בביולוגיה כללית א(ציון 95)

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1295

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן) 14
הקורס : ביולוגיה כללית א – 20118
שם הסטודנט :אירינה מושצ'יץ ת.ז. : 322022716
שם המנחה : שלם בועז שאלה
1 :
שאלה
2 :
בסריקה נרחבה של צמחי תודרנית לבנה נמצאו שני צמחים מוטנטיים (A ו-B) חסרי זיפים. כל צמח מוטנטי הוכלא עם צמח מזן הבר (דור P) ובשתי ההכלאות הצאצאים (דור F1) היו בעלי זיפים. כאשר צמחי F1 הוכלאו עצמית, התפלגו צאצאי דור F2 באופן הבא :
מוטנט א : 600 עם זיפים ; 200 ללא זיפים.
מוטנט ב : 270 עם זיפים ; 90 ללא זיפים.
(א) מה הם הגנוטיפים והפנוטיפים, של דור ההורים (P), דור F1, דור F2, של כל מוטנט?
נתונים :
פנוטיפ המוטנטים A וB הוא חסרי זיפים(aa).
בהכלאת המוטנטים עם זן הבר מתקבל דור F1 שכולו בעל זיפים(Aa).
בהכלאה העצמית תוצאות הפנוטיפים של ההכלאה היו בעלי יחס מספרי של 1:3 (בעל זיפים: חסר זיפים). A – סימון אלל דומיננטי לבעל זיפים.
a  – סימון אלל רציסיבי לחסר זיפים.
דור ההורים(P):
 זן הבר גנוטיפ – (AA – הומוזיגוט דומיננטי), פנוטיפ – בעל זיפים.  מוטנטים A ו-B גנוטיפ – (aa – הומוזיגוט רציסיווי), פנוטיפ – חסר זיפים.
A A Aa Aa a Aa Aa a A A Aa AA A aa Aa a i.            דור F1: גנוטיפ –כולם בעלי גנוטיפ ( Aa- הטרוזיגוט), פנוטיפ – כולם בעלי זיפים.
דור F2: גנוטיפים מתקבלים: AA, Aa, aa.
פנוטיפים: יחס 3:1 –לכל צאצא F2 חסר זיפים ישנם 3 צאצאים בעלי זיפים.
(ב) האם לדעתכם מוטנט A זהה למוטנט B ? הציעו הכלאה אחת שלדעתכם תוכל לעזור להחליט אם מוטנט A זהה למוטנט B.
לדעתי מוטנט A זהה למוטנט B. דרך אחת שתוכל לעזור להחליט אם מוטנט A זהה למוטנט B היא הכלאת צאצא דור F1 של מוטנט A עם צאצא דור F1 של מוטנט B. במידה והמוטנטים זהים וכפי שנאמר בשאלה "הצאצאים בשתי ההכלאות דור F1 היו בעלי זיפים" נקבל את אותן התוצאות כפי שקיבלנו בהכלאה העצמית.
דרך נוספת שתעזור להחליט היא להכליא את דור ההורים, שכן הם הומוזיגוטים רציסיווים ולכן פנוטיפ צאצאיהם יהיה: כולם חסרי זיפים. במידה והתכונה כן תלויה בקיום 2 אללים, קיימת האופציה בה הגנוטיפים יהיו שונים. לדוגמא: מוטנט A: aaBb מוטנט B: aabb וזן הבר:
AABB –A ו-B שונים בגנוטיפ אך התוצאות יהיו זהות: דור F1 בעל זיפים – AaBb, כאשר שילוב האללים הדומיננטים AB הוא הפנוטיפ לבעלי זיפים.

שאלה
3 :
אורח ההורשה של הפנוטיפ לזנב כפוף הינו: דומיננטי.
תאחיזת X.
A – סמל זנב כפוף (במקרה זה דומיננטי).    a – סמל זנב תקין (במקרה זה רציסיווי).XX – נקבה, 2 כרומוזי X.          XY– זכר, מכיל כרומוזום Y וכרומוזום X.
פנוטיפ רבוע פנט הכלאה
1 X(a) X(a) X(A) Aa Aa aa aa Y(a) כל הנקבות בעלות זנב כפוף.
כל הזכרים בעלי זנב תקין.

