סמינריוןהשפעת ניהול רווחים על מחירי מניות-

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 4178
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

השפעת ניהול רווחים על מחירי מניות ·        תוכן עניינים
תקציר מבוא
סקירת ספרות מתודולוגיה מבנה נתונים ניתוח תוצאות סיכום ומסקנות רשימה ביבליוגרפית במחקר הנוכחי נפנה לבחון היבט אחד מתוך נושא ניהול רווחים ונבדוק אם לניהול רווחים של הפירמה יש השפעה על מחירי מניות כשמחקר מצא כי חברות מנהלות את ההכנסות בניסיון להגיע להתאמתם לתחזיות של אנליסטים.
ישנה דעה לפיה לניהול רווחים קיימת השפעה על היושרה הכללית של דיווח פיננסי ודעה אחרת הטוענת יש מחקרים הטוענים כי שיקול הדעת בדיווח הפיננסי מאפשר למנהלים לדווח על ביצועים עדכניים ועתידיים בצורה טובה יותר ואילו לעומתם מחקרים אחרים טוענים כי שיקול דעת זה מעודד דיווח אופורטוניסטי ומביא לערעור הביטחון בשוקי מניות.
ערכנו בדיקה לשתי השערות מחקר אחת כי המשקיעים מגיבים בצורה שלילית חזקה לניהול רווחים והשנייה כי חברות מבצעות ניהול רווחים וקיימת השפעה על מחיר המנייה ונבדוק את ההשערה אם ככל שזמן פרסום בדוחות הכספיים קרוב אנו צופים לתשואה עודפת, או לחילופין זמן ארוך יותר אנחנו צופים לשיעור תשואה בחסר. זאת נעשה תוך שימוש במודל ג'ונס לאמידת ניהול רווחים וכן במודל.
המדגם כלל 30 חברות ישראליות הנסחרות במדד ת"א 100 כאשר הדוחות הכספיים נלקחו לתקופת מדגם לשנים 2007-2009, כדי מגמת ההשפעה של המשבר  ובנוסף את ההשפעה של התקינה הבינלאומית הIFRS. איסוף הנתונים נעשה מתוך דוחות כספים מאתר מאיה-מערכת אינטרנט להודעות החברות, איסוף נתונים עבור מחירי מניות ואינדקס ת"א 100 לצורך חישוב תשואה עודפת מאתר הבורסה לניירות ערך.
במחקר הנוכחי ננסה לבחון היבט אחד מתוך מכלול הכיוונים שנבדקו בעבר על ידי מחקרים אקדמיים בתחום, כאשר נפנה לבחון אם לניהול רווחים של הפירמה יש השפעה על מחירי מניות.ראשית נציין כי על פי חוקרים כדוגמת  Marquardt & Wiedman,(2004)   Giroux, (2004) וכן  Ronen  &  Yaari(  (2007ניתן לראות מגוון רחב של פעולות חוקיות ושאינן חוקיות המשפיעות על הכנסות הישות עסקית כמתאימות להגדרה של ניהול רווחים. לפי ליפשיץ (2006) אחת ההגדרות המקובלות לניהול רווחים היא תהליך של פעילות מכוונת. בכוונה להגיע לרמה רצויה של רווחיות מדווחת וכי זה מתרחש כשמנהלי חברה משפיעים כדי לשנות את הדוחות הכספיים שלה לצרכי הטעייה.
נושא העבודה: בחינת השפעת ניהול רווחים על מחירי מניות שאלות המחקר:
א. האם קיים ניהול רווחים המשפיע על מחירי המניות?
ב. כיצד מגיבים המשקיעים בשוק לניירות ערך לניהול רווחים?   השערות המחקר א. חברות מבצעות ניהול רווחים וקיימת השפעה על מחיר המנייה ב. המשקיעים מגיבים בצורה שלילית חזקה לניהול רווחים נבדוק את ההשערה האם ככל שזמן פרסום בדוחות הכספיים קרוב אנו צופים לתשואה עודפת, או לחילופין זמן ארוך יותר אנחנו צופים לשיעור תשואה בחסר.השערה זו הנחנו לפי Gavious, (2007) שהראתה כי כשתתקיים תגובה שלילית של אנליסטים לניהול רווחים כלפי מעלה תופיע אחריה תגובה שלילית חזקה אף יותר של המשקיעים בשוק, שתתבטא בתשואה אבנורמאלית שלילית על מניות של חברות שניהלו רווחים.  ממצאים עיקריים תרומת המחקר והשלכותיו האקדמאיות והפרקטיות היא לסייע להבנה טובה יותר של נושאי ניהול רווחים והשפעתם על משקיעים.
על פי Ronen  &  Yaari(  (2007 וירטואלית הרי לכל פעילויות ההנהלה ישנה השפעה אפשרית על הכנסות ועל הצגתן, אך יחד עם זאת, ניהול הכנסות לרוב מרמז על כי הפעילויות שנעשו מכוונות או להחליק הכנסות על פני שניים או יותר תקופות של דיווח חשבונאי או שהן מכוונות להשיג רמת הכנסות רצויה, יתכן וכזו המכוונת להיענות לתחזיות אנליסטים של מניות.
לפי Ronen & Yaari( (2007המוטיבציה לניהול רווחים מגיעה בחלקה מאחריות ההנהלה  לכוון את הפעילויות של הישות הכספית בדרכים שישיגו את התוצאות שיעדי החברה כיוונו אליהן, ויתר על כן, היא מגיעה מלחצים חיצוניים על ההנהלה ממקורות שהם גם חיצוניים וגם פנימיים לישות העסקית.