סמינריון: מדינת הרווחה בישראל לאורך השנים – השוואה בין תקופות -, 10083 מילים נטו

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע ,
קורס
מילות מפתח , ,
ציון 90
שנת הגשה 2016
מספר מילים 9644
מספר מקורות 23

תקציר העבודה

תאריך הגשה:  01/06/2016
תוכן עניינים:
מבוא . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
1 )  מדינת רווחה – מהי? . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . .  3
2 )  ישראל כמדינת רווחה – סקירה היסטורית כללית . . . . . .
. . . . . . 9
3 )  מדיניות חברתית-כלכלית בישראל במאה ה-21 . . . . . . . .
. . . . . 16
4 )  דיון ומסקנות . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . 23
ביבליוגרפיה .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
מבוא
שאלת מחקר: כיצד השינוי של משטר הרווחה בישראל לאורך השנים השפיע על רווחתו של הפרט?
עוד בטרם הוקמה מדינת ישראל פעלו בה גופים שונים אשר דאגו לרווחת האוכלוסייה; הם פעלו בשלושה ערוצי רווחה עיקריים:
§         ארגוני צדקה שונים – שפעלו בתחום שירותי הבריאות, בתחום העזרה הסוציאלית וכן היו ארגונים דתיים שונים.
§         ההסתדרות הכללית של העובדים בארץ ישראל, שהייתה לארגון על-מפלגתי אשר הוקם ב- 1920, שדאגה לזכויות העובדים מתוך מטרה עיקרית – להבטיח למתיישבים יהודים בארץ ישראל רמת חיים מינימלית שתאפשר את הישארותם בארץ והתבססותם בה.
§         המחלקה לעבודה סוציאלית של הוועד הלאומי, אשר הוקמה ב- 1931 במטרה להעסיק עובדים סוציאליים על מנת לסייע לנזקקים.
ואז כאשר ב- 1948 הוקמה מדינת ישראל כמדינה יהודית-דמוקרטית, המדיניות של ראש ממשלתה הראשון התמקדה בהעברת האחריות בתחומים שונים, ובהם התחומים החברתיים-כלכליים, מגופים מפלגתיים ומגזריים לידי המדינה. באמצעות השקפת העולם הסוציאליסטית ששלטה באותה התקופה הצליחה המדינה הצעירה והענייה, למרות הקשיים הרבים, להקים תשתית למדינת רווחה מתקדמת המעניקה לאזרחיה שירותים חברתיים נרחבים בתחומים שונים.
יש לציין כי ככל שמדינת ישראל "התבגרה", השתנה השלטון ויחד איתו חל שינוי במדיניות הרווחה. מדינת ישראל, בה רואים כיום את אחת המדינות המפותחות בעולם, עברה שינויים רבים יחסית למדינה כה צעירה. אחד השינויים הבולטים נוגע בתחום הרווחה והביטחון סוציאלי. בעבודה זו אני רוצה להציג או יותר נכון לעקוב אחר השינויים שחלו במשטר הרווחה הישראלי –  אשר החל כמשטר רווחה בעל מאפיינים סוציאל-דמוקרטיים וכיום משקף את התפיסה הנאו-ליברלית – ולהציג את השפעת שינוי משטר הרווחה בישראל על הפרט. שינוי זה יבחן לאור השינויים שחלו למשל בחקיקה, באופי הקצבאות שונות וכד'.
בפרק הראשון  אני רוצה לדון במה הוא בעצם המושג "מדינת רווחה", מה עומד ביסודה של מדינת הרווחה, תוך ציון שלושה דגמים עיקריים של משטרי הרווחה הקיימים בעולם כיום ומתן דוגמה לכל אחד מהם בצורה כזו, שתעזור לי לבחון את ישראל כמדינת הרווחה.
בפרק השני אני רוצה לסקור את השינויים שעבר משטר הרווחה הישראלי החל מהתקופה שלפני הקמת המדינה ועד סוף המאה ה-20: לבחון את מעברה מהמשטר הסוציאל-דמוקטי אל המשטר הנאו-ליברלי ואת ההשלכות של השינוי על הפרט.
בפרק השלישי אני מעוניינת להתמקד במשטר הרווחה הישראלי של המאה ה-21. מכיוון שרבים טוענים כי קימת שחיקת התמיכה במדינת הרווחה, אני רוצה לדון בסוגיה זו; בגורמים מרכזיים אשר הביאו למצב זה, ולהציג את התוצאות ואת ההשפעות על רווחתו של הציבור הישראלי.
לבסוף אנסה להשיב על שאלה: כיצד השינוי של משטר הרווחה בישראל לאורך השנים השפיע על רווחתו של הפרט? אסכם ואציג את דעותיי בנושא.