שוויון הזדמנויות בנושא אפליה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 6409
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

המחלקה לניהול וכלכלה אפליה מטעמי גיל – בקבלה לעבודה שם הקורס: שוויון הזדמנויות ואיסור אפליה בעבודה תאריך הגשה: 10.03.2016
תוכן עניינים:
מבוא –3
סקירה כללית  בנושא אפליה מטעמי גיל -4
2 .1   מהי אפליה? הגדרת המושג ..4
2 .2   כללי על האפליה ..5
חקיקה: חוק גיל הפרישה וחוק איסור אפליה מטעמי גיל — 7
3 .1   חוק גיל הפרישה .7
3 .2   איסור אפליה מחמת גיל בישראל –9
3 .3   איסור אפליה מחמת גיל בארה"ב -.10
3 .4   המשפט המשווה 11
השוואה בין התייחסות לגיל בעבר לבין התייחסות לגיל בהווה ..13
מאמצי החברה להקטנת האפליה –…15
סיכום ומסקנות -..19
ביבליוגרפיה –..20
1 .    מבוא
עבודה היא מרכיב חשוב מאוד ומרכזי בחיינו. בלבד היותה מקור ראשי להכנסה ולקיום, עבודה היא גם אמצעי עסקי לסיפוק ופיתוח, למתן משמעות לחיים ולהגשמה עצמית. היא תורמת רבות לעיצוב זהותנו ולקביעת המעמד החברתי שלנו בעני עצמנו ובעיני אחרים. עבודה היא גם מקור לפיתוח קשרים שהם מחוץ לשעות העבודה. עבודה היא הבית השני למרבית מאיתנו.
כיום בחברה הישראלית ובמדינות אחרות בעולם בני גיל המבוגרים (40+) סובלים מבעיה נפוצה העונה על שם- אפליה מחמת גיל. המורכבות בנושא הוא לאור העובדה כי במדינת ישראל ישנו חוק האוסר לחלוטין על אפליה מחמת גיל, יחד עם זאת תופעה זו אינה פוחתת ולהיפך עם השנים רק הולכת וגוברת. בפסקי דין שנכתבו בנושא אנו למדים על קיום התופעה במדינת ישראל ולא תמיד נפסקים לטובת הפרט ,"המבוגר" וזאת מסיבה כי המשפט העליות והחברה הישראלית לא מכירים בתופעת הגילונות ובהשלכותיה על חברה כולה. בשנים האחרונות ההכרה והמודעות של פגיעתה התופעה גוברת והחברה מנסה להביא שינוי. מאמרים ומחקרים שונים שנערכו בארה"ב ע"י משרד העבודה וע"י גורמים פרטיים וציבוריים אחרים  הוכיחו כי גיל ה-40 של פרט המועמד לעבודה  בעצם מהווה מחסום לקבלת העבודה בפני מחלקות משאבי אנוש ומעסיקים רבים. בישראל קבוע איסור אפליה על רקע גיל בחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, התשמ"ח-1988 , חוק זה אוסר על מעסיק להפלות בין עובדיו או בין דורשי עבודה על רקע מינם, מעמדם האישי, היותם הורים, גילם, גזעם, דתם, לאומיותם, ארץ מוצאם, השקפתם, מפלגתם או שירותם במילואים, בכל אחד מהמצבים האלה:
קבלה לעבודה, תנאי עבודה, קידום בעבודה, הכשרה או השתלמות מקצועית, פיטורים או פיצויי פיטורים וכן הטבות ותשלומים הניתנים לעובד בהקשר של פרישה מעבודה. שאלת המחקר שלי תבחן  את תופעת האפליה מחמת גיל בעזרת השאלה: האם ישנו צורך בחוק גיל הפרישה ומהם מאמצי החברה להקטנת האפליה והאם אפקטיביים? מענה לשאלה נקבל בעזרת בחינת התופעה מטעמי גיל בשלבי העסקה שונים (בעת קבלה לעבודה, בזמן העובדה, תנאי העסקה ופרישה), ניתוח חוק הפרישה- תשס"ד 2004, דעתם של מעסיקים על העובד המבוגר לעומת העובד הצעיר-סיפור מקרה מחיים שלי כמעסיקה ,העדפות מעסיקים, מעמדו המשפטי של העובד המבוגר על פי החוק לשוויון הזדמנויות בעבודה וכן מעמדו המשפטי של העובד במשפט זר.