סמינר בשוק ההון השפעת רגש משקיעים על מחירי המניות ועל האצת משבר הסאבפריים, מציג נתונים היסטוריים

תקציר העבודה

סמינר בשוק ההון השפעת רגש משקיעים על מחירי המניות ועל האצת משבר הסאבפריים ראשי פרקים
1 .      מבוא
2
2 .      הגורמים לפרוץ המשבר הסאבפריים
4
3 .      תיאור משבר הסאבפריים
6
4 .      משברי עבר בשוק המניות 9
5.      התנהגות לא רציונאלית של משקיעים בשוק ההון
1 0
6 .      השפעת רגש משקיעים על מחירי המניות
1 3
7.      מדידת רגש משקיעים
1 5
8 .      קשר פסיכולוגיית משקיעים כרגשות פחד ופאניקה  למשברי עבר בשוק המניות
2 1
9.      התפשטות פחד בשווקי מניות בעקבות משבר הסאבפריים
2 2
1 0. סיכום ודיון
2 5
1 1. ביבליוגראפיה
2 6
1 2. נספחים
2 9-44

1 .      מבוא
התיאוריה הכלכלית עוסקת באופן בו משתנים כלכליים משפיעים על ההתנהגות הכלכלית, ההשפעה על יחידים, קבוצות, פירמות ושווקים. "האדם הכלכלי" כפי שהוא מצטייר בתיאוריה הכלכלית הוא יצור רציונאלי, בעל העדפות עקביות ועומדים לרשותו משאבים שבמצבי החלטה סבוכים מאפשרים לו לאתר ולבחור את האלטרנטיבה המשרתת על הצד הטוב ביותר את העדפותיו, כמו כן כלכלנים מניחים כי ההחלטות מתקבלות תמיד על סמך חוקים הגיוניים ולוגים, התיאוריה הכלכלית מבוססת על עולם אידיאלי שבו אנשים מתפקדים כאנשים רציונאליים-אולם המציאות המתנהלת לנגד עיננו מצביעה על מצב שונה מהמתואר בתיאוריה (Rabin & Thaler 2001).בני אדם בשוק ההון מושפעים ממגוון לחצים והשפעות חיצוניות, קורה והם נכנסים למצב של הפסד ומתחילים להיכנס למעגל קסמים של לקיחת סיכונים נוספים מעבר למה שלקחו, הסימפטומים המתגלים בעת קבלת ההחלטות כוללים תחושות חרדה רצון להימלט מהדילמה הכרוכה  לפעמים רבות בסבל, ואף האשמה עצמית על שנתנו לעצמנו להיכנס למצוקה (Rabin & Thaler 2001). בעוד שמחקר מסורתי הפונה להסביר את התנהגות המניות בשוק ההון מתמקד בגורמים התלויים בפירמות מנפיקות המניות ו/או בגורמים מקרו כלכליים, במסגרת תיאורית יעילות השוק (efficient market hypothesis (EMH, או בתיאורית ה"אדם הכלכלי"(Rabin & Thaler 2001) הרי שמחקר עדכני יותר (כדוגמתFrazzini & Lamont, 2006 ;Brown & (Cliff, 2004; Barber, Odean &  Zhu
2 009, Kaniel Saar, & Titman 2006  פונה לגורמים לא כלכליים כהשפעות פסיכולוגיות ביניהן רגש משקיעים.
בכיוון מחשבה דומה של המחקר העדכני, אני סבור כי אמנם ראשיתה של מפולת שוק המניות שהתרחשה בעקבות משבר הסאבפריים הייתה תלויה בגורמים כלכליים, מקרו כלכליים ופיננסיים; של שוק הדיור והתנהלות אשראי בארצות הברית, הרי שהמשבר הועצם לממדיו העצומים משום ההשפעות הפסיכולוגיות הקיימות על משקיעים בשוק ההון.
כלומר הנחתי היא כי משקיעים בשוק המניות מושפעים מרגש ולפיכך טענתי היא כי משבר הסאבפריים הואץ והיקפו גדל, בין היתר משום רגש משקיעים של פחד ואף של פאניקה.
בהגדרתו – רגש המשקיעים בשוק המניות, הינו אמונה על תזרימי מזומנים עתידיים ועל סיכוני השקעה בעתיד.בתקופה של רגש משקיעים יוצא דופן, כפי שהיה במשבר הסאבפריים, רגש משקיעים זה משפיע כ "דוחף" את מחירי המניות בשוק בצורה חזקה, ויתכן שאף יותר מהמוצדק על פי שיקולים כלכליים.
העבודה תציג בקצרה את משבר הסאבפריים ומכך תפתח ותבדוק את התמה של ההשפעות הפסיכולוגיות על משקיעים בשוק ההון. זאת לפי מתודולוגיה- של קריאת ובדיקת מאמרים אקדמיים וכתבות בנושא לפיהן יוצג הנושא ומהם יילקחו ויוצגו נתונים רלוונטיים לו, המציגים נתונים לבדיקת הקשר הסטטיסטי בין משתנים פסיכולוגיים והשקעה וכן בין תשואות שוק.את משתנה רגש המשקיעים ואת ניתוח השפעתו על שווקי המניות נציג כפי שהוא מוצג במאמרים אמפיריים שבדקו משתנה זה ואת הקשר שלו עם שוק המניות, כדוגמת חוקרים כ :,(2004)Brown ;Baker & Wurgle, ,(2007) ;Fisher & Statman,, (2000), ; Branger, Kraft, & Meinerding , (2009),ואחרים.מתודולוגיה זו תוביל לבדיקת הקשר בין רגשות של פחד ופאניקה ובין מחירי מניות ולביסוס השערות המחקר ומתן מענה לשאלת המחקר אשר ברצוני לבדוק והיא:
שאלת המחקר האם השפעות פסיכולוגיות של משקיעים מכוונים את שוק ההון?
השערת המחקר משבר סאב פריים אמנם היה תוצאה של שוק אשראי למשכנתאות ליבראלי בארה"ב אך היקף המשבר הואץ למימדיו העצומים משום השפעות פסיכולוגיות של משקיעים, של רגשות פחד ופאניקה.
מבנה העבודה  תחילה יוצג מבוא ולאחריו בקצרה הגורמים לפרוץ המשבר הסאבפריים ותיאור של משבר הסאבפריים ויוצגו מספר משברי עבר בשוק המניות.
לאחר מכן תוצג התנהגות לא רציונאלית של משקיעים בשוק ההון ונפנה לנושא הליבה של העבודה -השפעת רגש משקיעים על מחירי המניות. תוצג מדידת רגש משקיעים וקשר פסיכולוגיית משקיעים כרגשות פחד ופאניקה למשברי עבר בשוק המניות והתפשטות פחד בשווקי מניות בעקבות משבר הסבפריים. לאחר הסיכום והדיון יוצגו בסיום העבודה נספחים שיציגו צורות חילוץ נוספות למדידת רגש משקיעים בשוק המניות, לפי המופיע במחקרים אקדמיים שנבדקו כאן.