע הפרות חוזרות ונשנות של זכויותיהם כעובדים וכבני אדם.