יחבל - יחסים בינלאומיים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
מילות מפתח , , ,
ציון 90
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1280
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

ממן 11
1 ) הגישה הליברלית- תמציתו של הליברליזם בהדגשת השפעתם של רעיונות על התנהגותו, שוויונו וחירותו של היחיד, והצורך להגן על בני אדם מפני הכוונת יתר של המדינה. יש לראות בבני אדם מטרות, ולא אמצעים. הליברליזם מעמיד את העיקרון המוסרי מעל רדיפת השלטון, ואת המוסדות מעל האינטרסים ככוחות המעצבים יחסים בתוך המדינה.  הנחות היסוד של האידיאליסטים ליברלים:

הגישה הריאליסטית- הפרדיגמה ההפוכה מהגישה הליברלית. ריאליזם= פרדיגמה המבוססת על ההנחה שהפוליטיקה העולמית ביסודה היא מאבק של כוח ועמדה בין מדינות בעלות אינטרס עצמי, הנתונות במצב של אנרכיה, שבו כל מדינה מתחרה דואגת לאינטרסים הלאומיים שלה. בקיצוניותו נראה שהריאליזם מקבל את המלחמה כמצב טבעי ודוחה מוסריות.          השקפת העולם הריאליסטית:
·                        בני אדם מטבעם מרוכזים בעצמם, אלימים, רודפי כח ופגומים מוסרית.
·                        רואה במדינה את השחקן החשוב ביותר במערכת, יחידת הניתוח המרכזי.

2 ) רמות ניתוח – ההיבטים השונים של היחסים הבין-לאומיים ושל הגורמים הפועלים בהם, שאפשר להדגישם בהסבר הפוליטיקה העולמית. ההיבט המודגש תלוי בהחלטת החוקר אם להתמקד ב"שלמויות" או ב"חלקים" בבואו להסביר תופעות כלל-עולמיות.
חוקרים רבים בתחום היחב"ל מסכימים שהדרך הטובה ביותר להבין את הפוליטיקה העולמית היא להתמקד באחת או יותר משלוש רמות ניתוח:
ניתוח ברמת היחיד – עיניינו במאפיינים אישים של בן אדם ואזרחים ממוצעים שלהתנהגותם תוצאות פוליטיות חשובות, וכן מי שאחראים לקבל החלטות חשובות בשם המדינה ובשם שחקנים שאינם מדינות. כאן נוכל למצוא את השפעת דימוייהם של יחידים על …