עבודה בנושא זכויות של עובדים לא מן המניין

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
ציון 90
שנת הגשה 2015
מספר מילים 4297
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

המחלקה לכלכלה וניהול עבודה סמינריונית בקורס דיני עבודה (10354).
הנושא: זכויות של עובדים לא מן המניין                                                 תוכן עניינים
פרק 1: מבוא. 3
פרק 2 –אי שוויון בהעסקת עובדים.. 4
פרק 3 – שוק העבודה בישראל – שימור יחסי כוחות. 6
פרק 4 –  חוקי עבודה בישראל בהתמקדות במיקור חוץ ועובדי הקבלן 7
החוק להגברת האכיפה. 8
אחריות אזרחית. 9
אכיפה פלילית. 9
פרק 5 –הפסיקה. 10 ע"ב ת"א 3054/04 שמואלוב איילת נ' משה פרנס ניתן
1 2.2006. 11
עד"מ 1011/04  א.
דינמיקה שירותים (1990) בע"מ – טטיאנה וורונין, ניתן.08.2005. 12
סיכום.. 13
ביבליוגרפיה. 14
פרק 1: מבוא
שוק העבודה עובר לאחרונה שינויים שהופכים אותו לשוק בו המעסיקים מכתיבים את תנאי העבודה. כתוצאה מפגיעה מתמשכת בזכויותיהם של עובדים בחברה הישראלית והגמשת שוק העבודה, שמשמעותה כוח עבודה זול, זמין, נייד וזמני, נגרמה תופעה של "העסקה פוגענית".  זהו  מושג המבטא מגוון תופעות של פגיעה מהותית בזכויות בסיסיות של עובדים: פגיעה בביטחון התעסוקתי, העדר הגנה מפני פיטורין שרירותיים, תנאי עבודה לא הוגנים, שכר נמוך, הפרת חוקי העבודה והמנוחה, ניצול וכדומה. בדרך כלל יש חלוקה של מקום העבודה למקום עבודה טוב ומקום עבודה לא טוב.
החלוקה מתבססת על טיב המשרה, גובה המשכורת, תנאי עבודה נלווים. איש לא ממין את מקום העבודה על פי היחס לעובד . העסקה פוגענית מוגדרת  כהעסקת עובדים תוך כדי הפרה של אחת או יותר מבין החובות החלות על מעביד לפי אחד מחוקי העבודה. גם בזכויות המגיעות לעובד מכורח חוקי העבודה וגם בשימוש לרעה בסמכות המשפטית של המעסיק. לדוגמה ניכוי משכר העובד שלא כדין באמצעות קנסות כספיים ו/או העדר תשלום על תקופת הכשרה כמו למשל שקורה עם מלצרים בבתי קפה. רוב דרכי העסקה אלו נקראות כיום בישראל – העסקה של עובדי קבלן.
שיעור העסקת עובדי קבלן בישראל הוא מן הגבוהים בעולם. עם השנים הפך סקטור זה למנוצל ולמקופח ביותר בכל הקשור לזכויות עובדים, תנאי העסקה ותנאים סוציאליים.
עשרה אחוזים מכלל העובדים השכירים בישראל מועסקים דרך חברות כוח אדם וחברות קבלן ושירותים. צורת העסקה זו הביאה עמה לאי שוויון חברתי בכל הקשור לתנאי ההעסקה והשכר שמהווים הפרה של זכויות אדם ועובדים. המגמה להעסקת עובדי קבלן נובעת מלחצים כלכליים בעידן הגלובליזציה והצורך להוזיל עלויות ולמקסם רווחים. בשנת 1996, חוקק בישראל חוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם, החוק קבע שעובדי קבלן יקבלו זכויות זהות לעובדי הארגון האחרים, ובנוסף נקבע כי עובד המועסק תשעה חודשים רצופים באותו ארגון ישולב בהמשך כעובד מן המניין וייהנה מכל הטבות השכר והסוציאליות של מקום העבודה. יישומו של החוק נדחה לשנת 2008 בעקבות לחצים של חברות כח אדם.
בעבודה זו אבחן את  ההשלכות והמשמעויות של התופעה לאור השינויים במערכות יחסי העבודה עם כניסת מדיניות מיקור החוץ ותופעת עובדי הקבלן, חברות כוח האדם ועמותות שלא תמיד ברורה אופן העסקתן.
שאלת המחקר היא: מהן ההגנות הקיימות לעובדי קבלן? במסגרת שאלה זו אסקור את חוקי העבודה הרלוונטיים במטרה להבין באם החקיקה מצליחה להגן על עובדי הקבלן בפני אפליה וכן אנסה לבדוק מה ניתן לעשות כדי לעגן את זכויותיהם של עובדי הקבלן בישראל ואת הדרך ליישמם בתוך המציאות הכלכלית והאג'נדה הכלכלית חברתית אותה מובילה ממשלת ישראל.
בפרק הבא אציג את אי השוויון בהעסקת עובדים, אמשיך לבחינת הגורמים לכך. אביא את החקיקה בדגש על עובדים אלו ואביא מהפסיקה בנושא. אסיים בהבאת מסקנותי