דוח מכין למעבדה בכימיה - קביעת ויטמין C, יודומטריה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 780
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

מטרת הניסוי : קביעת כמות ויטמין C בגלולות מסחריות ובמזון ע"י טיטרציה.
מבוא
לניסוי : ויטמין C, הנקרא גם חומצה אסקורבית, הינו אחד מחומרי הטבע החשובים והמוכרים ביותר, הוא ידוע נוגד חימצון (= מחזר טוב!, אינו מייצר רדיקלים חופשיים), והוא נמצא בעיקר בפירות וירקות. רוב בע"ח והצמחים יודעים לסנתז בעצמם ויטמין C. ויטמיןC  בגוף : יש לו תפקידים חיוניים בגוף האדם – עזרה ליצירת אנרגיה תאית (ATP), ייצור החלבון קולגן (אשר בונה עצמות ורקמות, ומגן על נימי הדם והשיניים), מחזק את המע' החיסונית, ובעבר אפילו שימש כתרופה למחלת הצפדינה.
חוסר בויטמין C בגוף עלול לגרום לאנמיה, מע' חיסונית חלשה, דימומים, שיניים מושחרות, שבריריות כלי הדם, ובמקרים קיצוניים מחלת חניכיים (צפדינה). מכיוון שויטמין C הוא מחזר טוב, אפשר לקבוע את כמותו בגלולות שונות ומוצרי מזון ע"י ניצול כושר החיזור שלו.
יודומטריה, סוג של טיטרציה המודדת ריכוזי צורונים אורגניים בעזרת הגבתם עם צורוני יוד, שיטה זו ידועה בעיקר בגלל שימושה למדידת ריכוז ויטמין C, היא פשוטה וקלה, ואינה צורכת הרבה משאבים. כאשר מדובר ביודומטריה ישנן 2 שיטות פעולה :
1.       השיטה הישירה –  תגובה בין האנאליט ( החומר שאת ריכוזו אנחנו מחפשים) לבין יוד בצורה מומסת (ולא יוד גזי – מטעמי בטיחות). קצת התגובה הוא מהיר, על מנת לשלוט בו מוסיפים כמות גדולה של אשלגן יודי (KI). פעולת הטיטרציה מתרחשת באמצעות אשלגן יודתי (KIO3), אותו מוסיפים בעזרת ביורטה בכמויות זעירות. אינדיקטור לפעולה זו הוא בד"כ עמילן, המשנה את צבעו לסגול בנוכחות היוד.

2 .       השיטה העקיפה – זוהי שיטה בה אנו יוצרים עודפי יוד, והם יגיבו עם האנאליט. את שארית היוד מטטרים בעזרת תיאוסולפט (-2S2O3).
בניגוד לשיטה הישירה מוסיפים בשיטה זו עודפי אשלגן יודתי, אשר יגיבו עם האנאליט. גם פה, אינדיקטור לפעולה יהיה העמילן, המשנה את צבעו לסגול בנוכחות היוד, אך בשיטה זאת ניתן להוסיף את האינדיקטור רק לאחר הוספת מעט תיאוסולפט. בניסוי זה, נבצע את השיטה הישירה על מנת לקבוע את כמותו של ויטמין C. –