2 X(a) X(a) aa Y|(a) aa מחצית הנקבות בעלי זנב תקין, ומחצית בעלי זנב כפוף.
מחצית זכרים תקינים ומחצית כפופים.

3 Aa Aa כל זנבות הנקבות כפופות.
כל זנבות הזכרים כפופים.

4 X(a) aa aa גם הזכרים וגם הנקבות בעלי זנב תקין.
5
X(A) AA Aa כולם בעלי זנב כפוף.(הערה: הפנוטיפ המיוחס יכול להתקיים גם אם האלל הדומיננטי יהיה תאחיזת ה-Y).

6 X(a) Aa aa כל הנקבות בעלות זנב כפוף.
חצי זכרים בעלי זנב כפוף וחצי בעלי זנב תקין.
שאלה 4 :
(א) אם הגובה הבסיסי במצב aabbcc הינו 160ס"מ, ואם לכל אלל נוסף המסומן באות גדולה נקבל +5 ס"מ נקבל שהפנוטיפ הכי גבוה: 160+30=190ס"מ. הגנוטיפ שלו : AABBCC.
(ב) 3 גנוטיפים לגובה של 175ס"מ: AaBbCc, AABbcc,aaBBCc.
(ג) כן, ייתכן שגבוה וגבוהית יולידו תורן. נתון גובהם של דור ההורים(גבוה וגבוהית) הוא 180ס"מ.
לדוגמא נניח ש :  גנוטיפ האב – AaBbCC וגנוטיפ האם – AaBBCc.
בטבלה מוצגות גמטות ההורים וגנוטיפים אפשריים מזיווגם: (כחול – האב, ורוד – האם, ירוק – גנוטיפ הצאצא אשר מייצג 190ס"מ, צהוב – צאצאים אפשריים אחרים):
AbC ABC abC aBC AaBbCC AaBBCC aaBbCC aaBBCC aBC AaBbCc AaBBCc aaBbCc aaBBCc aBc AABbCC AABBCC AaBbCC AaBBCC ABC AABbCc AABBCc AaBbCc AaBBCc ABc שאלה 5 :
(א) אילו אנשים במשפחה זו הם בעלי הגנוטיפ MM?
במשפחה זו אף אחד אינו בעל גנוטיפ MM. כדי שמישהו יהיה בעל גנוטיפ MM, שני ההורים צריכים להיות חולים במחלה. מקרה זה יכול להיות רלוונטי רק לגבי מספר 1, שבו לא ידוע האם שני ההורים היו חולים. במידה ומספר1 היה בעל גנוטיפ MM, כל אחד מילודיו היה יורש את גנוטיפ Mm והיה חולה. היות וילד מספר 6 הינו בריא, אנו יודעים כי אחד מהוריו של 1 היה בריא והגנוטיפ שלו הוא  Mm.
(ב) אילו אנשים במשפחה זו הם בעלי הגנוטיפ Mm?
האנשים בעלי הגנוטיפ Mm מסומנים בשחור (מספרים: 1,4,5,8,10).
כל אחד ההחולים צריך שיהיה לו לפחות אלל M אחד.
בסעיף הקודם הסקנו שאף אחד מהחולים אינו בעל גנוטיפ MM, לכן יודעים בוודאות שכל החולים במשפחה הם בעלי גנוטיפ Mm.
(ג) אילו בעלי הגנוטיפ mm?  האנשים בעלי הגנוטיפ mm מסומנים בלבן (מספרים: 2,3,9,6,7,12,13) כל מי שאינו חולה חייב להיות בעל גנוטיפ  mm, מכיוון שהמחלה היא דומננטית ואם היה בעל גנוטיפ M הוא בהכרח היה חולה.
(ד) מה הסיכוי ש-11 יהיה חולה?
סיכויו של 11 להיות חולה עומד על 50%.
הגנוטיפ של אמו – Mm (צבע ורוד) הגנוטיפ של אביו – mm (צבע כחול) m m Mm(חולה) Mm(חולה) M mm(בריא) mm(בריא) m (ד) מה הסיכוי ש-14 יהיה חולה?
סיכיו של 14 במידה ואין מוטציות, להיות חולה עומד על 0%.
הגנוטיפ של אמו – mm (צבע ורוד) הגנוטיפ של אביו – mm (צבע כחול) m m mm(בריא) mm(בריא) m mm(בריא) mm(בריא) m שאלה 6 :
לאב עם אמייל שיניים פגום ולאם ששיניה תקינות נולד בן עם תסמונת קלינפטר ושיניים עם אמייל פגום.
