מפורט ומושקע ביותר!

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
מילות מפתח
ציון 100
שנת הגשה 2017
מספר מילים 1914

תקציר העבודה

                                                                  ממ"ן 12
קורס:  10139- סוגיות בחינוך מיוחד סמסטר: 2017א
1 . א. הגדרת מוגבלות שכלית התפתחותית ע"פ ה- DSM-5 :
הפרעה התפתחותית הכוללת מגבלות בפן התפיסתי, החברתי והמעשי. שלושת הקריטריונים למוגבלות זו:
• חוסר ביכולות אינטלקטואליות (למשל: חשיבה מופשטת, תכנון ופתרון בעיות).
• חוסר ביכולת ההסתגלות (בא לידי ביטוי בקשיים בתקשורת בינאישית, בתפקוד עצמאי מחוץ לבית וכדו'.) • הופעתם של חסכים אינטלקטואליים והתפתחותיים כבר במהלך ההתפתחות. הגדרת מוגבלות שכלית התפתחותית ע"פ האגודה האמריקנית לפיגור שכלי: תפקוד אינטלקטואלי נמוך משמעותית מהממוצע המופיע במהלך תקופת ההתפתחות, וכולל ליקויים ביכולת ההסתגלות. ההגדרה כוללת שלושה מרכיבים:
1. תיפקוד שכלי.
2. יכולת הסתגלות.
3. מערך התמיכה הנצרך לפרט כדי לתפקד באופן עצמאי. שוני אחד בין ההגדרות הוא במינוח "פיגור שכלי" שמופיע בהגדרת האגודה ושונה בהמשך ל"מוגבלות שכלית התפתחותית". והשוני המהותי בין ההגדרות הוא שבהגדרת האגודה האמריקנית ישנה התייחסות למערך התמיכות הנצרכות כדי לעזור לילד להשיג חיים עצמאיים ואין התייחסות לכך שהחסך הופיע במהלך שלבי ההתפתחות.   ב.  ע"פ תיאור מהלך חייו והתפתחותו של ראובן עולה כי מוגבלות שכלית הופיעה בתקופת התפתחותו בשל גורמים מסוגים שונים שהחמירו האחד את השני. הוריו של ראובן הינם בעלי מנת משכל נמוכה, מה שגרם לחוסר יציבות תעסוקתית שגרמה לתנאי חיים קשים בשכונת עוני. חיי עוני גרמו לתזונה לקויה של האם בהריונה, מה שגרם לתינוק במשקל לידה לא תקין, שבמהלך שנות התפתחותו ניזון באופן לא מאוזן ודל מדי. כל מערכת ההשתלשלות הזו גרמה להופעתם של ליקויים הסתגלותיים אצל ראובן. בשל רמתה האינטלקטואלית הנמוכה של אמו, בקטנותו לא קיבל ראובן קשר חם ועידוד מספיק לסקרנות הטבועה בו (טבועה בו במידה מופחתת מראש בשל המטען הגנטי הלקוי שקיבל מהוריו). בשל חוסר בגירויים אינטלקטואליים, שפה דלה ואי עידוד הישגיות, הופיעו קשיי למידה אצל ראובן. לאמו של ראובן לא היו הכלים לסייע לו בקשייו הלימודיים, והם הלכו –
ציון: 100 עבודה יפה