סמינריון-שוק המניות ואפקט העושר

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 3968
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

תוכן עניינים
סקירת ספרות אפקט העושר מדידת אפקט העושר שוק המניות ואפקט העושר בעיות בהערכת אפקט העושר פונקציית צריכה מצרפית ואפקט העושר אפקט העושר ושינויים בצריכה צריכה, חיסכון ומשמעות אפקט העושר בשיווי משקל כללי הבדלים באפקט העושר במדינות שונות בעולם ביבליוגרפיה סקירת ספרות אפקט העושר Dreger & Reimers,(2011) מסבירים את אפקט העושר כנטיית בני אדם לצרוך ללא תלות במצבם הכלכלי הנוכחי אלא לפי ציפיות להכנסה העתידית ומתחושת עושר, כשהשערת ההכנסה התמידית במחזור החיים נותנת את המסגרת התיאורטית שתקשר צריכה להכנסה ולעושר והם אף מפתחים נוסחה לחישוב יחס צריכה-עושר. לפי השערת ההכנסה התמידית במחזור החיים, צריכה פרטית מגיבה להכנסה התמידית, המוגדרת כערך הנוכחי של המשאבים הצפויים במהלך החיים, לפי Ando & Modigliano,(1963)ב Dreger & Reimers,(2011) משאבים אלו כוללים עושר פיזי, כעושר דיור ופיננסי ועושר אנושי, שהיא הכנסה שוטפת מעבודה ועוד הערך הנוכחי המהוון של צפי זרם ההכנסות העתידי מעבודה. מחקרים מסכימים כי יש קשר בעל משמעות סטטיסטית בין צריכה ומחירי מניות ובתים, קיימת פחות הסכמה לגבי הגודל המדויק של האפקט ולאופי הערוץ שדרכו שינויים בעושר דיור משפיע על צריכה (2009,Paiella).
גידול בעושר יעלה את הצריכה, משום השפעתה על ההכנסה הצפויה במהלך החיים, וכשערך המשאבים עולה, משק הבית יכול להגדיל את תכניות הצריכה שלו בלי לפגוע במגבלות התקציב ולכן מנבאים עליה בצריכה ביתרת החיים  ובטווח הארוך, כשהתגובה המצטברת של הצריכה שווה לעלייה בהכנסה התמידית (2011,(Dreger & Reimers. אם עתיד ההכנסה וערכי נכסים נמצאים באי וודאות גבוהה, עשויים משקי הבית להעדיף מלאי הגנה של עושר בתור בולם זעזועים לצורך מזעור השפעות שליליות, לפיכך, גידול בעושר יעלה את ערך מלאי ההגנה הזה ויקטין את הצורך לחיסכון של אמצעי זהירות בתור בולם זעזועים (2011,(Dreger & Reimers.
Poterba,(2000) מתמקד באפקט עושר שוק המניות ו Paiella ,(2009) מציין שתי גישות ששימשו להערכה אמפירית של אפקט העושר: נתונים מצרפיים ורמת משקי הבית ובודק גם את אפקט עושר שוק הדיור ולפי Dreger & Reimers,(2011) לאפקט עושר שוק מניות ואפקט עושר דיור יש השפעה שונה על הוצאה על צריכה שעשויה להיטשטש ברמה המצרפית ועלייה בערך דיור בו גר הבעלים אינה מעלה את יכולתו לצרוך יותר אלא אם יממש את הערך העולה ע"י מעבר לדירה פחות יקרה. תוך שימוש במתודולוגיה חדשה שלא דורשת קשר יציב לטווח ארוך בין צריכה, הכנסה ועושר Carroll et al, (2006)ב Paiella ,(2009) מצאו כי אפקט העושר של דיור גדול משמעותית יותר מאפקט עושר מניות, להערכתם נטייה שולית מידית לצרוך בפקט עושר דיור היא 2%, אך בהיעדר מדיניות התערבות יתכן והאפקט לטווח ארוך יגיע ל 9%. Dvornak & Kohler ,(2003)ב Paiella ,(2009) מצאו כי עושר דיור משפיע משמעותית על צריכת משקי בית באוסטרליה והנטייה השולית שלהם לצרוך מעושר שוק מניות היא גבוהה פי 2 עד פי 3 מהנטייה מעושר דיור. Ludwig & Sløk ,(2004),מציגים עדות על אפקט עושר דיור משמעותי תוך שימוש במדדי מחירי שוק של דיור ובדומהLettau & Ludvigson ,(2001;2004) ,שבדקו את אפקט העושר על צריכה פרטית בארה"ב על ידי איחוד תכונות משותפות-