דוח מסכם כימיה אנאורגנית - הכנה של יוד

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
ציון 93
שנת הגשה 2017
מספר מילים 904

תקציר העבודה

הנדסה כימית דוח מסכם בתהליכים בכימיה אי אורגנית
1 ההכנה של יוד  I2
מטרות הניסוי:
1.ייצור גבישי יוד
2 . בדיקת תכונות גבישי היוד רקע תאורטי:
יוד הוא יסוד כימי שמספרו בטבלה המחזורית 53 מסתו המולקולרית היא
1 26.90447g/mole תכונותיו הן: היוד מורכב משני אטומי המחוברים בקשר קוולנטי I2   והוא שייך למשפחת ההלוגנים. היוד מוצק בטמפרטורת החדר ובעת חימום מבצע המראה, הוא מתמוסס בקלות בכלורופורם, בפחמן ארבע כלורי ובפחמן גופרתי.
צבעו של היוד במצב צבירה מוצק הוא כסוף מבריק כשהוא גז הוא בצבע סגול.
היוד לא מצוי בטבע בצורתו הטבעית, ישנן שיטות להפקת היוד אחת מהן היא הפקה באמצעות הגבה של יוני יוד עם הגז כלור.

6 Kl(s) + 3MnO2(S) + 4H3PO4(aq) à
3 I2(S) + Mn3(PO4)2(S )+ 2K3PO4(S) + 6H2O התגובה היא בין אשלגן יודיד ומנגן דו תחמוצת עם חומצה זרחתית והתוצרים הם: יוד, מנגן פוספט, אשלגן פוספט ומים.
התגובה היא תגובת חימצון חיזור, בו היוד משנה את הדרגת החימצון שלו והוא עובר תהליך של חימצון.
בניסויי שלנו לאחר הוספת כל המגיבים ביצענו חימום לתערובת שהתקבלה בקצה הביקר שמנו צלוחית עם קרח לגרום לאפקט קרח –היווצרות הפרש טמפרטורת על מנת שהיוד יתגבש.
מהלך הניסוי בפועל:
·         התקנו במנדף טבעת ופד אסבסט, כיוונו את גובה הטבעת כך שיהיה במרחק 5
ס"מ מעל המבער ·         שקלנו במאזניים אנליטיות 0.9-1.1 גר' של אשלגן יודיד ·         שקלנו במאזניים אנליטיות 0.5-0.7 גר' מנגן דו חמצני ·         בתוך המנדף העברנו את שני החומרים המוצקים לביקר וערבבנו מספר שניות עם מקל זכוכית ·         הוספנו 1 מ"ל של חומצה זרחתית מרוכזת לתוך הביקר ·         העמדנו את הביקר על הפד אסבסט כיסינו את הביקר עם זכוכית ועליה שמנו קרח וקראנו למדריך שידליק לנו את האש ·         הפננו את הלהבה אל תחתית הביקר ·         כאשר התגובה הייתה לקראת סיומה, כיבינו את המעבר והמתנו כ5 דקות לקירור הביקר והזכוכית ·         לאחר מכן הסרנו את הקרח ונפטרנו מן המים והפכנו את הזכוכית –