סמינריון-שיטות למדידת עוני,כיצד שינוי שיטת מדידת עוני בישראל עשוי להשפיע על מדיניות הרווחה בישראל?, כולל נתונים

תקציר העבודה

שיטות למדידת עוני כיצד שינוי שיטת מדידת עוני בישראל עשוי להשפיע על מדיניות הרווחה בישראל?
מגישה: תז:
תוכן עניינים

1 .       מבוא
3-8
1 .1   הסבר כללי על ישראל 
4
1 .2   סקירה כרונולוגית של מדיניות  הרווחה בישראל
4
2 .       עוני בישראל 9
2 .1 שעורי עוני ושינויים בשעורי עוני בישראל משנת 90 ועד היום  9
3 .       שיטות למדידת עוני
1 4-20
3 .1 שיטה יחסית
1 7
3 .2 שיטה אבסולוטית
1 8
3 .3 שיטה משולבת
1 9
4 .       מדינת רווחה מהי
2 1
5.       מגמות במדיניות הרווחה
2 3
6 .       מדדי עוני ומדיניות הרווחה
2 6
7.       גישות חדשניות למדידת עוני
2 8
8 .       כיצד שינוי שיטת מדידת העוני ישפיע על מדיניות הרווחה בישראל ? 
3 0 9.       דיון
3 1
1 0.   סיכום ומסקנות
3 4
1 1.    ביבליוגרפיה
3 6-38

1 .         מבוא
העוני הוא תיאור מצב של חוסר במשאבים חומריים העומדים לרשות אדם או משפחה ומוגדר ונמדד על־פי מדדים כלכליים, כשאדם נחשב עני כשסך כל הכנסתו, או המשאבים הכלכליים העומדים לרשותו, הם נמוכים מקו מוגדר, או אינם מאפשרים לו להתקיים ברמה מדודה כלשהי (בן-אריה, 2006).
לפי כותבים רבים (כדוגמת גוטליב ופרומן, 2012; אלפנדרי, 2005;  Badrudin,and Warokka,2012; דורון, 1987, 1993, 1999, 2007, 2008,2010 , ועוד) מקובל במדינות מערביות בעולם להבחין בין עניים לכאלו שאינם עניים על ידי שימוש במדדי עוני המבוססים לרוב על הגדרה חומרית הבודקת את הכנסות היחיד או משק הבית לעומת ההוצאות שלו, יש מדדים שונים למדידת עוני, בהם מקובלת האבחנה בין המדד האבסולוטי והמדד היחסי , כשמשמעות עוני בחברה נוגע למדידה יחסית או אבסולוטית שלו .
לפי גוטליב ופרומן ,(2012) יש חילוקי דעות לגבי מושג העוני כשלפי הגישה המוחלטת עוני מתאר מצב של מחסור וחוסר יכולת לספק מענה עצמי לצרכים הולמים ולפי הגישה היחסית מחסור זה מוגדר ביחס לרמת צריכה או הכנסה מקובלת, כמו של משק בית חציוני במשק.
אלפנדרי,(2005) כותבת כי:
"עוני הוא תופעה בינלאומית והיסטורית, חוצה יבשות, ארצות וחברות. המשמעות וההקשר של העוני דומים בכל חברה ותרבות. כל חברה מודרנית ומערבית פועלת לצמצום ומיגור תופעת העוני בתוכה. היכולות לאבחן, להכיר, לאפיין ולמדוד את העניים בחברה מהוות אמצעי וכלי מדיניות לטיפול וצמצום בעיית העוני ועוזרת בהפעלת תכניות מדיניות במגמה להפחית ממספר העניים." לפי חובב,(2007) עוני הוא "מצב שבו אין האנשים יכולים לקיים רמת חיים המקובלת כסבירה בחברה שהם חיים בה, בשל רמת הכנסתם הנמוכה ומשאביהם המעטים. הם עלולים לסבול ממגוון מצוקות התלויות אלה באלה".
הגדרת הבנק העולמי,(2005) לעוני, המוצגת על ידי Badrudin,and Warokka, (2012) היא" מחסור ברווחה", וניתן למדוד את מושג הרווחה עצמו על ידי בעלות היחיד על הכנסה, בריאות, תזונה, חינוך, נכסים, דיור וזכויות מסוימות בחברה, כמו חופש הדיבור והוא גם חוסר הזדמנויות, חוסר כוח ופגיעות. כדי להילחם בעוני ולשפר את הרווחה חיוני, אומרים  Badrudin,and Warokka, (2012) לקבוע מי הוא עני ולהבין את פרופיל העוני והם מציגים תכנית לצמצום עוני שכשלה לדעתם משום שהיא השתמשה בשיטה לא הולמת למדידת עוני, שהתעלמה מגורמים מסוימים, כגון ביצועים כלכליים כפי שאלו נמדדים על ידי התפוקה הלאומית הגולמית והגורמים הסוציו-כלכליים באזור. לפי Badrudin,and Warokka, (2012)תוצאות התכנית מראות על צורך של שיפור במדידת העוני ושימוש במדדים נאותים בעת הפעלת מדיניות ציבורית.
לפי ספרות מחקרית בתחום אציג בעבודה זו הגדרות למי הוא ומהו עני וכן שיטות מדידת עוני הנהוגות בעולם וכי לשיטת מדידה שונות תוצאות שונות ואציג כיצד בעשרות השנים האחרונות חלה בישראל נסיגה במדיניות הרווחה , נסיגה שלה השפעה על העוני בישראל, כפי שזה נמדד על פי המדד המקובל בישראל.
לאור כל זאת אכוון לענות על שאלת המחקר- כיצד שינוי שיטת מדידת עוני בישראל עשוי להשפיע על מדיניות הרווחה של הממשלה.
זאת אעשה ראשית על ידי הצגת מצב העוני בישראל  וסקירה כרונולוגית של מדיניות  הרווחה בישראל ושל שיעורי עוני ושינויים בשעורי עוני בישראל . לאחר מכן אציג מגוון שיטות למדידת עוני, בהן גם שיטות חדשניות, אציג מהי מדינת רווחה ומגמות במדיניות הרווחה והקשר שבין מדדי עוני ומדיניות הרווחה, אציג דיון בנושא וסיכום ומסקנות.