להבין סרטים - + הערות מנחה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 91
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1923
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

ממן
1 2
1 )     1) א. המצלמה פותחת את הסיקוונס עם התמקדות על פניה של ליאו הישנה: הבמאי אומר לנו שהיא לב הסרט ומזמין אותנו לצלול בעולמההיא סגורה בעולמה הפנימי- כמו כן תפקידו של הפאן המתחיל מפניה הוא לחבר בין הדמות הזאת לעולם שלה ולכן כל חפץ הנחשף ב"סיריק המצלמה" הוא בעל משמעות סמלית או תמטית: העפרונות מסמלים את עולם הכתיבה והיצירה, נוכחות הכוס מדברת מפני עצמה, תמונותיה עם בעלה ותמונות משפחתה במסגרות די כבדות (נדמה שהמסגרות גוזלות חשיבות מהתמונות עצמן). החלק הזה של השוט מציג לנו את עולמה הפרטי והאישי של ליאו, במילים אחרות הפרסונה האינטימית. כל הסצנה חושפת לנו את אפיון דמותה של ליאו, ולכן נגלה בהמשך העלילה שלליאו יש קשר בעייתי עם אלכוהול − מה שהוזכר באמצעות הכוס החצי מלאה − ועם בעלה המוצג בתמונות ממוסגרות באופן כבד, מה שמאפיין את האובססיביות של ליאו לבעלה וכן הזוגיות הבלתי אפשרית שלהם.
2)     ניקוד:10 ב. 1. סוגי המעברים בין השוטים:
 Cut-  שוט חדש בא במקום קודמו – המעבר מהחלון לספרנכון-
 Jump cut-  שימוש בחיתוך צילומים וחיבורם היוצרים מעברים לא טבעיים, מעין קפיצות חדות בתוך הסצינה. הפרה מכוונת של חוקי המבע הקולנועי – המעבר מהשוט על הספר, לדפדוף הדפים ברוח.
 Superimposition- השהיית הדיסולב – הצגת 2
תמונות זו על גבי זו, זיקה עלילתית או קשר תמטי בין שניהם. ממש בסוף הקטע ישנו המעבר מן הדף בספר לפרחים ולמכתב –
ניקוד:5
ג. 1. תנועת המצלמה: PAN דולי ימינה –טווח התנועה כאן הוא רחב- טווח התנועה בפאן כשהמצלמה נמצאת על חצובה הוא יחסית מוגבל- המצלמה משמשת כציר. תנועת המצלמה היא אופקית. בתנועה איטית הסוקרת את המרחב.
מכתביה של ליאו ועד למכונת הכתיבה שלה. משמאל לימין.
2. מרחק הצילום: Close-up (תקריב)נכון- מראה רק מעט ממקום ההתרחשות, מתרכז באובייקט קטן יחסית ומגדיל אותו – נוטה להאדיר את חשיבותם של הדברים ולתת להם משמעות סמלית.
ניקוד:5
3 . הבחירה במרחק הצילום בשילוב עם תנועת המצלמה מספרת לצופה על האופן המפוזר והגמלוני שבו עובדת ליאו. התקריב רק מקצין את העובדה ש"חדר העבודה" של ליאו מבולגן, ספרים על גבי ספרים, דפים מפוזרים, קופסת משככי כאבים, הכל נורא צפוף, אחד על השני. –
ניקוד:5
ד. 1. תנועת המצלמה: Tilt – המצלמה משמשת כציר, ונעה מלמעלה למטה.נכון ניקוד:5
2 . מרחק הצילום: m.c.u  מדיום קלוז אפ- הדמות מצולמת מהכתפיים ועד הראש.
ניקוד:5
3 . תפקידה הסמלי של תנועת המצלמה הסורקת את פניה של ליאו מעלה-מטה באה להראות לנו את פגיעותה, מבטאת שינוי פסיכולוגי שחל בדמות לנוכח דמותו של פאקו. –
ניקוד:5
ה. הקונפליקט הפנימי שממנו סובלת ליאו הינו בעיקר היחסים האמביוולנטיים שלה עם בעלה הרחוק וההשפעה המתמדת של היחסים הבלתי אפשריים הללו על מצבי הרוח שלה, התלות שלה בקרבתו והכמיהה שלה באהבתו הם אלו שמשפיעים על התנהלותה בחיי היומיום ומביאים אותה לצריכה …
ניקוד:10 ניקוד לשאלה
1 : 64

3 )    
2 ) א1.
סוג העריכה בקטע: עריכה צולבת מקבילה – ניתן לראות מעברים חוזרים ונשנים בין שוטים השייכים למרחב אחר אך מתרחשים באותו הזמן (מעבר בין שוט א'- דירתה של ליאו לשוט ב'- הטלפון, לשוט ג'- סטודיו הריקודים של בלנקה ובנה, ושוב א', ב', ג')
4 )     ניקוד:5
2 . הבחירה בסגנון עריכה זה תורם למשמעות העלילתית בכך שהיא ממחישה לנו, כבר מתחילת הסרט, שהאנשים הקרובים לליאו אינם "זמינים" בשבילה דווקא במצבים שהיא זקוקה להם. בהמשך הסרט ליאו מתקשרת ומחפשת אחר חברתה, בטי, שתעזור לה להוריד את המגפיים הלוחצות ושתיהיה לה לאוזן קשבת על געגועיה העזים לפאקו, אך היא איננה בנמצאת וליאו נאלצת ללכת בגפה למקום עבודתה של בטי ע"מ לקבל את עזרתה. בהמשך פאקו מגיע לחופשה, וליאו שמחה ומאושרת לקראתו ופורסת בפניו את תוכניותה הרבות, אך נתקלת באדישות מצידו תוך שהוא מודיע לה שחופשתו קוצרה לשעתיים, הסצינה מסתיימת במריבה ובהבנה שאין סיכוי להציל את נישואיהם. למעשה, סגנון העריכה בסצינה הנוכחית ממחיש לנו את שעתיד לקרות במהלך הסרט כולו, ליאו תצטרך לעבוד קשה מאוד ע"מ לשמר את קרוביה ולקבל מהם חיזוקים, ברגעיה הכי …
ציון:91