פרו סמינריון דיני עבודה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח
ציון 89
שנת הגשה 2017
מספר מילים 3255

תקציר העבודה

הזכות לפרטיות במקום העבודה בעידן האלקטרוני תוכן עניינים
מבוא

3

1 .
פרטיות עובדים בעידן האלקטרוני –
4

2 .
הדין בנושא שמירה על פרטיות העובד בישראל ..6

3 . דין משווה: ארה"ב ואירופה
8

4 .
דוגמאות מפסיקה בנושא פגיעה בפרטיות העובד במקום העבודה -.. 10 5.
סכום .
12
ביבליוגרפיה —
13
מבוא
הטכנולוגיה המודרנית על צורותיה השונות, נמצאת היום למעשה בכל מקום, והשימוש בה מתפתח ומתרחב ככל שעובר הזמן. טכנולוגיה זו שינתה במקומות רבים את אופן העבודה והפכה אותה ליעילה יותר. עם זאת, השימוש שעושים מעסיקים בטכנולוגיה זו כדי לפקח ולשלוט על העובדים מאיים על חירותו של הפרט ועל שמירת הפרטיות שלו. שכן, מעסיקים רבים עושים שימוש במצלמות, מחשבים טלפונים ניידים ועוד, על מנת לעקוב אחר העובדים.
לאור זאת, נודעת חשיבות לבחינת סוגית השמירה על פרטיות העובד בעידן האלקטרוני. מטרת העבודה לבדוק את נושא הזכות לפרטיות של העובדים במקום העבודה. שאלת המחקר: באיזה מידה נשמרת הזכות לפרטיות במקומות עבודה, בעידן האלקטרוני. העבודה תהיה עבודה תיאורטית ותסקור מחקרים/מאמרים בנושא.
1 . פרטיות עובדים בעידן האלקטרוני למרות השינויים שהתרחשו במאפייני מקומות העבודה במהלך המאה התשע עשרה והעשרים, נותר מאפיין אחד ללא שינוי- השאיפה של המעסיקים לפקח על העובדים, במטרה לוודא שכח העבודה אותו הוא מעסיק מנצל את זמן העבודה בצורה אופטימלית. אם בעבר הדבר נעשה באמצעות המבנה הפיזי של מקום העבודה, כיום הדבר נעשה באמצעות אמצעים אלקטרוניים.
הטכנולוגיה המודרנית נמצאת כיום כמעט בכל מקום ובכל תחומי החיים, ובכלל זה בתחום העבודה. כיום אין כמעט מקום עבודה אשר לא נעשה בו שימוש בטכנולוגיה הדיגיטלית, כולל מחשבים (אינטרנט ודואר אלקטרוני), טלפון סלולרי ואמצעי מעקב שונים דוגמת איכון ומצלמות.טכנולוגיות אלה מאפשרות למעסיקים לפקח באופן גלוי וסמוי על העובדים. פקוח זה מתבטא ברשום שעות העבודה, אמצעי מעקב (דוגמת: טביעות אצבעות, מכשירי איתורן), מצלמות במקום העבודה, הקלטת שיחות טלפון, בדיקת התכתבויות בדואר אלקטרוני, מעקב אלקטרוני אחר פעילות העובד במחשב ועוד. המעקבים בעבודה נועדו למטרות שונות- מעקב אחר מעשי העובד בעבודה, מעקב נוכחות, זמינות, תפוקות עובדים בעבודה, מעקב אחר שיחות והתכתבויות של עובדים .
אמצעים טכנולוגיים אלה תורמים אמנם גם להגדלת הפריון של העובדים, אך הם גם בעלי פוטנציאל של איום ופגיעה בחופש ובאוטונומיה של העובדים. מגוון גדול של אמצעי שליטה ובקרה אלקטרוניים המוכנסים למקומות העבודה מספקים למעסיקים אפשרויות רבות ומגוונות של פיקוח ובקרה על העובדים, ושליטה על מידע לגבי העובדים שאינו רלוונטי בהכרח, לעבודה עצמה. כך למשל, המעסיק יכול לעקוב אחר העובדים באמצעות אמצעים זמינים ובעלויות נמוכות, כולל באמצעות אמצעים אלקטרוניים המצויים ממילא בעבודה, דוגמת מחשב וטלפון.
לאמצעים אלה יתרון על פני מעקב אנושי, מאחר והם מאפשרים מעקב שוטף, טוטלי, לאורך זמן, –