סמינריון בנושא-התמורות במעמדן של נשים יוצאות תימן אחרי עלייתן לארץ ישראל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 6756
מספר מקורות 28

תקציר העבודה

תוכן מבוא. 2
פרק א'- רקע תאורטי 4
מעמד האישה בהיסטוריה. 4
הגירה ומגדר. 4
פרק ב- מעמד האישה בתימן 6
1 .            המישור  האישי –משפחתי של האישה. 6
1 .1          נישואין וגירושין 6
1 .2          נישואי קטינות וריבוי נשים.. 7
2 .            המישור הכלכלי- תעסוקתי 8
פרק ג- תמורות לאחר העלייה לארץ. 10
1 .            תמורות במישור האישי-משפחתי 10
1 .2          תפקיד האישה כסוכנת חברות. 11
1 .3          נישואין וגירושין 12
2 .            תמורות במעמד הכלכלי-תעסוקתי 13
פרק ד- שירת הנשים התימניות. 15
1 .            רקע. 15
2 .תפקיד השירה בחיי האישה. 15
פרק ה-מקרה בוחן שושנה דמארי 17
1 .            תולדות חייה. 17
2 .            מצבה הכלכלי בבית הוריה. 17
3 .            שינוי תעסוקתי 19
4 .            חיי הנישואין והמשפחה. 19
5.            מאפייניה האישיים.. 20
6 .            שושנה דמארי כסוכנת חברות. 20 פרק ו- סיכום ומסקנות. 22
רשימה ביבליוגרפית. 24
תקציר עבודה נשות תימן ככלל יהודי תימן עברו מעולם מסורתי בעל תכנים תרבותיים מסוימים אל עולם חדשני בעל תכנים המנוגדים לעולמן.  הנשים בתימן התנהלו במסגרת הביתית ועיסוקן המרכזי היה הטיפול בבית וגידול הילדים. המעבר מתימן אל ישראל הביא עמו שינויים וסתירות בחיי יהודי תימן.
 הנשים בישראל אינן נוהגות כנשות תימן- הן עובדות, יוצאות אל המרחב הציבורי וממלאות תפקידים חשובים. מעבר אל ארץ כה שונה מתימן מביא עמו באופן טבעי התמודדויות חדשות ואימוץ מנהגי המקום. בשל כך, נשות תימן החלו לעבור תהליך של הפנמת הנורמות החדשות, מה שהביא לשינוי במעמדן. הפער בין מעמד האישה בתימן לבין מעמד האישה בישראל טמון אפוא במעבר מחברה מסורתית וסגורה אל חברה ליברלית. מצב זה יצר קונפליקטים והתנגשויות בעולמן- בתוך המשפחה ומחוצה לה.
בעבודה זו אציג את השינוי במעמד נשות תימן, תוך הצגת מקרה בוחן כשושנה דמארי המייצגת תמורות אלו. שושנה דמארי נולדה בתימן ויחד עם העלייה לארץ ישראל חוותה את הקונפליקטים בין המשפחה והמסורת לבין עיסוקה כזמרת נודעת. שושנה דמארי מייצגת למעשה מיזוג בין מסורת לקדמה והמקרה שלה מלמד על השתלבות והשפעה של הזמר התימני על הזמר העברי, ולהיפך. שושנה דמארי השפיעה רבות על הזמר העברי וכונתה "מלכת הזמר העברי". תרבותה התימנית והישראלית הובאו לידי ביטוי בשיריה.
שאלת המחקר: מהם השינויים העיקריים שעברו על נשות תימן בישראל וכיצד הם באים לידי ביטוי? מטרת המחקר: לבחון ולנתח את השינויים שעברו על נשות תימן בישראל בעקבות עלייתן ארצה ולהראות את התמודדותן עם עולמן התרבותי והמסורתי בשילוב עם התרבות הישראלית המתקדמת. השערת המחקר: נשות תימן עברו בישראל שינויים מהותיים בעקבות עלייתן ארצה. שינויים אלו השפיעו על המבנה החברתי, המשפחתי והמסורתי של העדה.
שיטת המחקר: שיטת המחקר בעבודה זו היא ניתוח תוכן איכותי. בעבודה השתמשתי במאמרים, ספרי ביבליוגרפיה, אתרי אינטרנט וקטעי עיתונות.
בפרק הראשון אציג את הרקע
התאורטי העוסק במעמד הנשים בהיסטוריה ואסקור את התאוריות העוסקות בהגירה ובמגדר.
בפרק השני אבחן את מעמד האישה כפי שהיה בתימן. בפרק הנ"ל אתמקד במישור האישי והמשפחתי ובמישור הכלכלי והתעסוקתי. מתוך ההיחשפות אל מעמד האישה בתימן אוכל להציג את השינוי במעמדה בארץ ישראל.
בפרק השלישי אענה על שאלת המחקר העוסקת בתמורות במעמד האישה לאחר עלייתה ארצה. פרק זה סוקר את המישורים שהוצגו בפרק הקודם על רקע
המציאות הישראלית ובוחן את מעמדה  של האישה התימנייה במישור האישי-משפחתי והתעסוקתי. בפרק הנ"ל ישנה חשיפה אל  ההבדלים בין תימן לישראל.
בפרק הרביעי אציג את שירת הנשים שהיא חלק בלתי נפרד מהווייתה של האישה התימנייה. השירה תפסה אצל האישה מקום מרכזי הן בתימן והן בישראל והיא משמשת ככלי להעברת מסרים.
הפרק החמישי מציג את חייה של שושנה דמארי כמקרה בוחן לתמורות שחוו הנשים עם המעבר מהחברה התימנית המסורתית אל החברה הישראלית הליברלית.
פרק זה מציג "יישום" של שאלת המחקר באמצעות דמות שהתמודדה עם קונפליקטים ותמורות כפי שעלה בעבודה זו.
בפרק זה אבחן ואנתח את חייה של שושנה דמארי מילדותה, מאפייניה, מעמדה האישי המשפחתי והכלכלי תעסוקתי שמהווים פריצת דרך וניגוד מוחלט למקובל בתימן.