עבודת סיום תואר - מנהיגות בית ספרית, כולל ראיונות וניתוחי ראיונות בשיטת מחקר איכותני ,

תקציר העבודה

מנהיגות בית ספרית- נשית תוכן עניינים
1.      הקדמה
4 -6
1 .1  מהי מנהיגות
4
1 .2  חשיבות נושא מנהיגות 5
1 .3  מטרת המחקר
6
1 .4  שאלת המחקר
6
2 .      סקירת ספרות 7-14
2 .1  מנהיגות 7
2 .1.1       תיאוריות מנהיגות רלבנטיות 7
·        סגנון מנהיגות מעצבת 7
·        סגנון מנהיגות מתגמלת 9
·        סגנון מנהיגות הטווח המלא 9
2 .2   ספרות קשורה למנהיגות בהקשר העבודה
1 0
2 .2.1       סגנון מנהיגות בסביבה בית ספרית
1 0
2 .3        מנהיגות נשים
1 2
3 .      מתודולוגיה
1 4-19
3 .1  הליך המחקר
1 4
א.    מאפייני הארגון שאנחנו חוקרים
1 4
ב.      מאפייני המנהיג שאני חוקרת
1 6
3 .2  שיטת המחקר
1 7
4 .      ממצאים
1 9
5.      סיכום ודיון
2 4
6 .      ביבליוגרפיה
2 9
7.      נספחים
3 0-63
מטרת המחקר לחקור ולבחון את התנהלות המנהיג/ה במערכת החינוכית של הארגון הנבדק, לקבוע מה סגנון המנהיגות שלו/ה. ייחודו של המחקר המוגש כאן מתבטא בכך שהוא בוחן את המשמעות של מנהיגות בבית ספר אחד ומתוך ממצאיו ניתן יהיה להגיע למסקנות ברות יישום לשיפור הקשר שבין המנהיג למונהגים. בזיקה לרקע התיאורטי, מטרת העבודה הנוכחית היא לבחון ולזהות סגנון מנהיגות של מנכ"לית בית ספר תיכון בצפון הארץ ואת השפעתה על המורים.
שאלות המחקר א.      מהו סגנון המנהיגות המאפיין את מנכ"לית בית הספר? ב.      כיצד הוא משפיע על המורים?
.Leithwod and Jantzi,(2005,178) בדקו מנהיג מעצב בבתי ספר לפי מחקרים אמפיריים והראו השפעתו המשמעותית על הישגי תלמידים, מעורבות ושביעות רצונן מורים כשהשפעות מנהיג מעצב על הישגים אקדמיים מעורבות אך נטו לחיובי.Leithwood & Sun,(387,2012) חיברו תוצאות מחקרים על מנהיג מעצב בסביבה בית ספרית והשפעתו בבתי ספר, מורים ותלמידים והסיקו שיש להתרכז על השפעות ופחות על מודלים ולפי Nir, & Kranot,(2006,206) מנהיג מעצב תורם לעיצוב הזדמנויות תעסוקה ופיתוח שביעות רצון מורים וחוויות עבודה חיוביות המקדמות שביעות רצון. לפיLeithwood &Sun,(2012,389) בסביבה חינוכית המתמקדת על שיפור הישגי תלמיד מצפים שיהיה תוצר מנהיגות, "יש צורך גם בשינוי חזוי בביצועי חברי הארגון…בצורך שהתנהלות מורים תשתנה בצורה שתשפר הישגי תלמיד".Leithwood &  Sun, (398,2012)התייחסו ל 11 צורות התנהלות ב 4 קטגוריות כדלקמן; קביעת כיוונים
1 .       פיתוח חזון משותף לבית הספר שיהיה מעורר השראה ומושך לצוות
2 .       אימוץ ציפיות ביצוע גבוהות מהצוות ומהתלמידים פיתוח אנושי
3 .       מתן תמיכה אישית לחברי צוות בפיתוח צרכים ויכולות ייחודיים לקידום מקצועי
4 .       מתן גירוי אינטלקטואלי, עידוד יצירתיות ומתן מידע לחברי צוות 5.        עיצוב התנהגויות, אמונות וערכים מוערכים על ידי הצגת מודל התנהגות אתית, מתן כבוד ואמון בצוות והצגת נכונות לשנות התנהלות נוכח הבנה או נסיבות חדשים.
עיצוב מחדש של הארגון
6 .       חיזוק תרבות בי"ס, דאגה לצוות לערכים וקידום אמונות משותפים בתיאום לחזון בי"ס.
7.       בניית תבניות שתאפשרנה שיתוף פעולה
8 .       שיתוף הורים וקהילייה מורחבת ועידוד הורים למעורבות בחינוך ילדיהם בבית ובבי"ס שיפור תכנית הלימודים מיקוד על פיתוח הוראה. מערך התנהלות מנהיגות זה ייחודי בהקשר בית ספרי.
יש השפעת תפקיד מגדר על התנהגות ארגונית לא רק כי אנשים מגיבים למנהיג במונחי ציפיות מגדר ומנהיגים מגיבים לכך, אלא כי אנשים הפנימו תפקידי מגדר ולנשים וגברים ציפיות שונות מהתנהגות בסביבה ארגונית (Eagly&Johannesen-Schmidt,2001,783).
לפי Ayman & Korabik,(2010 159) "חוקרים שאימצו היבט תבנית חברתית התמקדו על תפקידי חברה שמצפים שנשים וגברים ימלאו והבדלי איכות בתפקידים נורמטיביים של נשים וגברים ישפיעו על התנהגות מנהיגות של אלו "."מגדר חשוב היות ותפיסה שתפקיד גברי מתאים יותר לתפקיד מנהיג מתפקיד נשים יכולה להביא דעה קדומה נגד מנהיגות". "סטריאוטיפים מגדריים בסגנון מנהיג הם מדויקים ונבדקים עם ניסיון ניהולי האמינו שנשים מציגות יותר התנהגות מעצבת ושל תגמול מותנה ופחות ניהול לפי חריגים והיעדר ניהול מגברים" ו“כן כי מוטיבציה בהשראה חשובה יותר לגברים מנשים, והתחשבות ביחיד נתפסה חשובה יותר לנשים מגברים".
בחרתי בשיטת מחקר איכותני בניסיון להתחקות אחר סגנון מנהיגות מנהלת בי"ס והשפעתו על המורים. במחקר השתמשתי בריאיון חצי מובנה, בו חוקר צמוד למספר שאלות קבועות מראש, אך רשאי לשנות את סדרן ולהוסיף שאלות נוספות, לפי התפתחות הריאיון. ראיון חצי מובנה משלב גמישות של ריאיון וגם מסגרת של ריאיון מובנה. הבחירה נעשתה כי לפי איילון וצבר בן יהושע(2010,359)