קורס סטייה חברתית +הערות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 15
מקצוע , ,
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 95
שנת הגשה 2013
מספר מילים 2680

תקציר העבודה

בס"ד              ממ"ן 15:
ציון:95
איזה ממ"ן יפהיפה. הוא משקף הבנה כ"כ עמוקה של חומר הלימוד ומוצג ומנוסח על הכתב באופן מעולה. כל הכבוד על ההתקדמות בקורס. מקווה שתאשרי לי לפרסם אותו כממ"ן מצטיין. ישר כח ובהצלחה בבחינה – ארנה
2 7/30 יפה מאוד חלק א'-
1 3.5/15 שאלה
1 :  ההגדרה הסטטיסטית לסטייה נמצאת בתוך חמשת ההגדרות הפשטניותהמטעות של סטייה. עפ"י הגדרה זו, סטייה היא כל דבר הנדיר סטטיסטית, ואילו כל דבר שכיח סטטיסטית אינו סטייה, אלא בבחינת נורמה. הגדרה זו אכן מסתמנת כמטעה משום שהיא לא תואמת תופעות רבות בהגדרתה. ישנן באמת תופעות נדירות בחברה שנתפסות כסטייה (רצח לדוגמא) והן נכללות בהגדרה זו כסטייה , ולעומת זו, קיימות גם תופעות חיוביות שהן נדירות סטטיסטית( גאונות) שעפ"י הגדרה זו יאובחנו כסטייה, ועל כן, הגדרה זו בעייתית, כי גאונות היא אולי סטיהי על פי הגדרה זו, בשל הנדירות הסטטיסטית, אך לא היינו רוצים לכלול –
13.5/15 יפה שאלה
2 : הפרספקטיבה הפוזיטיביסטית מתייחסת לסטייה כדבר אובייקטיבי, וטוענת שמהות של תופעות שהוגדרו כסוטות ע"י החברה היא מהות סוטה.
המהות הסוטה משתקפת בנזק שהתופעות האלה גורמות לחברה. כל חברה באשר היא מגדירה תופעות כסוטות בגלל הנזק שהן גורמות. כל דבר שמוביל לפגיעה בחברה ייחשב כסוטה ולא כנורמה. אם סטייה מוגדרת כסטייה אין דבר שישפיע על ההגדרה שלה, ולכן עפ"י הגישה הזו, הסטייה הינה –
בס"ד     27.5/28
מעולה!!!שאלה 6:
א.
1 0/10 מעולה תיאורית האנומיה של מרטון: עפ"י מרטון, אנומיה זהו מבנה חברתי קיים שיוצר סטייה. מרטון תולה את האנומיה במבנה החברתי הקיים, ומתמקד בחברה הקפיטליסטית.
לפי מרטון, בחברה זו, קיימים שני דברים המתנגשים אחד בשני. מצד אחד, תרבות  החברה הקפיטליסטית, מעודדת את כלל חבריה לשאוף לכמה שיותר הישגים חומריים ומכתיבה מטרות על, ומנגד, המבנה החברתי המעמדי שמאפיין את החברה הזו, מגביל את הנגישות לאמצעים –
ב.      10/10 איזה יופי. לא יכולתי לכתוב את התיאוריה טוב יותר. כל הכבוד!!!תיאוריית ההזדמנויות הבלתי לגיטימיות של קלוארד ואוהלין: תיאוריה זו שייכת אף היא לפוזיטיביזם, והיא מבוססת על התיאוריה של מרטון שהבעיה מתחילה בפער בין השאיפות החומריות לבין היכולות להגשימן במסגרת ההזדמנויות הלגיטימיות. בשונה ממרטון, קלוארד ואוהלין מוסיפים, שכשם שמבנה ההזדמנויות הלגיטימיות אינו נגיש לכולם, כך גם מבנה ההזדמנויות הבלתי לגיטימיות אינו נגיש –
