הוראה מקצוע אומנות אמנות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע ,
מילות מפתח
שנת הגשה 2017
מספר מילים 2115

תקציר העבודה

‏01 דצמבר 2016
הקורס: "הוראה: מקצוע, אומנות, אמנות?"- 10363                                              חומר הלימוד למטלה: שערים 1-2                                                                       ת ממ"ן
1 1
שאלה 1
א.      המונח "פרופסיה" נובע מהביטוי הלטיני- "פרופסוס", ומשמעו הוא עיסוק במקצוע חופשי כגון רפואה או משפטים. "פרופסיה" הוא מעין שבועה בציבור לשימוש בידע בצורה הגונה תוך שמירה על כללי אתיקה מחייבים אשר נוסחו על ידי חברי הפרופסיה (אבדור, 2008). איש הפרופסיה עוסק בתחום המבוסס על ידע פורמאלי, משפטי ושיטתי והוא בעל רמה גבוהה של אוטונומיה וכללי התנהגות מחייבים שנוסחו על ידי אנשי הפרופסיה. מאמרה של דרלינג המונד, משנת 2001, עוסק בקביעת סטנדרטים למתן רישוי לעסוק בהוראה ובהערכת עבודתם שם מורים במדינות שונות בארה"ב. יש המגדירים פרופסיה באמצעות עמידה במספר קריטריונים מרכזיים ובניהם- קיום גוף מאורגן של תאוריה, תקופת הכשרה ממושכת והענקת רישיונות, מחוייבות לשירות, היררכיה מקצועית, קהילה מקצועית, קוד אתי והכרה רישמית. כאמור המונד עוסקת במאמרה הנ"ל בקביעת סטנדרטים למתן רישוי לעסוק בהוראה ובין היתר חוקרת את הקשיים בהטמעת הסטנדרטים החדשים, במתן רישיונות הוראה ובהערכת מורים במדינות שונות. במהלך המאה ה-20 החלה מתעוררת ביקורת ציבורית קשה מאוד בדבר רמת החינוך וביקורת זו הושלכה ישירות על –
שאלה 2
ההוראה כאומנות: רואה במקצוע כתהליך של העברת חוויה. המורים כשחקנים.
דומה לתאטרון ולקולנוע. המורה עומד מול הכיתה כמו שחקו מול קהל. אנשי חינוך דיבור על הוראה כאומנות וככזו שמשלבת רגש וחוויה בתוך התהליך. אייזנר מדגיש את החוויה אסתטית בהוראה. הקשר בין מורה לתלמיד כמו ציור ומוסיקה ומשחק. יש קשר רגשי בתהליך. מדבר על מספר היבטים: ההוראה כחזית אסתטית – שחקן מול קהל. שימוש בקצב ותנועה: לזוז, לשנות טון של קול, מימיקה ועוד. הוראה דורשת אלתור ולא ניתן לחזות מראש. לא הכל זה מטרות שניתן לחזות מראש צריך תפיסה כללית אבל יש להתאים אותה בהתאם להתפתחות השיעור. התוצאות והיעדים מתפתחים תוך כדי תהליך. כמו שחקן יש לנצל מצבים שקורים בשטח ולהשתמש בהם. לפי אייזנר יש לעודד סקרנות –
שאלה 3
א.      שלושת הדרכים העיקריות באמצעותן אוכפות פרופסיות סטנדרטים על העוסקים בהן הן:
·         אקרדיטציה של תוכניות ההשכרה לפרופסיה- בכדי להיחשב חבר בפרופסיה מסויימת על המועמד לעבור תוכנית הכשרה מובנית ורק אלו שיעברו את ההכשרה יוכלו לקבל רישיון לעסוק בתחום הפרופסיה. בהפעלת מנגנון זה נוצר מצב בו הפרופסיה אוכפת סטנדרטים הנקבעים על ידה על כל אלו המורשים לעסוק בתחום הפרופסיה שהרי היא המכתיבה את הסטנדרטים והרמה הנדרשת בתוכניות הלימוד.
·         יצירת מצב של מומחיות ובקרה על מספר המורשים לעסוק בתחום- בהגבלת מספר המורשים לעסוק בתחום נוצר מצב של ביסוס המעמד המקצועי ויכולת פיקוח על רמתם המקצועית של העוסקים בתחום על ידי נטרול אלו שלא עומדים בסטנדרטים שנקבעו. במידה ויוצאו לשוק העבודה מספיק מומחים שהוכשרו על ידי הקהילה המקצועית בפרופסיה הרי שיווצר מצב בו לא יועסקו כאלו שאינם מורשים או מוכשרים דיים ואינם עומדים בתנאי הפרופסיה.
·        קביעת סטנדרטים למתחילים בתחום הפרופסיה- הגדרת סטנדרטים וביסוס ציפיות כבר –