סמינריון שיימינג ברשת האינטרנט

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2016
מספר מילים 4572
מספר מקורות 27

תקציר העבודה

תוכן עניינים
תקציר. 2
סקירה ספרותית. 3
רשתות חברתיות – משתמשים ושימושים.. 3
בריונות ברשת. 6
בושה, ביוש ומה שביניהם.. 7
דיון ומסקנות. 11
ביבליוגרפיה. 14
תקציר הרשתות החברתיות הפכו כמעט לחלק בלתי נפרד מהגלישה באינטרנט, ומחיינו. ממחקרים רבים עולה כי זוהי הפעילות הנפוצה ביותר בקרב גולשים, ספציפית בקרב מתבגרים. יחד עם תכונותיה החיוביות של הרשת החברתית (והאינטרנט בכלל) ישנן תופעות שליליות, שמבוצעות על ידי משתמשים מסוימים ופוגעים במשתמשים אחרים. תופעות הבריונות והשיימינג ברשת הן התופעות הפוגעניות ביותר. בעבודתי, בחנתי מאמרים ומחקרים אשר נגעו בסוגיית השיימינג, תוך כדי התמקדות בחוקי יסוד שנשענת עליהם – הזכות לפרטיות וכבוד וחופש הביטוי. בהמשך לאותה סקירה, ניסחתי הצעה למיזם אשר יסייע בצמצום תופעת השיימינג – והתנהגות שלילית בכלליות – ברשת. אותו מיזם מכיל בתוכו מספר שלבים, כאשר עיקרו הוא משוב של משתמשים לגבי תוכן שהעלה משתמש אחר. אותה תפיסה סובייקטיבית לפיה אחד מגדיר שיימינג ואחר מגדיר זאת הקנטה, תקבל תוקף משנה מכלל המשתמשים; בהנחה ותוכן מסוים "זוכה" לטוקבקים שליליים, המעידים עליו כ"שיימינג", יוסר מהאתר.
סקירה ספרותית רשתות חברתיות – משתמשים ושימושים רשת האינטרנט, על שימושיה, טומנת בתוכה יתרונות וחסרונות; מחד, מדובר בפלטפרומה מבורכת בה ניתן לדלות מידע כמעט על כל נושא ועניין וכמו כן, ליצור קשר עם אנשים מהעולם כולו. מאידך, אותם יתרונות מהווים גם חסרונות – המידע רב ולא מסונן, ובהתאם לזאת פוגעני לעיתים קרובות; הרשתות החברתיות מנוצלות לרעה על ידי משתמשים מסוימים כשאלו פוגעים במשתמשים אחרים, בזדון (מנור-מולדון ורומי, 2009). בימינו, כשהאינטרנט והרשתות החברתיות הפכו לטבע שני, למשתמשים יש את הביטחון לחרוג מנורמות חברתיות מקובלות ולנצל לרעה את הרשת החברתית. על תופעה חברתית שלילית שצמחה בעת האחרונה ברשת, וספציפית ברשתות החברתיות, ארחיב בהמשך – השיימינג. אם נדרג את קבוצות הגיל באוכלוסייה לפי שימוש באינטרנט וברשתות החברתיות, ספציפית, נגלה כי ישנה קבוצת אוכלוסין ששולטת ללא עוררין – מתבגרים (דרור, 2012). מחקרים מצביעים על אחוזי שימוש ונוכחות גבוהים מאוד; 89% ממתבגרים בגילאי 12-14 משתמשים ברשתות חברתיות לעיתים קרובות,   כ-%64 משתמשים בשירותים אלו שימוש פעיל מדי יום וכ-
5 % משתמשים בהם פעם עד מספר פעמים בשבוע. ככל שעולה הגיל, כך פוחתת האינטנסיביות היומיומית ובמקביל שיעור הגולשים שלא משתמשים כלל ברשתות החברתיות עולה. כך לדוגמה, אם בגילאי 17-15 רק 7.4% לא משתמשים כלל בשירות שכזה, בגילאי 65 ומעלה, 70% אינם משתמשים כלל (דרור, 2012).
הילדים ובני הנוער של ימינו נולדו לעולם טכנולוגי ומקוון. בהתאם לזאת, סביבה חברתית מקוונת ואינטראקטיבית היא טבע שני עבורם (בוניאל-נסים ודולב-כהן, (2013. זוהי, כאמור, קבוצת הגיל הפעילה ביותר ברשת, בהשוואה לקבוצות אחרות. בישראל, ספציפית, נמצאו נתונים על שימוש גבוה של ילדים ומתבגרים (לעומת מדינות מערביות אחרות); 75% מהילדים ובני הנוער בגילאים 17-12 שמשתתפים בשירותי הרשתות החברתיות, פעילים בהם מדי יום. לשם השוואה, סקר שבוצע בפברואר 2012 מצא שרק-