עבודה סמינריונית בקורס בקורס נושאים נבחרים בהבנת הקהילה היהודית בארה"ב – 10347.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
ציון 87
שנת הגשה 2017
מספר מילים 9550
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

תוכן העניינים.
מבוא …3
התנועה הרפורמית ומעמד הנשים -…4
הפמיניזם היהודי אמריקני ..9
נשים רבות, היסטוריה והשפעה על הפולחן דתי …12
טקסים חדשים ומחודשים ..17
פרשנות פמיניסטית לתורה ולהלכה …21
סיכום 24
ביבליוגרפיה -.26
מבוא
פמיניזם המילה הלטינית Femina, שפירושה אישה או נקבה) היא תפיסת עולם שראשיתה באירופה במאה ה-19, שעל פיה יש להיאבק בדיכוי נשים ובאפליה כנגדן בחברה ולהביא לשוויון הזדמנויות לנשים.
תחילתה של התנועה הפמיניסטית היהודית האמריקנית בצורתה המודרנית החלה בשנות ה 60 המוקדמות, הפמיניסטיות היהודיות הראשונות מחו על הדרתן של הנשים מהתפילות, היותן פסולות לעדות וחוסר השוויון בנושא הגירושין. אחד מהישגיו הגדולים של הפמיניזם היהודי היה פתיחת מוסד הרבנות בפני נשים בזרמים הרפורמי וקונסרבטיבי, בשנת 1972 הוסמכה לרבנות האישה הראשונה בזרם הרפורמי ובשנת 1985 הוסמכה האישה הראשונה לרבנות בזרם הקונסרבטיבי.
הרבות הראשונות שקיבלו את ההסמכה גילו במהרה שהסמכה של רב הינה רק הצעד הראשון והם התקשו להתקבל לתפקידי רבנות בקהילות, הן נאלצו להוכיח כי הן יכולות להרים את ספרי התורה הכבדים, קולן חזק מספיק לדרשות ושפמיניזם זה לא יהיה הנושא היחיד בו יתמקדו (Nadell  1997).
מעורבות הנשים בפולחן הדתי חידשה טקסים שהיו לא אהודים בקהילה הרפורמית כמו הטבילה במקווה והעניקו לו ממד חדש של העצמה נשית, עוררו בו עניין מחודש, טקסים אחרים נוצרו "יש מאין" כמו זבד הבת ובת המצווה, תחילה היו ייחודים לזרם הרפורמי אך הגיעו גם לקונסרבטיבי ולאורתודוקסי.
חיי הדת בהחלט התעשרו בעקבות מעורבות הנשים. (ברק-פישמן,  1989).
השפעת הפמיניזם על יהדות ארה"ב היא עצומה וניכרת בכלל הזרמים ותחומי החיים וקצרה היריעה כדי ספר על כולו.עבודה זו תתמקד בהשפעת הפמיניזם והנשים בכלל על הפולחן הדתי בזרם הרפורמי על חיי קהילה זו.
שאלת המחקר: כיצד השתנה הפולחן הדתי בזרם הרפורמי בעקבות מעורבותן של נשים?
אתחיל בסקירה היסטורית כדי להציג את הזרם הרפורמי, אמשיך בסקירה על הפמיניזם היהודי ,לאחר מכן אסקור את השינויים הפולחניים והשפעתם ולבסוף אסכם ואסיק את המסקנות.