סמינריון סיום, כולל שאלון וניתוח ממצאים -מגדר כמשתנה קבלת החלטות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 8453
מספר מקורות 31

תקציר העבודה

החוג לחינוך המגמה לניהול מערכות חינוך   מגדר כמשתנה קבלת החלטות סמינריון בקורס: קבלת החלטות במערכת החינוך  תוכן מבוא
3
מסגרת תיאורטית יזמות עסקית 5
אינטואיציה בתהליכי קבלת החלטות 7
אינטואיציה בתחום היזמות העסקית   
1 0 מגדר ואינטואיציה
1 2
מגדר ויזמות  
1 3
שיטה מאפייני המדגם
1 6
כלי המחקר     
2 0 הליך המחקר
2 2
ממצאים
2 3
דיון
2 8
מגבלות המחקר והצעות למחקר עתידי
3 1
ביבליוגרפיה
3 3
נספחים
3 6
מבוא
חקר היזמות העסקית תופס בשנים האחרונות מקום ניכר בשדה המחקרי בתחום הניהול והארגונים ומתמקד בהבנת התהליך היזמי בארגונים ובניסיון להבין מדוע, מתי וכיצד אנשים מסוימים ולא אחרים מזהים ומנצלים הזדמנויות המוגדרות 'יזמיות' (Venkataraman & Shane, 2000).
מחקרים רבים עוסקים בקשר בין תכונות אישיות שונות כגון מיקוד שליטה, פתיחות לשינויים ולחוויות חדשות, נכונות ללקיחת סיכונים, השגיות וחדשנות לבין הנטייה ליזמות (Mitchell & Busenitz, 2007) ואילו אחרים בוחנים את הקשר בין הסגנון הקוגניטיבי של היזם ליכולת לזהות הזדמנויות ולאופן קבלת ההחלטות אצל יזמים (Sadler-Smith,
2 004). מחקרם של Allinson, Chell & Hayes (2000) אשר בחנו את הסגנון הקוגניטיבי של יזמים הצביע על כך שגישה קוגניטיבית אינטואיטיבית לעיבוד מידע עשויה להתמודד עם מאפיינים רבים של העשייה היזמית בצורה אפקטיבית יותר מאשר הגישה הרציונאלית המקובלת כיום.
במסגרת תחום מחקר זה מוקדשת תשמות לב הולכת וגוברת למקום שתופסות נשים ביזמות העסקית.
מרבית המחקרים בתחום זה נוטים לערוך השוואה בין דגם היזמות ה'נשי' אל זה ה'גברי' ולהתמקד בבדיקת המניעים של נשים לפנות ליזמות עסקית על רקע הקשיים שמעמידה השוואה זו (Buttner, 2001).
במחקר זה  אציג בהרחבה את המניעים המביאים נשים לעסוק ביזמות, אולם, אדגיש דווקא את יתרונן של נשים הפונות ליזמות עסקית, המבטאות לעיתים קרובות אסטרטגיה המסייעת להן לפעול בתנאי אי ודאות. באופן זה נשים נוטות לפתח יכולת מוגברת לזהות הזדמנויות ולנצל אותן באופן מיטבי תוך שילוב עם תהליך קבלת החלטות אינטואיטיבי, תכונות העשויות לסייע בידן להצליח בתחום היזמות העסקית (Buttner, 2001).
בעבודה זו אעמוד על הקשר שבין סגנון קבלת החלטות אינטואיטיבי לנטייה ליזמות וחשיבותו של המגדר בקשר זה.  בפרט, אשים דגש על סגנון קבלת ההחלטות של נשים ומקומן בתחום היזמות. המודל אותו אציג בעבודה זו מציע קשר בין הסגנון הקוגנטיבי בתהליך קבלת ההחלטות לנטייה ליזמות וכן את חשיבות המגדר כמשתנה מתערב בקשר זה (ראה שרטוט 1). המודל מניח כי אנשים המאופיינים על ידי סגנון קבלת החלטות אינטואיטיבי העושים שימוש באינטואיציה בתהליך קבלת החלטות יהיו בעלי נטייה לעסוק ביזמות. בנוסף מניח המודל כי נשים תהינה איטואיטיביות יותר בסגנון קבלת ההחלטות שלהן, ולפיכך תהינה גם יותר יזמיות. בתחילה אציג רקע ספרותי ומסגרת תיאורתית בתחום היזמות בכלל ויזמות של נשים בפרט. לאחר מכן, אבחן את המסגרת הקונספטואלית הקיימת בספרות עבור המושג אינטואיציה כסגנון קוגניטיבי בתהליכי קבלת החלטות בקרב יזמים ואמקד את הסקירה באבחנה שבין הסגנונות הקוגניטיביים המאפיינים גברים ונשים. מתוך האמור, מטרת המחקר הנוכחי הינה להצביע על הקשר המסתמן בין סגנון קבלת החלטות אינטואיטיבי והנטייה ליזמות, ואת הקשרים בין כל אחד מהמשתנים הללו עם המגדר. לבסוף אציע כי המשתנה מגדר הינו משתנה מתערב בקשר האמור וכי הן הסגנון הקוגניטיבי והן המגדר עשויים לנבא בצורה הטובה ביותר את הנטייה ליזמות, דבר אשר יכול להרחיב את ההבנה בנוגע לחשיבות האינטואיציה בתחום היזמות, ובפרט של נשים אשר פוטנציאל ההצלחה שלהן בתחום היזמות אינו נופל משל עמיתיהם הגברים.
לשם כך, יבדק המודל במחקר אמפירי רחב אשר יכלול מדגם של 435 סטודנטים המייצגים חתך מגוון מאוכלוסיית הסטודנטים בארץ.
במחקר יושם דגש על בחינת נשים סטודנטיות לעומת גברים סטודנטיים בכל הקשור למאפיינים אישיותיים וסגנון קבלת החלטות, כמו גם הנטייה של הסטודנטים להיות יזמיים, בעלי רעיונות יזמיים או בעלי עסקים. כיון שאוכלוסיית המחקר מורכבת מסטודנטים אשר טרם הוציאו אל הפועל את רעיונותיהם והחלו את דרכם כיזמים, ההתייחסות ליזמות בעבודה זו תהיה ל"נטייה ליזמות", כלומר, הפוטנציאל שנחקר מסויים יהיה בעתיד יזם.
מודל הקשר המתערב כפי שבא לידי ביטוי במחקר הנוכחי מוצג להלן :