בביולוגיה כללית א(ציון 100) - דו"ח מעבדה ראשון

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן) 12
 דו"ח מעבדה ראשון הקורס : ביולוגיה כללית א – 20118
ניסוי הפלזמוליזה (דוגמה לאוסמוזה בתאי צמח) מבוא :
פלזמוליזה – היא תופעה בתא צמחי כתוצאה מיציאת מים מהתא בתהליך אוסמוזה, מצטמצם נפח החלולית והקרום ניתק מהדופן. תוכן התא מתרכז במרכזו. התופעה מתרחשת כאשר התא נמצא בסביבה היפרטונית. הפלזמוליזה היא התכווצות תוכן התא בתא הצמח , התרחקות קרום התא מהדופן בעקבות יציאת המים .
           תא לפני פלזמוליזה                        תא אחרי פלזמוליזה                אוסמוזה – מקרה פרטי של דיפוזיה, שבו נעות מולקולות מים בין שתי תמיסות דרך קרום בעל חדירות בררנית. תנועת המים "נטו" היא מתמיסה בה ריכוזם גבוה לתמיסה בה ריכוזם נמוך.‏ כשריכוז המים גבוה – ריכוז המומסים נמוך, ולהפך.
                                           תמיסה היפרטונית    תמיסה היפוטונית                                                  היחסים בין ריכוז המומסים של שתי תמיסות :

מטרת הניסוי והבעיה הנבדקת בניסוי :
מטרת הניסוי היא לבחון במיקרוסקופ איך מתרחשת פלזמוליזה בתאים של הצמח, לבדוק את השפעת תמיסה היפוטונית ותמיסה היפרטונית על נפח התאים באפידרמיס של בצל סגול. נבדוק אילו שינויים מתרחשים במבנה התא ומדוע הם מתרחשים.
השערת הניסוי :
כאשר מכניסים תא צמחי לתמיסה היפרטונית (תמיסת מלח), קטן נפח הפרוטופלסט. באפידרמיס של בצל תתרחש פלזמוליזה(המים יצאו מהתאים) בה דופן התא ישמור על צורתו הכללית של התא, אך הפרוטופלסט – החלולית והציטופלסמה, יתכווצו וממברנת התא תתנתק מדופן התא בחלק מהאזורים ונפח החלולית המרכזית יקטן.
כאשר מעבירים תא צמחי לתמיסה ההיפוטונית(מים), גדל נפח הפרוטופלסט. באפידרמיל של בצל תתרחש דה-פלזמוליזה, מים יחדרו לתאים , חלולית התא וממברנת התא יצמדו לדופן.
משתנים בניסוי :
.
מסקנות :

צפייה בפיוניות באפידרמיס תחתון של יהודי הנודד :
ניסוי של פוטוסינתזה מבוא :
התהליך בו נבנים חומרים אורגניים מחומרים אי-אורגניים בעזרת אנרגיית האור – מכונה –