תקשורת כתרבות - פרה סמינריון - בדוק + הערות מנחה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , , , , ,
ציון 88
שנת הגשה 2013
מספר מילים 3093
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

ממן 13 – פרו-סמינריון הגשת דף מקדים – 10 נק' א.
חוקרי החברה השונים סבורים כי התפיסה שלנו את המציאות ואופן הגדרתה מוכתבים על ידי התרבות. אלכסנדר ותומפסון (2008) טוענים כי העולם החברתי שלנו מתווך דרך תרבותנו, היא המגדירה לנו כיצד להתנהג, כיצד עלינו להיראות כדי לעמוד בסטנדרטים של יופי ומה צריכות להיות השאיפות שלנו. לערכים תרבותיים יש שורשים מוסדיים, מגדריים, גזעיים וכלכליים. כפי שמקורות ההגדרה של המושג תרבות מגוונים, כך גם השפעותיה על חיינו, גם כשאיננו מודעים לגילוייה. סמלים כמו דגל, צבעים וכן שפה הם מרכזיים בתרבותנו והם מקבלים משמעויותיהם מהחברה. שתי הקטגוריות העיקריות לסמלים הן קודש וחול, …
ב. בהמשך לטענתו של גרוס כי רוב הייצוג במדיה משרת את האידיאולוגיה השלטת והמיעוטים סובלים מאי ניראות, הכחדה סימלית וסטריאוטיפים, ערכה דורית דיין (2003) מחקר מקיף על אופן השימוש בסטריאוטיפים בפרסומות בישראל. שלוש שנים ארך המחקר, במהלכן בדקה דיין כ-700 פרסומות משנות החמישים ועד ימינו, שהניבו 270 עמודים ומסקנות לא מחמיאות במיוחד מה הכוונה? הימנע מכתיבה עיתונאית כזו.
היא בדקה פרמטרים כמו המקצוע של הדמויות, המבטא ואפילו את טון הדיבור ומידת העצבנות, ולא –
אלכסנדר ותומפסון (2008) סבורים כי התפיסה שלנו את המציאות ואופן הגדרתה מוכתבים על ידי התרבות. בדומה טוען הול (1993) שהטקסטים עצמם אכן משקפים אידיאולוגיות שליטות בחברה הנתונה, אך מדגיש כי יש משמעות להקשר התרבותי, חברתי, ערכי ואידיאולוגי שבו הפרט נמצא, המשפיעים על אופן הפרשנות שלו. בדומה להול, טוען גרוס (1998) שרוב הייצוג במדיה משרת את המיינסטרים, את האידיאולוגיה השלטת, ומוסיף שהמיעוטים סובלים מאי נראות, הכחדה סמלית וסטריאוטיפים.
בהמשך לטענתו של גרוס גילתה דיין (2003) שייצוג המזרחים …
ג. שאלה למחקר המשך: כיצד מיוצגים מזרחיים בפרסומות למוצרי תקשורת בישראל בחמש השנים האחרונות?

ד. רולאן בארת בחן במאמרו "הרטוריקה של הדימוי" את מהות הדימוי והמשמעות הנגזרת ממנו. באמצעות מאמרו אנסה להתחקות על שיטותיו ואנתח סמיוטית שלוש פרסומות למוצרי תקשורת שנעשו בישראל. אבחן זאת דרך שלושת המסרים – לשוני, לא מוצפן ומוצפן.
במאמר “הרטוריקה של הדימוי” (1977) מציע בארת כלים לניתוח טקסטים של פרסומות –
חלק מתודולוגי – 10/10 ז. ניתוח הפרסומת לבזק 144: "מחפשים עורך דין?" בפרסומת לבזק 144 נראים שני גברים לא מגולחים בעלי חזות מזרחית יושבים על ה"ברזלים" כשעל פניהם מבט מאיים וברקע מנגינה שמזכירה במעט סרט בורקס ישן. כלומר? מה הקונוטציות שעולות ממוסיקה זו? מהו סרט בורקס? – קומדיה? מזרחי גיבור שמנצח את האשכנזי? כשלפתע עובר לידם צעיר אשכנזי עם משקפיים, נעצר מולם כמי שמצא את מבוקשו, פונה לאחד מהם:
"או! אתה בטח מכיר עורך דין טוב מתחום הפלילים!", …
ניתוח פרסומת להוט: עספור אצל משפחה גרוזינית בפרסומת להוט נראה מוטי (השחקן שלום מיכאלשווילי) עושה על האש במתחם המגורים המאולתר של חבורת עספור – מיהם? מדוע השתמשו בהם? מה הם מייצגים ואילו קונוטציות מעלים? , תוך כדי נפנוף הוא מקבל שיחה מחברו הטוב איציק (עוז זהבי) שנמצא בשירותים המעוטרים בטאפט פרחוני אדום מיושן ועליו תמונות משפחתיות  – אחת הקונוטציות של הצבע האדום היא סכנה ואלימות (דם), באה להראות את הגבולות והמגבלות שהציבה המשפחה (ע"פ התמונות התלויות בשירותים) בפני איציק, האדום מסמל –
ניתוח פרסומת לכוכבית 41 של בזק (ז'קלין הספרית):
תשדיר הפרסומת מבוסס על דמותה האגדית של ז'קלין מהמערכון המוכר של הגשש החיוור וכולל ביצוע מחודש לשיר שביצעו בזמנו. בפרסומת נראה צעיר בעל חזות מזרחית מובהקת לבוש סטייל סבנטיז כל הפרסומת מוצגת מתקופה זו (ראה את קירות הבית וריהוט) ולא רק לבושו. עם נגיעה פרחית מדוקדקת, פיאות לחיים ארוכות, חולצה פירחונית (מזכיר מאוד את "ששון" מצ'רלי וחצי כלומר? חשוב לדון בסימנים אלו), מנסה להשיג את ז'קלין – ספרית מזרחית מפונפנת?
עם חימצון בשיער ואיפור כבד שעסוקה במניקור ובשיחות סרק? בטלפון – ללא הצלחה. הפיתרון בא בדמותן של שלוש נשים, לקוחות המספרה (אשכנזיות למראה) –