להבין סרטים - סיכום קורס מתומצת - מילון מושגים למבחן

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 2624
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

מילון מושגים נושא 1 מבוא:
ריאליזם –  סרטים בהם התוכן חשוב על הצורה. אמצעי המבע מאופיינים בשימוש שמרני של היוצרים. הסרטים בנויים בצורה, שהאשליה תשמר ולא תיחשף שום מניפולציה. הסרט מציג תמונה אובייקטיבית של העולם הממשי כפי שמבין הצופה. היוצרים מעלימים את אישיותם ואין הבחנה של סגנון. בסרטים ריאליסטים ישנו ניסיון של שעתוק המציאות באופן שלא יסגיר פרשנות. קלאסיציזם –  ייצוג מסוגנן במקצת של המציאות שמתקבלת על ע"י הקהל. המטרה של הסרט היא פונקציונאלית. הסרט נועד לבדר. ההתמקדות היא על הסיפור וכיצד אמצעי המבע הקולנועי מסייעים לכך. הסרטים הקלאסיים נועדים הזדהות של הצופה עם הערכיים המוסריים ועם השאיפות של הגיבור.
פורמליזם –  סרטים בהם הצורה מביעה את התוכן. הסרטים מסוגננים ומעוותים במכוון כדי לבטא האופן סובייקטיבי את חווית המציאות של היוצרים.
ישנו רצון לעיצוב מחודש של המציאות.
סמיולוגיה:
תורת הסימנים, מידת הקשר בין הסימן לדבר שאותו סימן מצביע עליו.
נושא 2 צילום תאורה וקומפוזיציה:
Take טייק: בתהליך הצילומים, הצילום הרציף מ"אקשן" ועד "קאט". Shot שוט: הטייק הנבחר. צילום רציף בין קאט אחד למשנהו בסרט המוגמר. Scene סצינה:
התרחשות עלילתית הנערכת בחלל ובזמן אחד.
 Sequenceסיקוונס:
רצף של התרחשות עלילתית או רעיונית, שיכול לחרוג מחלל ומזמן אחד. לדוגמא: עריכה צולבת המציגה שתי סצינות או יותר, המתרחשות סימולטנית ושייכות ליחידה עלילתית ו/או רעיונית אחת. בסרט הנרטיבי הסיקוונס חופף בדרך כלל לסצינה.
מרחקי צילום:
(נקבעים על פי גודל האובייקט המצולם בפריים) X.L.S.  –   –  EXTREME LONG SHOTצילום של דמות מרחוק או צילום נוף רחב.
L.S.
–    – LONG SHOT צילום דמות כאשר גבולות הפריים תוחמים את גופה. יוצר ריחוק.
M.L.S.
– –  MEDIUM LONG SHOT  (אמריקן שוט) צילום דמות מהברכיים עד הראש.

נושא 4 – עריכה:
סוגי מעברים בין שוטים: Cut:
מעבר מיידי בין שני שוטים.  מדובר במעבר הכי פשוט בין שני שוטים.
Cut-In: מעבר מיידי מצילום מרוחק למבט קרוב יותר על חלק מאותו המרחב. Dissolve: מעבר בין שני שוטים, שבמהלכו האימאז' (מה שנראה על המסך) הראשון נעלם בהדרגה בזמן שהאימאז' השני מופיע בהדרגה. Superimposition: הרגע שבו מתערבבים שני האימאז'ים על המסך נקרא. Fade-In: מסך חשוך שמתבהר בהדרגה עם הופעת השוט.
Fade-Out: השוט מוחשך בהדרגה עד שהמסך הופך שחור.
סוגי עריכה :
עריכה קלאסית /אנליטית (המשכית):  עריכה התומכת בפעולה נרטיבית (עלילתית) ברורה והמשכית (שאינה נקטעת).  היא מבוססת על תיאום יחסי מרחב וזמן בין השוטים – בניגוד לשבירה שלהם. מפרקת את הסצינה מהכלל לפרט – מלונג שוט לפרטים.
עריכת סינטית /מונטאז':
מעבר מהיר בין שוטים תוך התחלפות קיצונית בין זוויות ומרחקים. שימוש במוסיקה קצבית ושלם אידיאולוגי אותו הצופה אמור להרכיב. במידה והשלם אינו חורג מתוך קווי העלילה המדובר במונטאז' סיפורי.                חיבור של שוטים ממקומות שונים או מזמנים שונים וחיבורם באופן היוצר כרונולוגיה חדשה.

נושא 5:
התסריט, הסיפור והנראטיב הקולנועי נארטיב – אירועים הקשורים זה בזה, ויוצרים את מרקם דרמטי של סיפור קולנועי .
האופן בו מסופר הסיפור. יש סגנונות רבים לנרציה: יש נרטיב כרונולוגי, נרטיב אפי, נרטיב בסגנון פוסטמודרני וכו'.
דיאגזיס Diegesis –  העולם הבדיוני בו מתרחש הסיפור.  מכלול האירועים והאלמנטים שניתן להניח לגביהם, שהם נגישים עבור הדמויות שבעולם הסרט. סיפור (פאבולה) – מכלול האירועים אותם אנו רואים או שומעים בסרט בצירוף כל האירועים ואת נתוני הרקע, שאת קיומם אנחנו מניחים או מסיקים.  סך האירועים מאורגן על פי הסדר הכרונולוגי שלהם. עלילה(סוז'ט) –מכלול האירועים המוצגים ישירות לצופה, כולל יחסיהם הסיבתיים, הסדר הכרונולוגי שלהם, אורכם, תדירותם (במקרה שאותו האירוע חוזר יותר מפעם אחת בעלילה) ומיקומם המרחבי.  ובנוסף:  חומר חוץ דיאגטי המוצג על המסך.                        מבנה  התסריט :
                אקספוזיציה – תחילת הסרט, אשר בו נחשפים – דמויות , קונפליקט, מקום, חלל וזמן קולנועי.                 אירוע מחולל – מקרה אשר משנה את הכללים שנוצרו באכספוזיציה ויוצר מתח ומצב מסובך                 שייפתר רק  בסוף הסרט.
                הסתבכות – החל מנקודת המפנה מתחילה העלילה להסתבך עד לשיאה שהוא שיא הסרט.
                נקודת מפנה ראשונה-  לאחר תחילת ההסתבכות באה נקודת המפנה הראשונה מסבכת                 את המצב יותר  וגורמת לעלייה במתח ולמכשול  חדש לגיבור.
                                 נקודת מפנה שנייה –  מספקת עוד עליית מתח ומכשול קשה יותר ואתגרי יותר לגיבור.                 נקודת המפנה השנייה מקדמת אותנו לקראת השיא שבו יהיה העימות הגדול.
                נקודת שיא – שיאה של ההסתבכות הרגע הדרמטי ביותר בסרט, המותח ביותר – השיא.                 זהו העימות  הגורלי של הגיבור שלאחריו בא הפתרון לבעיה  וההסתבכות מגיעה לסופה.                 התרה – הרגע לפני החשכת המסך והופעת הכתוביות.