(א) רשמו את הגנוטיפים של ההורים ושל הבן.
גנוטיפים : אלל דומיננטי- XX(אם נשאית), אלל רצסיווי: XY(אב בעל ליקוי) אמייל שיניים פגום הינה דוגמא להורשה דומיננטית בתאחיזת ה-X, ולכן רק אלל אחד על X ושאינו תקין.הגנוטיפ של הבן הוא – XXY, כשאלל אחד שעל גבי X  מהאב פגום.
(ב) אצל מי משני ההורים חלה אי הפרדה של הכרומוזומים? הסבירו.
אי ההפרדה של הכרומוזמים חלה אצל האב, זאת משום ש:
◦            ידוע כי אמייל שיניים פגום לא יכול לעבור בהורשה דרך כרומוזום ה-Y של האב שכן זאת תכונה העוברת בהורשה דומיננטית בתאחיזת ה-X.
◦            ידוע כי שיניי האם תקינות, לכן במצב של אי-הפרדה מצד האם לא יתקבל צאצא זכר בעל אמיל שיניים פגום.
הרכב הקריוטיפ של הבן הוא XXY. ה- X הראשון הוא מהאם ומחזיק באלל הרציסיווי של התכונה(אמייל פגום) וה-XY הם מהאב אשר יכול להעביר לבנו את התכונה רק דרך כרומוזום ה-X שלו.
שאלה 7 :
(א) הגדיל המשמש כתבנית לסינתוז באופן רצוף הינו גדיל מספר 2. זאת מכיוון שנוקלאוטידים יכולים להיקשר זה לזה רק בכיוון 5 
3 כאשר כך יש קבוצת OH(הידרוקסיל) פנויה בקצה "שלד הסוכר זרחה של הגדיל המתארך. קבוצה זו היא האתר היחיד שבו נוקלאוטידים יכולים להיקשר זה לזה. אנזימים מוסיפים לגדיל הנבנה נוקלאוטידים בכיוון ' 5 3 '  ולכן, התבנית אשר תשמש את האנזימים צריכה להיות הפוכה, כלומר כיוון ' 3  5'.
(ב) הגדיל המשמש כתבנית לסינתזת mRNA הינו גדיל מספר 1. בדומה לתעתוק DNA, אנזימים מוסיפים לגדיל הנבנה נוקלאוטידים בכיוון ' 5 3 '  ולכן, התבנית אשר תשמש את האנזימים צריכה להיות הפוכה, כלומר כיוון ' 3  5'.
(ג) נתון: קטע של DNA הנתון בשאלה : TACTTCAAACCGATT               רצף RNA המתועתק מקטע זה : AUGAAGUUUGGCUAA רצף החומצות האמיניות המתורגמות מרצף ה-RNA : קודון אתחול (מתיונין) ליזין פנילאלנין גליצין קודון סיום שאלה 8 :  ג' 5- נק' שאלה 9 :
שאלה 10 :
(א) ציירו את הפלסמיד הרקומביננטי.
(ב) מה יהיה אורך הקטיע/הקטיעים אם תחתכו את הפלסמיד הרקומביננטי באנזים הקיטוע BamHI?
יהיה קטיע אחד באורך של 2900 בסיסים.
(ג) מה יהיה אורך הקטיע/הקטיעים אם תחתכו את הפלסמיד המשובט גם ב-EcoRI וגם ב-BamHI?
אורכים של הקטיעים יהיו : 400 בסיסים, 600 בסיסים ו-1900 בסיסים.
שאלה 11 :
שאלה 12 :
אם תכולת ה-GC במולקולת DNA היא 48%, מהן שכיחויות ארבעת הבסיסים  (A,G,C,T) במולקולה זו?
אם תכולת ה-GC במולקולת DNA היא 48%(סכום אחוזי G ו-C) אזי תכולת ה-AT תהיה 52%.
אם ידוע כי מולקולת DNA היא סליל כפול(דו-גלילי) בה לכל בסיס של C קיים זיווג(bond) לבסיס G ניתן להסיק כי שכיחות מולקולת C תהיה 24%, ושכיחות מולקולת G גם היא 24%.
על פי אותו עקרון ניתן לחשב את שכיחות מולקולות A ו-T שהיא: 26% כל אחת-