עבודה הכוללת סקירב נירחבת על טיפול בילדים עם הפרעות קשב וריכוז על ידי יוגה. לתואר שני

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 3039
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

התערבות יוגה בילדים  עם ADHD      מוגש לקורס כתיבה אקדמאית בחינוך החוג לחינוך מיוחד
2 012                                                                                                                                   תשע"ב              בשנים האחרונות עולים ויכוחים על מהות ADHD כולל הטענה כי אין בעיה "אמתית" אלא המצאה של המערב (גרין,2001). עם עליית המודעות לנושא עלו כמות האבחונים ומרשמי הריטלין בעשרות אחוזים. כיום יותר מתמיד נמצאת התקשורת והשיח על סוג הטיפול נמצא בכול מקום מחקיקה בכנסת דרך ניסיון הכרה בADHD כנכות מוכרת לקבלת קצבה בביטוח לאומי ועד הקמת רשת בתי ספר ומכינות ייעודיות (פורום ליקוי למידה). התערבות התרופתית לתסמיני ADHD יעילה ומהירה  אבל רחוקה מלהיות משביעת רצון. תופעות הלוואי שהילדים סובלים מהן בעיתיות  וכוללת נדודי שינה, אובדן תאבון המוביל לפגיעה בגדילה ועד תסמינים של OCD. מסיבות אלה ועוד הורים רבים מחפשים אפשריות טיפול חלופיות. כמו כן, ישנה טענה כי טיפול  קוגניטיבי התנהגותי משולב עם טיפול תרופתי והדרכת הורים לא הוכיחה  כיעילה כנגד כול התסמינים של הפרעות קשב וריכוז. לאור זאת רבים ההורים המחפשים  הטיפולים האלטרנטיביים (Peck, Heather, Kehle, Thomas , Bray, Melissa, Theodore, Lea 2005) בעידן הניו-אייג' ההולך ותופס תאוצה ברחבי העולם המערבי עולות הטענות כי ישנם טיפולים אלטרנטיביים לבעיות שונות. אחד ההתערבויות המוצעות להפרעות קשב וריכוז הם שיעורי יוגה לילדים.
היוגה היא פעילות גופנית בשילוב של נשימות, זו התערבות זולה,פשוטה  וניתנת ליישום בכיתות בלימוד, בכול רגע נתון .
ליוגה אין תופעות לוואי כפי שיש לטיפולים אחרים והשפעתה לאורך זמן מאפשרת שיפור ושימור של היכולות. מעבר לכך היוגה פותחת לאדם הלומד אותה אפשרויות ויכולות חדשות ולהוסיף לארסל התגובות שלו. בצורה המתקדמת שלה  היוגה הופכת להיות חלק בלתי נפרד מחיי האדם והוא מתאמן ופועל בה לבד. ליקוי למידה מתקשים להתמיד בחוגים, טיפולים ובאופן כללי לנטוע שורשים במקום אחד. כלים טיפוליים שהם יכולים 'לקחת איתם' ולהשתמש בהם ברגעי הצורך היא אופציה אידיאלית. לעומת כדור הרטלין  שהשפעתו עוברת ומותירה ריבאונד, או טיפולים אחרים שדורשים התערבויות חיצוניות. עבודה זו תנסה לבחון את תרומה הייחודית של דרך היוגה להפחתת התסמינים של הפרעות קשב וריכוז והיפר אקטיביות. חשיבות עבודה זו נובעת ממחסור מחקרים בנושא זה בעולם בכלל ובפרט בישראל. בארה"ב בשנים האחרונות הולכות וגדלה התעניינות בטיפולים אלטרנטיביים מסוג יוגה כתחלואות וליקויים שונים. לעומת זאת בישראל כמעט ואין מחקרים בנושאים אלה , ובמיוחד חסר,  בהקשר של התערבות יוגה בליקוי למידה. למרות שבפועל ישנו שימוש בכלים אלה עם ילדים הסובלים מלקות זו, כמו כן השלמויות בנושאים אלה במכללות ספורט כגון וינגייט. ולכן כותבת עבודה זהו מוצאת את צורך למלא את החלל הקיים ולחקור התערבויות יוגה בילדים עם ADHD.