ג'נוסייד

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע ,
קורס
מילות מפתח
ציון 94
שנת הגשה 2017
מספר מילים 1629

תקציר העבודה

ממ"ן 13 ג'נוסייד:
הערה חשובה:
שוחחנו טלפונית ועקב הנסיבות שציינתי אישרת לי את הגשת הממן עד רביעי בבוקר ה-21.06,תודה על ההתחשבות! (שאלה 1
בחירה) יש להגיש ממנים בהתאם להנחיות: גופן 12 וריווח 1.5 בין השורות תשובה לשאלה מס' 2:
ב-1929 עם הודעת סטאלין על הקולקטיביזציה=שיתופיות, הלאמת והעברת בעלות של כלל השדות החקלאיים וכל משק החי  לידי המדינה וכל זאת מתוך מטרה לקידום המשק הסובייטי במידת האפשר המקסימאלית.
תוך הפיכת החקלאות ממבוזרת  בחוות קטנות לחקלאות ריכוזית המאורגנת בקולחוזים וסובחוזים (משקים שיתופיים), באופן שבו המדינה תוכל להיות מעורבת ויותר בשליטה ובפיקוח על הנעשה,כך שהשלטון הוא זה שהכתיב את הגידולים, המכסות, המחירים והשווקים.
לפי שיטת הקולקטיביזציה, לא משנה כמות המאמץ והעבודה שישקיע החקלאי העובד באדמות מאחר ובכל מקרה האדמה בבעלות המדינה והתוצרת כולה מועברת ישירות למדינה.(דבר שהפחית כמובן במוטיבציית החקלאים בעבודתם).
תכנית הקולקטיביזציה ראשיתה היא עם עליית השלטון הסובייטי שהטיל על החקלאים מסים גבוהים במיוחד תוך דרישתו למכירת התוצרת החקלאית למדינה במחיר הפסד שלא הולם את השווי האמתי של התוצרת.  השלטון החרים את הסחורה החקלאית שהייתה מיועדת למכירה בכוח ברוטאלי.
מובן שההחרמות הללו מצד השלטון הובילו לירידה משמעותית בתפוקות התוצרת החקלאית וזאת …
האם הרעב היה יזום או שמא תכנית כלכלית שכשלה? תשובה לשאלה מס' 3:
הטרור המדיני בבריה"מ החל בשנת 1918 ונמשך בממדים שונים עד סוף ימי סטאלין נגד יריביו, מתנגדיו הפוטנציאלים ובני משפחותיהם.
השלטון הסובייטי לא דיכא רק את מתנגדיו הגלויים אלא גם את האיכרים וחקלאים בכפרים, בעלימלאכה, בעלי מקצועות חופשיים פקידים ואנשי דת רבים כשהמטרה הייתה להשמיד את הבורגנות כמעמד.  מיליוני אנשים נאסרו, נכלאו ואף הוצאו להורג אך ורק על בסיס השתייכותם למעמד חברתי-כלכלי, לקבוצה אתנית-לאומית או דתית.  המשטרה החשאית הייתה עסוקה יותר ויותר בדיכוי מתנגדים פעילים של המשטר.   "ממשלת הסובייט הפכה לבית מטורפים כל אחד היה בבחינת מרגל כל עוד לא הוכיח ההפך ע"י הלשנה על אחר".
מערכת המשפט הייתה תלויה טוטאלית במפלגה הבולשוויקית שלה ניתנה הסמכות לא רק לחקור נאשמים אלא גם לשפטם וביכולת הוועד הפועל העליון המרכזי לשנות גזר דין של נדונים.
 חשוב לציין כי קרבנות הפוליטיסייד בבריה"מ לעתים קרובות כלל לא היו מתנגדי המשטר, אלא להיפך היו תומכיו, מכאן המסקנה שמטרת ה"טרור הגדול" לא הייתה בדיכוי המתנגדים אלא בהשרשת הפחד המאפיין משטרים טוטליטריים ובהנצחת מעמדו האישי של סטלין כשליט אבסולוטי ובעל כריזמה ייחודית אלוהית.

-סוף-