הסגנון הקלאסי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , ,
ציון 93
שנת הגשה 2017
מספר מילים 2650

תקציר העבודה

1 4 בינואר 2017
ממ"ן
1 2
הקורס: 10626 – הסגנון הקלאסי סמסטר: 2017א שאלה 1
א.      בין הסימפוניה מס' 29
לסימפוניה מס' 40 של מוצרט מפרידות 14 שנים, אך למרות פער הזמנים הן משתפות דמיון מה, יחד עם השוני הרב. הדמיון העיקרי בין השתיים מתבטא בפרקים הראשונים; המוטיב הפותח מושרש בכלל הפרק, ולמרבית הנושאים יש זיקה חזקה אל המוטיב, כמו גם בשתי היצירות המוטיב ייחודי וקליט. בשתי היצירות –
[1] מאפייני הנושאים: §         ראשית, יש להתייחס לתיבות ההתחלה ביצירות, כיוון שאלה מהוות חותם חשוב המשפיע על המשך היצירה. הסימפוניה מס' 40 פותחת בסולם סול מינור – בחירה נועזת ואף נדירה (אצל מוצרט, זוהי הסימפוניה השנייה שכתובה במינור מתוך 60 סימפוניות). המלודיה מתחילה עם קדמה, לאחר ביסוס הרמוני של המינור (ייתכן שהתיבה נועדה גם לפזר את תדהמת המאזין לגבי המינור, כדי לא להוריד את רמת הקשב שלו למלודיה). –
§         [2] תפיסת המבנה הכללי:
§         בסימפוניה מס' 40, תצוגת הפרק הראשון כוללת נושא ראשון, גשר, נושא שני. הפיתוח הוא ארוך בהרבה מזה שבסימפוניה מס' 29, כלומר 113 תיבות לעומת 30 תיבות. ייתכן שהתצוגה ארוכה עקב 'ביקוש הקהל' ליותר חומרים, לחוויית האזנה פורייה יותר, וכן מראה את התפתחותו של מוצרט בפיתוח וריאציות.
אורך התצוגה גורר אורך ממוצע ארוך יותר בכל חטיבה – אילו הייתה היצירה פשוטה וקצרה כמו הסימפוניה מס' 29, לא היה טעם לפיתוח משוכלל וארוך. הרפריזה כוללת גשר מורחב ולאחריה קודה. הפרק השני והרביעי כתובים גם הם בצורת סונטה סטנדרטית (עם גשר רחב בפרק השני), והמינואט שגרתי בצורה טרנארית (מלבד אופיו הנדון מעלה). §         בסימפוניה מס' 29, תצוגת הפרק הראשון כוללת מבנה סטנדרטי של נושא ראשון (תיבות 1…
[3] הגישה התזמורית:
§         בסימפוניה מס' 40 יש התפתחות תזמורית, וכעת ההרכב הוא טוטי מלא (כלי קשת, חליל, אבוב, קלרינט בסי, בסון ושתי קרנות) אך ללא כלי הקשה או בראס נוספים. אמנם המוטיב הראשי מנוגן לרוב בכלי הקשת, אך גם כלי הנשיפה מקבלים מקום נכבד ביצירה. …
[4] זיקה לז'אנרים אחרים:
§         סולם הסימפוניה מס' 40 הוא סול מינור, שינכח גם באריה של פמינה מתוך האופרה 'חליל הקסם' (1791). בנוסף, הסימפוניה הרבה יותר מושפעת מזרם ה"סער והפרץ" מאשר הקודמת לה (הסולם המינורי, השמיניות הקודחות, הקפיצות בין הכלים וכו'). …
[5] טכניקות ומרקמים עיקריים:
השימוש במרקמים בסימפוניה מס' 29 יוצר עדינות שדומה למרקמים המולבשים על רביעייה. נראה כי מוצרט שיפץ את טכניקת התזמור ושילוב המרקמים בפרק ותוך כך נפרד מסגנונות ישנים. התיבות המצוינות הן לדוגמא, ומפאת מקום אינן מייצגות את כל –