גישור בסכסוכי עבודה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2017
מספר מילים 2860
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

גישור בסכסוכי עבודה במסגרת הקורס: יחסי עבודה – 10588
מרץ 2017
תוכן עניינים
מבוא. 3
1 . יחסי עבודה. 4
1 .1 סכסוכי עבודה. 4
2 . גישור. 6
2 .1 בין משפט לגישור. 6
2 .1 הפילוסופיה שמאחורי הגישור. 7
דיון 9
ביבליוגרפיה. 11
מבוא
כל חברה אנושית מאופיינת בקשרים וביחסי גומלין בין הפריטים שמרכיבים אותה. בין יחסי הגומלין האלו ישנם כאלו שנועדו לסיפוק צרכים ראשוניים; כלומר להמציא מקורות חומריים ולייעל שימוש במשאבים. צרכים אלו, וצרכים חברתיים ותרבותיים נוספים, מסופקים במסגרת של עבודה. הזכות לעבוד נתפסת כאחת מזכויותיו הטבעיות של האדם, ולפי התפיסה של המשפט הטבעי היא כלל לא אמורה למצוא ביטוי בחוק. יש אומרים שההכרח למצוא פרנסה הופך את העבודה לחובה ולכן כלל אין לראות בה זכות.[1] בחברות שונות העבודה הפכה לאידיאל, מעבר להיותה תנאי הכרחי לקיום הפרט והחברה. כך, לדוגמה, בחשיבה היהודית המסורתית המלאכה שאדם עשה למחייתו נחשבה לקיום צו דתי ולחלק מעבודת האל.[2] בני אדם מתאגדים יחד למען פרנסתם והם באים בהסכמים, בריתות וחוזים שיאפשרו את תקינות העבודה. אולם מדי פעם צצים סכסוכים ביניהם והם נדרשים לפתור אותם בצורה כלשהי.
סכסוך עבודה הוא אפוא חלק ממכלול רחב יותר של חיים בחברה מסוימת ולכן גם האופנים שבהם ניגשים בני אותה חברה לפתור את הסכסוכים תלויים באופייה ובטיבה של החברה. מכיוון שאין הסכמה בין בני אדם לגבי מטרתה של החברה, תפקידיה והכוחות שמעצבים אותה, הם חלוקים גם לגבי האופן שבו יש לנתח את יעילותם או צדקתם של הפתרונות המוצעים לסכסוכים. בדומה לפתירת בעיות שמוצעת בסכסוכים שעולים בהקשרים אחרים, גם בהקשר של יחסי עבודה ניתן לפנות לגישור שיטפל בעניין. עבודה זו תבחן את יעילותו של גישור בפתרון סכסוכי עבודה ביחס לאמצעים אחרים, משפטיים באופיים, שניתן להשתמש בהם במקרים כאלו. השאלה שמנחה את העבודה היא "האם גישור מהווה חלופה ראויה לפתרון סכסוכי עבודה?" העבודה תציג את הגישות השונות שקיימות במחקר על אודות יחסי עבודה וסכסוכים במהלך העבודה והיא תבחן את המענה לשאלה הנ"ל בהתאם לאותן גישות. הנחה מוקדמת היא שהמענה לשאלה תלוי במידה רבה בעמדות היסוד התיאורטיות שמניח המשיב לאותה שאלה. עמדה שיוצאת מתפיסה שלפיה יחסי העבודה מבטאים שיתוף פעולה הרמוני בין סוכנים רציונאליים תשפוט את השאלה בצורה אחרת מעמדה שמניחה שיחסי עבודה יסודם בניצול של קבוצה אחת בעלת כוח את הקבוצות החלשות ממנה. לאחר הצגת הגישות לחקר יחסי עבודה יבואו פרקים שיציג את עולם הגישור בקווים כלליים. הדיון של העבודה יסכם את הדברים שהובאו לפניו ויפרט את התשובות האפשריות לשאלת המחקר.  [1] כהן, 1996, עמ' 608.
[2] בראשית ב, 15; ד, 3; תהלים כד, 23; מסכת אבות ב, ב; תלמוד בבלי, מסכת נדרים מט, ב; רמב"ם, משנה תורה, הלכות תלמוד תורה ג, י.