עבודת סמינריון בנושא סוציולוגיה של החינוך (מאמר)

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח
ציון 100
שנת הגשה 2016
מספר מילים 2400
מספר מקורות 26

תקציר העבודה

נושא העבודה: האם לאב יש השבעה ישירה על התפתחות הילד ?
שם הקורס: סוציולוגיה של החינוך מבוא
העבודה עוסקת בהשפעת האב על התפתחות  הילד בגיל הרך .
    היחס בין הבן והאב שלו שונה לחלוטין מהיחס בינו  לבין אמו . חלק גדול מהתפתחות  הילד קשור ליחס ולקשר בינו ובין אמו , אבל יש חלק גדול מהתפתחותו שקשור לנוכחות האב בבית ומול הילד שלו,  ולפעילויות שמקיימים יחד (הבן והאב ) .
אי נוכחותו של האב לזמן רב בבית ועם הילד גורמת לכמה תוצאות שליליות בדמותו של הילד לדוגמה :
חלק גדול מתופעות האלימות אצל ילדים נובעת מחוסר נוכחותו של האב בבית , לפי מחקר שנערך באוניברסיטת "ונדירבילט שבטנאסי" מתוצאות המחקר  המפתיעות שילדים המקבלים מאבותיהם תשומת לב ולא נפגשים מספיק עם אביהם הופכים להיות אלימים, כך אומר פרופסור ( אנדרה כריסטי מיזל במחקר, 2011 ).
     אנו חיים בחברה שמטילה על האישה רוב עבודות הבית שכוללת הטיפול בילדים בראשית המשימות המוטלות על האישה , לכן ברוב המצבים האב מעביר חלק גדול מזמנו בעבודה,  רחוק מהילדים , ובחלק השני מהמקרים כלומר במקרים שבהם גם האם עובדת , באופן אוטומטי היא מקבלת על עצמה עניין הטיפול בילדים והתיאום בין העבודה שלה מצד ועבודת הבית והטיפול בילדים מצד שני,  בהמשך העבודה אנחנו רוצים לבדוק באיזו מידה נוכחות האב בבית משפיעה על התנהגות והתפתחות הילד.
   השפעת האב על התפתחות הילד :
  עד לפני מספר עשורים , המושג "הורות" נקשר ב "אימהות", ההנחה הייתה כי יש להתייחס אל האם כבעלת האחריות הראשונית על הטיפול בילדיה , וכי תפקיד האב המרכזי הינו לדאוג לפרנסת המשפחה והוא חסר יכולת לקחת חלק במשימה זו (Park ,R.S.2005)..
     משום כך  ,כמעט רוב התיאורטיקנים הפסיכולוגים  .כגון , מאהלר , פרויד  ,ויניקוט ובולבי  ,הדגישו על חשיבותו המרכזית והבלעדית של הקשר אם – תינוק בהשוואה לכל קשר אחר,  וקישרו לאב ולהשתתפותו בגידול ילדים ,משמעות פסיכולוגית שולית  . (Parke et al.,2005) למעשה רק בסוף שנות ה70 החלו החוקרים התיאורטיקנים להבליט אור חדש על תפקיד ומשמעות האבהות וחשיבותם להתפתחות הילד   .
     על כך , מחקרים מצאו כי אמהות ואבות מעניקים בדרכים שונות להתפתחות הילדים שלהם . ההבדל המצוי בין אבות לבין אימהות הוא ביחסי ההדדיות שהם מקיימים עם ילדיהם , בדרך כלל אימהות משקיעים את זמנן למשימות היום יומית המלאה בטיפול בילדיהם  ,ואילו האבות משתתפים בפעילויות השונות הקשורות לבילויים , פעילויות אינטנסיבית הדרושות מחויבות לזמן ואינטראקציה  (למרות שבמונחים אבסולוטיים אימהות מבלות יותר זמן עם ילדיהם במשחק) (Ainserth&Lapray,2010).