זירה הומור וקליפים ויראליים באינטרנט- ממ"ים

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 491

תקציר העבודה

זירה הומור וקליפים ויראליים באינטרנט- ממ"ים:
אחת התופעות הנפוצות בתרבות האינטרנטית העכשווית היא הפצה נרחבת ומהירה של תכנים תקשורתיים בכלל ותכנים הומוריסטיים בפרט ע"י אנשים מן השורה. בין אם מדובר בתמונה, סרטון או טקסט, פריטים רבים מועברים בין משתמשים ללא השתתפות של גופי תקשורת ממוסדים. לא כל התכנים המופצים בצורה ויראלית מופצים באופן זהה. כאשר הקליפ הויראלי או התמונה מופצים ללא שינוי התפקיד שהם ממלאים הינו העברה בלבד. לעומת זאת, ההפצה היא ממ"טית, (מים- פריט ויראלי, טקסט שהאדם משנה) כאשר בתהליך ההפצה מתרחש שכתוב או יצירה מחדש של הפריט תוך שמירה על הצורה הכללית. בצורה זו למקור ראשוני אחד נוצרות גרסאות שונות. מקור המונח מ"ים- הוא בספרו של הביולוג ריצ'רד דוקינס "המי"ם האנוכי" משנת 1976 והוא מתייחס ליחידות של גנים.
בתקשורת ההקבלה באה לידי ביטוי בתחום התרבותי, כלומר הממ"ים הם יחידות של הפצת תרבות או רעיון שעובר מאדם לאדם תוך כדי חיקוי. ממ"ים רבים מתחרים על תשומת לב הציבור ורק אלו שזוכים להיות משוכפלים ע"י הקהל הם המתאימים ביותר לסביבתם החברתית. המ"ים קיבל חיים חדשים עם עליית הפופולאריות של האינטרנט. התפתחות זו הצריכה הגדרה מחודשת של המושג והיא על פי החוקרת לימור שיפמן (2013):
"ממ"ים אינטרנטיים הם קבוצת פריטים בעלי מאפיינים משותפים אשר נוצרו מתוך מודעות זה לזה והופצו ע"י משתמשים רבים על גבי האינטרנט במגוון גרסאות ותוספות. הממ"ים כוללים לעיתים קרובות תכנים הומוריסטיים וקלילים אך ישנם גם רציניים יותר." ממ"ים אינטרנטיים ותכנים ויראליים מלווים את הפעילות היומיומית של משתמשי אינטרנט רבים וניתן ללמוד מהם רבות על התהליכים התרבותיים והחברתיים המתרחשים ברשת. הומור אינטרנטי וקהילות:
ברחבי הרשת קהל גדול של משתמשים שצורכים ומשתפים תכנים הומוריסטיים …
ממים ופוליטיקה:
ממים אינטרנטיים דורשים לא רק פעולה פשוטה של הפצה, אלא השתתפות פעילה –