מבוא לחשיבה חברתית - בדוק - + הערות מנחה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע ,
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 92
שנת הגשה 2013
מספר מילים 1953
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

ממן 12
1 ) א. שלושת היעדים אותם רוצה להשיג מחבר כרך ב':
היעד הראשון – להראות שטבע וחברה אינם גורמים "טהורים" אלא שלובים – בני האדם נוהגים לחשוב שטבע וחברה הם קטגוריות נפרדות זה מזה. אם דבר מה הוא טבעי אנחנו נוטים לשלול אפשרות שיש לו נגיעה חברתית מחשבה זו נקראת גישה מטוהרת. יעד זה נועד לקרוא תיגר על השקפה מתוארת וישנם נושאים שונים שמנסים להפיל את המחיצות הקיימות בין טבע לחברה החל בתורשה גנטית והתפתחות בילדות דרך שירותי בריאות ורפואה, שווקים וזיהום סביבה.
 היעד השני – להמחיש את החשיבות של הבנת הטבע והחברה כמכלול-לא רק שהטבע והחברה שלובים זה בזה הערבוב בין טבע לחברה מועיל וחיוני כיום. בעולם שסיכונים ואי וודאויות נערמים זה על גבי זה נחוצות לנו דרכי הבנה המסרבות לזקק אותו ליסודות נפרדים של טבע לחוד וחברה לחוד. אם ברצוננו לשפר את חיינו ושל מינים אחרים לא נוכל להפריד טבע מחברה וחברה מטבע. להסביר את הטענה האחרונה  היעד השלישי – להציג את הכלים שמדעי החברה מציעים לדיון בנושא – זהו היעד האחרון אשר בא להראות כיצד חוקרים במדעי החברה מפתחים טיעונים באמצעות התעסקות בסוגים שונים של ראיות שטבע וחברה הם שני צדדים של אותו מטבע. בספר ישנם מספר ניכר של מחקרים העוסקים בנושאים אלו ומראים ע"י מחקרים כיצד טבע וחברה שלובים זה בזה. אפשר היה להביא דוגמאות לכלים כאלה.   סקירה טובה, אפשר היה להרחיבה מעט.

2) א. מודל השוק הכלכלי – הינו מודל מנגנון המחירים. מודל השוק איננו מנגנון המחירים, אלא השני הוא העיקרון מווסת או המארגן של הראשון. מנגנון המחירים- משקף את המצב הנתון במשק. הדרך שבה המחירים מתאמים את פעולותיהם של קונים ומוכרים בשווקים, ע"י כך שהם מספקים להם מידע ותמריצים המעצבים את החלטותיהם, והדרך שבה כלל פעולותיהם של כל הקונים והמוכרים יחדיו קובעות את המחירים.
בשוק קיימים יצרנים וצרכנים שלהם אינטרסים שונים:
היצרן רוצה רווח כמה שיותר גדול, לכן רצונו למכור במחיר יותר גבוה מהעלות שלו ליחידה ע"מ שיהיה לו רווח. הצרכן לעומת זאת מעוניין להוציא כמה שפחות כדי שבסופו של דבר יחסוך. ההבדלים של שני סוכנים אלה הקיימים בשוק הם אלה שגורמים לכך שמנגנון המחירים יפעל, כיוון שגם היצרנים וגם הצרכנים מעוניינים להגדיל את יתרותיהם (חסכון-צרכן, רווח-יצרן) ככל האפשר ולכן עלויות ותועלתיות הם שיקולים פרטיים.
כאשר פועלים בסביבה של שוק מתירים ליצרנים ולצרכנים לבחור עם מי רצונם לסחור ובאיזה מחיר, ולכן הצרכנים יבחרו ביצרנים זולים יותר אך גם היצרנים יחפשו צרכנים שמוכנים לשלם יותר. במצב כזה יש גם יצרנים שיכולים למצוא את עצמם מחוץ לשוק שכן …
ג. "הטבע תמיד מפסיד במאבקו למול כוחות השוק הכלכלי" ע"פ מודל השוק:
וזאת משום שמנגנון המחירים לא מספק לסוכנים מידע ותמריצים שיביאו אותם להתחשב בסביבה. הוא מבוסס על כך שהסוכנים השונים בשוק פועלים רק למילוי האינטרסים שלהם (רווח; חסכון/סיפוק צרכים) מבלי להתחשב בהשלכות הרחבות של מעשיהם.
כלומר, עקרון "היד הנעלמה" מניע למעשה את הסוכנים הרוצים לשרוד בתחרות של השוק להתייחס רק לעלויות ותשואות פרטיות ולא לעלויות ותשואות חברתיות.
כתוצאה מכך נוצרות השפעות חיצוניות, ובתוכן השפעות חיצוניות שליליות על הטבע (ובתוך כך על משאבים משותפים), אותן כינה מייקל ג'ייקובס "המרפק הנעלם". הטבע מפסיד משום שהמודל פשטני ומייצג רק שני גורמים – מוכרים וקונים – ואת האינטרסים ה"צרים" שלהם – רווח וחיסכון.
הטבע לא מיוצג בו, וגם לא הדורות הבאים.
כאן אפשר היה להרחיב.
  3) הפרוספקט שלקחתי ממכבי שירותי בריאות  עוסק בתכנית שיקום מובנית לחולי לב אשר  תואם  את גישת הרפואה המשלימה- העוסקת בקשר שבין גוף ונפש ורואה בהם חלק ממערכת אחת הקשורה אחת לשניה.
גישה זו אינה באה להחליף את הגישה הקונבנציונלית אלא היא בתוספת –