דיני עבודה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח
ציון 100
שנת הגשה 2017
מספר מילים 2169

תקציר העבודה

ממ"ן 13 דיני עבודה:
תשובה לשאלה 1:סעיף א' בטענתה, דפנה מתייחסת לפגיעה בזכות הקניין ולפגיעה בחופש ההתאגדות שלה. טענתה של דפנה מתקשרת לממד האישי בזכות היסוד לחופש ההתארגנות:
 הזכות להתארגן בעלת כפל פנים.
 אמנם חופש ההתארגנות זוהי זכות יסוד (הנגזרת מכבוד האדם) והיא מביאה אתה כוח רב והגנה לעובדים אשר זוכים לייצוג ע"י גופים מאורגנים המייצגים אותם מול המעבידים. עם זאת, לא ניתן לכפות על עובד להיות חבר בגוף שכזה או לחייבו לשלם דמי טיפול ארגוני- מקצועי במידה ואינו מעוניין להיות חבר בו. הפן החיובי הוא הזכות לחופש ההתארגנות/התאגדות, ועיקרו של ארגון זה היא ייצוג הציבור הרחב הרלוונטי. לכל עובד יש את הזכות להצטרף ולהיות חבר בארגון כזה. הפן השלילי לממד זה הוא שלכל עובד יש את הזכות שלא להצטרף לארגון מאוגד ולכן, כמובן גם לא לשלם דמי חבר בניגוד לרצונו. כפי שעולה מתיאור המקרה בממ"ן,דפנה בוחרת בפן השלילי של הממד האישי בזכות היסוד לחופש מהתארגנות, היא אינה מעוניינת להיות חברה בארגון עובדים כלשהו או לשלם דמי טיפול בניגוד לרצונה וזוהי זכותה.
הדרישה לתשלום דמי טיפול ארגוני – מקצועי פוגע בזכות לחופש מהתארגנות.(כמו כן, הסדר זה פוגע גם בזכויות יסוד אחרות, כגון בזכות הקניין של העובד, המשתקפת בכפייה שכופים על עובד לשלם דמי טיפול ובכך מונעים ממנו לעשות בקניינו כרצונו.) סעיף ב': הנימוקים שיעלו נציגי ארגון העובדים האקדמאים הם בהתאם לפסקת ההגבלה.
הסדר חוקי הכופה תשלום דמי טיפול ארגוני- מקצועי פוגע בהסדר המעוגן בחוק יסוד, אך יכול להיות והפגיעה היא כדין, זאת צריך לבחון עפ"י ארבעת תנאיה של פסקת ההגבלה והאם הם מתקיימים בנסיבות שבקטע:
מכוח התנאי הראשון של פסקת ההגבלה- מתחייב שהפגיעה בזכויות היסוד תהיה בחוק או מכוחו. לכאורה נראה שתנאי זה מתקיים שמדובר בהסדר של מפעל נציגות, זאת לאור סעיף
5 (א) (3ב) לחוק הגנת השכר המתיר למעביד לנכות דמי טיפול משכרו של עובד לטובת ארגון העובדים היציג.
תנאי שני של פסקת ההגבלה- נדרש כי החוק הפוגע יהלום את ערכיה של מדינת ישראל. ערכיה של מדינת ישראל כוללים בין היתר ערכים של הצדק הקבוצתי שחקיקת העבודה הישראלית משקפת ובמיוחד חוק הסכמים קיבוציים וחוק יישוב סכסוכי עבודה . …
תשובה לשאלה 2:
במקרה המתואר בממ"ן בו הנהלת "בלו תקשורת" החליטה לנקוט בכל דרך אפשרית על מנת לטרפד את ההתארגנות. חוקית-מובן שזה מנוגד לחוק צורת התנהלות המנסה למנוע מהעובדים התארגנות:
ובמקרה המצורף לממן"ן בו מר כובשי (שעבד בחברת אלקטרה) וחווה שיחות טלפון המאיימות על מטה לחמו ומקום עבודתו במידה וימשיך בהתעסקות סביב החתמת העובדים על הטפסים והתבקש ע"י מר לוי סמנכ"ל המכירות להשמיד את הטפסים שכבר נחתמו ואף הבטיח לו קידום במידה ויחדל מפעילותו.
לצד הפסיקה,גם המחוקק קבע בחוק הסכמים קיבוציים שורת איסורים על המעסיק כדי למנוע פגיעה בהתארגנות העובדים.
*"לכל עובד הזכות לפעול למען התארגנות עובדים בוועד עובדים ובארגון עובדים,להיות חבר …
תשובה לשאלה מס' 3: מתיאור המקרה על רוני ניתן לראות ניסיון לייצר התארגנות והצטרפות עובדי חברת הדלק בה עבד להסתדרות הכללית תוך נימוקו ושכנועו את העובדים כי התארגנות זו תשפר את תנאי עבודתם וביטחונם התעסוקתי שיהיו מוגנים במקרי פיטורים.
במסגרת פעילותו זו רוני הצליח להחתים מחצית מהמתדלקים על טפסי הצטרפות להסתדרות.
כפי שהזכרתי בתשובותיי הקודמות פיטור עובד המגיעים בהקשר של פעילות התארגנותית כזו או אחרת הינה מנוגדת לחוק. אך עם זאת כפי שנראה ישנו צד נוסף –מאחר ורוני העובד פרסם מידע שיתכן ואם היה נועץ טרם הפרסום במעסיקו-לא היה מורשה לפרסם ולחשוף מידע שייתכן שהוא מידע רגיש שחברת דונולו לא הייתה מעוניינת לחשוף.
בהתאם לפס"ד המצורף לממן ניתן לראות מקרה דומה בו תמיר-עובד בחברת אבטחה, נראה כי גם תמיר התעסק בהפעלת התארגנות של עובדי מערך האבטחה,שמובן שצד זה בסיפור …