ביולוגיה כללית א

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 2023
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן) 12 דוח מעבדה ראשונה ניסוי 1.
(מעבדה ביתי) דיפוזיה ואוסמוזה:
דיפוזיה זה התפשטות טבעית של מומסים במורד מפל הריכוזים, כלומר – מעבר מומס ממקום בו ריכוז המומס גבוה למקום בו ריכוז המומס נמוך כך שריכוז התמיסה יהיה אחיד.
אוסמוזה –דיפוזיה של מים, זה מעבר של מים דרך ממברנה בררנית ממקום בו יש במים ריכוז נמוך של מומסים, למקום בו יש במים ריכוז גבוה של מומסים כך שריכוז המים בשני צידי הממברנה יהיה זהה .
הגורמים המשפיעים על תהליך הדיפוזיה/האוסמוזה:
ישנן ממברנות שונות בעלות חדירות שונה, בניסוי שלהלן נשתמש בשני חומרים להם גודל מולקולרי שונה:
1. עמילן, פולימר רב סוכר – מולקולה גדולה יחסית.
2. יוד (בצורתו היונית) – יון קטן מאוד יחסית למולקולת העמילן.
. מהו הצבע המתקבל לאחר ערבוב תמיסת עמילן עם תמיסת יוד? כחול עמוק נוטה לשחור. לאחר הכנסת עמילן לשרוול ויוד לכוס:
2. מה קרה, עם הזמן, לתמיסת היוד שבכוס?
צבעה לא השתנה, לפחות למראית עין.
3.מה קרה, עם הזמן, לתמיסת העמילן שבשקית?
תמיסת העמילן שבשקית שינתה את צבעה מצבע לבן חלבי לצבע כחול שחור.
4. על מה מעיד הצבע הכחול שחור המופיע בניסוי?
מכך שתמיסת היוד שבכוס לא שינתה את צבעה אנו מסיקים כי מולקולות עמילן לא עברו משרוול הדיאליזה אל הכוס. מכך שצבע העמילן שבשרוול שינה את צבעו אנו מסיקים כי יוני יוד עברו מהכוס לתמיסה שבשרוול והגיבו עם העמילן, ליצירת תמיסה כחולה כהה, כלומר – הממברנה היתה בררנית ורק יוני היוד עברו דרכה.
לאחר הכנסת יוד לשרוול ועמילן לכוס:
5. מה קרה, עם הזמן, לתמיסת היוד שבשרוול?
לא שינתה את צבעה
6 . מה קרה, עם הזמן, לתמיסת העמילן שבכוס?
תמיסת העמילן שינתה את צבעה לכחול 7. האם קרום השרוול חדיר ליוד? הסבירו את הסיבה לכך, כן, ראינו שהיוד עבר דרך הממברנה כך שבכל ניסוי רק תמיסת העמילן שינתה את צבעה (כלומר יוני היוד עברו לתמיסת העמילן). היוד מופיע כיון בתמיסה, וגודלו יחסית קטן מאוד, ולכן הוא עבר דרך הממברנה.
8. האם קרום השרוול חדיר לעמילן? הסבירו את הסיבה לכך?
לא, תמיסת היוד בשני הניסויים לא שינתה את צבעה ומכך ניתן להסיק שמולקולות העמילן לא עברו לתמיסת היוד. הסיבה לכך היא שהעמילן הוא פולימר מסועף, וגדול יחסית, ולכן הוא לא עבר דרך הממברנה. שכפי הנראה מעבירה צורונים עד גודל מסוים בלבד.
9. מהו, לדעתכם, מטרת הניסוי השני, מה הוא בא להוכיח?