ג.       7.5/8 מצוין נקודות השוני :  ·         עפ"י תיאורית האנומיה של מרטון, הגורם  בו תלוי סטיית הפרט בחברה הוא הפער בין  השאיפות החומריות לבין היכולת להגשימן באמצעים לגיטימיים, ומתוך זאת, הפרט שאינו מסוגל להגשים את מטרתו פונה לסטייה באמצעות הגשמת ייעודו בדרכים בלתי לגיטימיות. לעומת זאת, עפ"י תיאוריה ההזדמנויות הבלתי לגיטימיות של קלוארד ואוהלין, הגורם בו תלוי סטיית הפרט בחברה הוא גם חוסר היכולת להגשים את המטרה החומרית בדרכים בלתי לגיטימיות דבר  נוסף, שהופך אותו לסוטה. לא חוסר היכולת בהכרח, אלא, לפעמים דווקא היכולת (כשיש נגישות לכנופית הפשע בשכונה מגובשת) ולפעמים חוסר היכולת, שדוחפת אותו לסוגים אחרים של סטיות (אלימות, בכנופית הקונפליקט וסמים, בכנופיה הנסגנית) ·         בנוסף, קלוארד ואוהלין מוסיפים על מרטון וטוענים שכשם שמבנה ההזדמנויות הלגיטימיות אינו נגיש לכולם, כך גם מבנה ההזדמנויות הבלתי לגיטימיות. לעומת זאת,  מרטון מציג מצב של וודאות מסוימת, שבה הפרט יוכל תמיד לחבור לאמצעים בלתי לגיטימיים להשגת מטרתו.
מעולה ·         עפ"י קלוארד ואוהלין, סטייה נוצרת בתוך כנופיות מסוימות, ובשכונות, ועפ"י מרטון, סטייה נוצרת באמצעות דפוסי התנהגות של יחידים, שמסתגלים באופן פרטני (ולא בכנופיה/קבוצה) לפער בין השאיפות ליכולת הלגיטימית לממשן-
נקודות הדמיון: ·     בדומה למרטון, גם קלוארד ואוהלין מסכימים שהסטייה נוצרת סביב הפער בין השאיפות החומריות לבין היכולת להגשימן במסגרת מבנה ההזדמנויות הלגיטימיות.
·     כמו כן, דפוסי ההתנהגות שמרטון מציג, מזכירות במהותן את הכנופיות שמציגים קלוארד ואוהלין, למשל, הנסגן מתאוריית האנומיה של מרטון מזכיר במהותו את הכנופיה הנסגנית וכנופיית הקונפליקט מזכירה את הריטואליסטים מתאוריית האנומיה של מרטון.
בס"ד  40/42 מעולה חלק ג': שאלה 7- א.
1 4.5/15 התגובה החברתית למין מחוץ לנישואים ממד סובייקטיבי:
בממד זה, ניתן לראות שינויים בתגובה החברתית כשמדובר בתחילת שנות התשעים ובסוף שנות התשעים.
בתחילת שנות התשעים- בשנת 1994, סקר שנערך מצא ש77% מהאמריקאים סבורים כי לניאוף אין הצדקה, ולכן הוא תמיד לא מוצדק.  בתקופה זו, של תחילת שנות התשעים, ניאוף נשים זוכה לגינוי חברתי חריף, החברה מייחסת לנשים נואפות, התאהבות, דבר שעלול לגרור סכנת פירוק המשפחה. לעומת זאת, ניאוף גברים זוכה בתקופה זו, לסלחנות בחברה. החברה מייחסת לגברים נואפים, יצרדחף בלתי נשלט וטוענים בניאופו מלווה רק במעשה בלבד למטרת סקס, ולא מעבר לכך, כמו הנשים. מייחסים לנשים בוגדות אי נאמנות רגשית בנוסף לניאוף, ולגברים אי נאמנות מינית בלבד.  זה מה שנשים וגברים נבגדים אומרים על ניאוף בני זוגם. נשים נפגעות מבגידה רגשית של הבעל וגברים, מבגישה מינית של נשותיהם…