יחבל 10205

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2017
מספר מילים 2168
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

1 .      האם תופעת הגלובליזציה הנה תופעה מבורכת לדעתכם? האם מדובר בתופעה גלובלית? במידה וכן, האם היא מבורכת באופן גלובלי? נמקו תשובותיכם.
תהליך הגלובליזציה, הנה תופעה מבורכת, הבולטת בעיקר בעולם המימון וההון הבין לאומי, הגורמת להתרחבות, האצה והעמקה של הקשרים התרבותיים והכלכליים בין מדינות, שבאה לידי ביטוי על ידי – מעבר של מידע, כסף ואנשים ממדינה למדינה ללא קושי, סחר גבוהה, הגברת ההשקעות הזרות ומיקור חוץ. מצב זה הביא ליחסי תלות הדדית ויצירת קשרי גומלין בין מדינות, ללא קשר לאופי היחסים ביניהם, שגרם ליצירת קהילה רחבה המשולבת בשוק אחד, והעלאת המודעות העולמית לתהליך ההשתלבות ושינויי מסיבי בעולם. המסחר הגלובלי מאפשר לצרכנים לקנות מבחר סחורות גדול יותר במחיר נמוך מזה שהיו משלמים אלמלא הגלובליזציה.
תהליך הגלובליזציה, היא תופעה גלובלית, המורגשת בכל מקום בעולם. התרחבות הכלכלה העולמית מאז מלחמת העולם השנייה גדל פי שישה, ואילו הסחר העולמי גדל פי עשרים. הגידול בסחר העולמי התרחב במהירות בעקבות הגדלת ההשתתפות של הדרום העולמי בסחר העולמי, המזין, את הצמיחה הכלכלית בצפון העולמי. הארצות המתפתחות כיום הן יעד מושך להשקעות מחו"ל והיקף ההשקעות בארצות הדרום העולמי המשיך לגדול. הסחר הוא אחד ההיבטים הנפוצים והבולטים ביותר של הכלכלה העולמית בעידן הגלובליזציה. האנשים ברחבי העולם, נחשפים לכמויות גדולות של מידע, התעדכנות בחדשות, בהמצאות ובטכנולוגיות חדישות, ומכאן נוצר מעין "כפר גלובלי" אשר מאחד את כל המדינות לישות אחת גדולה, שבה המשמעות של גבולות מדיניים הולכת וקטנה. תופעת הגלובליזציה היא תופעה מבורכת באופן גלובלי, שאפשר לראותה בגידול המשמעותי שחל בסחר הפיננסי, שהביא לשוק עולמי יחיד ולגידול עצום בהיקף הסחר. אחת ההשפעות היא ירידה ביכולתם של בנקים מרכזיים במדינות שונות להשפיע על המטבע המקומי. הגלובליזציה היא הדרך הטובה ביותר להשגת צמיחה עולמית ולקידום מדינות הדרום והצפון כאחת. הגלובליזציה יוצרת הזדמנות ליצירתה של תודעה חברתית בינלאומית שרק דרכה אפשר לפעול למען מטרות כלליות כגון מחיקת חובות למדינות עניות. השתלבותן של יחידות כלכליות רבות במשק העולמי יצרו מציאות שבה השינויים שהביאה הגלובליזציה היו מבוקרים והרווח התחלק באוכלוסייה באופן שווה.
כשטראמפ אומר "קנו אמריקאי, קחו לעבודה אמריקאי", זה נשמע כמו סיסמה פטריוטית, אבל למען האמת איו דבר פחות אמריקאי מאשר עידוד תוצרת מקומית. טראמפ התכוון להשאיר את ההון בתוך המדינה ולבודד את כלכלת המדינה משוק ההון העולמי על ידי הגדלת הייצוא. הצביעות הגדולה ביותר היא אולי העובדה שארה"ב המטיפה לכל העולם על –

2
2 .
מהי כלכלה ליברלית ומהי כלכלה מרקנטילית? איזו משתי תפיסות כלכליות אלה, מתאימות לדעתכם יותר, למציאות הכלכלית של ראשית המאה ה21?
מרקנטיליזם- הייתה הגישה השלטת בכלכלה העולמית בראשית המאה ה16 ועד למאה ה18.
גישה זו, מצדדת בהכוונה ממשלתית של החיים הכלכליים כדי להגביר את עצמתה של המדינה ובטחונה, אסטרטגית סחר שהממשלה נוקטת כדי שהמדינה תצבור עושר ועצמה באמצעות עידוד ייצוא והגבלת ייבוא, רואה במדינה את השחקן הראשי. על מדינות להתחרות על מעמד ועצמה, משאבים כלכליים הם המקור לעצמתה של מדינה. המרקנטליסטים רואים את הצורך במדיניות כוחנית כגורם מכריע בכלכלה, וטוענים שלממשלה יש תפקיד חשוב בהבטחת רווחתה הכלכלית של המדינה.
בדומה לחסידי הריאליזם, המרקנטיליסטים שמים דגש בחשיבות האינטרס הלאומי והשגת עצמה לאומית.
על פי הריאליזם, מדינות בוחרות להתחרות זו בזו ולא לשתף פעולה, מפני שהפחד מפני האנרכיה הבין לאומית נעדרת משילות כלל עולמית ומזין את חשדנותן ההדדית. מדינות חותרות ליתרון עצמי ולעליונות כלכלית. המרקנטליסטים, תפסו את המדינה כמי שממלאת תפקיד פעיל וחיוני בכלכלה, בניגוד לתופסי הכלכלה הליברלית. כל מערכת כלכלית מרקנטילית, שתביא רווחים למדינה מסוימת, תפגע בהגדרה במדינה אחרת ללא כל אפשרות למקסום הרווח ההדדי, והאמונה שתועלת יחסית לצד אחד חשובה יותר מן התועלת המוחלטת לשני הצדדים. מדינות הסגורות כלכלית, נוטות להיות המדינות המושחתות בעולם.   כלכלה ליברלית, המערכת הכלכלית הבינ"ל בימינו, המתאימה למציאות הכלכלית של ראשית המאה ה21- סדר כלכלי בינ"ל ליברלי- מבוסס על עקרונות שוק חופשי. מדינות תומכות בעקרון הליברלי, ממשלות אינן צריכות להתערב באמצעות ניהול סחר.

3 . הגדירו את המושג "כפר גלובלי". מהם יתרונותיו ומהם חסרונותיו? באיזו מידה תורמת לדעתכם מהפכת התקשורת והטלקומוניקציה לתופעה זו?
המושג "כפר גלובלי"- הנו דימוי לתיאור התחזקות ההכרה של כל בני האדם לגורל משותף, דימוי העולם כשלמות, שקיימת בה תלות גומלין. דימוי לתיאור עולם שיהפוך לקהילה אחת . כוונת המושג כפר גלובלי, הוא להדגיש את כך שהעולם כולו הפך לסוג של כפר אחד גדול, כפר שתושביו מתגוררים במקומות הרחוקים זה מזה במרחקים רבים, אבל כולם מקבלים את אותו מידע, מנהלים אורח חיים דומה, מקיימים ביניהם קשרים קרובים ומשפיעים אלה על אלה.
הקשרים וההשפעות ההדדיות באות לידי ביטוי גם במתרחש ביחסים בין מדינות וכלכלתן, לדוגמה- כאשר נמצא משבר במדינה אחת, הוא משפיע גם על כלכלתן של מדינות אחרות בכל מקום בעולם.
–          –