באנתרופולוגיה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
מילות מפתח , ,
ציון 95
שנת הגשה 2013
מספר מילים 1468

תקציר העבודה

ציון 95 – מבוא לאנתרופולוגיה ממ"ן 12
תשובה לשאלה 1
א. ישנן מספר גישות לחקר התרבות באשר לשפה, חשיבה והתנהגות:
   1. הגישה המטריאליסטית – גישה זו מסבירה את התרבות מתוך הסביבה הפיזית בה הקבוצה נמצאת, כלומר תרבות הינה תוצאה של סביבה פיזית. כל עוד קבוצה מסוימת נמצאת בסביבה ספציפית היא תתנהג בהתאם לסביבה. במידה והקבוצה תשנה את מיקומה הפיזי, יחד עם שינוי המיקום, תשתנה גם התרבות.
שני האנתרופולוגים אשר מזוהים עם גישה זו הינם סטיוארד והאריס. לטענתם, משמעות מושג התרבות היא: צורת ההתנהגות של בני האדם.
התנהגות היא תוצאה של סביבה – מה שרואים בשטח. לשיטתם, מה שאנשים חושבים או אומרים איננו חשוב. הטקסטים של אנתרופולוגים אלה אינם מכילים ציטוטים/מחשבות של הילידים.ולכן יש לחקור בשיטה של תצפיות על ההתנהגות .
 2. גישה המתמקדת בשפה ובחשיבה מתוך הנחה שאלה מייצגים את התרבות – ישנם שני אנתרופולוגים המזוהים עם גישה זו:    ~ ספיר & וורף – טוענים שהשפה היא זאת שיוצרת את העולם הממשי. השפה משפיעה על החשיבה של בני האדם וכתוצאה מכך גם על ההתנהגות של בני האדם. שימוש במילים מסוימות בשפה משפיע על התנהגות האדם. לדוגמא, מתוך  מאמרו של וורף "הקשר בין התנהגות והרגלי חשיבה לשפה": בסביבת מחסן ל"חביות בנזין", ההתנהגות היא מסוג מסוים – ננקטת יותר זהירות, לעומת ההתנהגות בסביבת מחסן של "חביות בנזין ריקות", שם ננקטת פחות זהירות, על אף שיתכן שבפועל סביבה זו תהיה גם כן מסוכנת. מכאן ניתן לראות כיצד המילה "ריק" ממלאת תפקיד משמעותי בהתנהגות האדם.ולכן יש לנתח את שפת בני התרבות באמצעות ראיונות או ניתוח טקסטים ( אין ממש צורך בתצפיות) ~ לוי שטראוס – מסכים עם ספיר & וורף בכך שיש קשר בין שפה והתנהגות, אך בניגוד לגישתם ששפה יוצרת התנהגות, לוי שטראוס טוען כי גם השפה וגם ההתנהגות נובעות שתיהן מגורם אחד, והוא החשיבה.  3. גישת האנתרופולוגיה הקוגניטיבית – האנתרופולוגיה הקוגניטיבית רואה קשר ישיר בין שפה לתרבות (היא מבוססת על הגישה הקודמת של ספיר ווורף ולוי שטראוס).  האנתרופולוג המזוהה עם גישה זו הינו סטפן טיילר. לטענתו, התרבות קשורה לשפה בה מדברים בני התרבות – כיצד קוראים בשם לתופעות, כיצד מכנים חפצים מסוימיים וכו'.
לדוגמא: לשבט האתנואיתים החיים באיזור מושלג, ישנם 13 מילים לתיאור המילה לבן.
גישה זו שמה דגש על כך שהאנתרופולוגים צריכים להתמקד בראיונות עם בני התרבות, לשים לב לשימוש שלהם בשפה ובביטויים, ולנתח אותם.
אנתרופולוגית נוספת המושפעת מגישה זו הינה אנה ויירז'ביצקה, כפי שמתארת במאמרה "רגש ותרבות" את ביטויי הרגשות בשפות שונות.
 4. עמדת ביניים של אנתרופולוגים חברתיים – האנתרופולוגים החברתיים המזוהים עם גישה זו הינם מלינובסקי וטרנר, שלדעתם תרבות היא מנגנון שמספק צרכים של הפרט או של החברה, ובכדי לחקור תרבות צריך לשאול 3 שאלות:
    1) על פי אילו כללים יש להתנהג בתרבות על פי תפיסתם של בני התרבות?
    2) באיזו מידה בני התרבות מאמינים שהם אכן מתנהגים על פי כללים אילו?
    3) האם בפועל על פי התצפית של האנתרופולוג אכן בני התרבות מתנהגים בהתאם לערכים אותם הם הציגו?