אוריינות מחקר בחינוך

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 15
מקצוע ,
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2017
מספר מילים 608

תקציר העבודה

‏02 פברואר 2017
הקורס: "אוריינות מחקר בחינוך"- 55476                                                                        חומר הלימוד למטלה: כל חומר הקורס                                                               ממ"ן
1 5
מהי השפעתן של מורות בבתי-ספר לבנים בלבד, על העמדות, התפיסות ואופן התנהלות בית הספר?
בפרסומי "שדולת הנשים בישראל" מוגדר מקצוע ההוראה כמקצוע אחד מיני רבים "הסובל" מתופעה של- "אי שוויון מגדרי"[1], כחלק מתופעה זו נוצר מצב בו שיעור השתתפותם של בני מגדר מסוים, במקרה זה נשים, במקצוע מסוים, במקרה דנן הוראה, גבוה משמעותית משיעור השתתפותו של המגדר בשוק התעסוקה הכללי. "הנשיית" מקצוע ההוראה משפיעה על בית הספר בכלל ועל התלמידים בפרט ועל כן יש לבחון את ההשפעה של "הנשיית" הענף על תלמידים זכרים וזאת בכדי לבדוק האם קיים שוני בין "מודל הוראה נשי" ל-"מודל הוראה גברי"- הן ביחסי מורה-הנהלה והן ביחסי תלמיד-מורה, תוך התמקדות בהיבטים משמעתיים ובהיבטים לימודיים. בכדי לבחון שאלת מחקר זו יש לבחון את היחסים בין מושאי המחקר- תלמידים ומורות בבתי ספר לבנים בלבד תוך השוואת מערכת היחסים ליחסי מורים (גברים)- תלמידים.
גם במאה ה-21, ההוראה עדיין נתפסת כמקצוע אמוציונלי ורגשי המיוחס אוטומטית כהמשך טבעי של עיסוקן הטבעי של הנשים כאמונות על גידול המשפחה ותפקוד הבית. מספרן ההולך וגדל של נשים בתחום ההוראה והדומיננטיות שלהן בענף, תרמה רבות ליצירת "קהילה נשית בית ספרית" מעין תרבות בית ספרית המתאפיינת בגמישות, בשיתוף פעולה, בתמיכה וסיוע לעמיתים ובאכפתיות, וכחלק מתפקידן הן משדרות אמפתיה, מחויבות ומסירות נפש. כאמור, "הנשיית" מקצוע ההוראה משפיעה על בית הספר בכלל ועל התלמידים בפרט –
[1] לפי פרסומי "שדולת הנשים בישראל" לשנה"ל תשע"א- כ-85% מכוח העבודה בהוראה במגזר היהודי וכ- 72% במגזר הערבי, הן נשים. מתוך הספר: "נשים בישראל- בין תאוריה למציאות, מגמות, שינויים ונתונים"