זירה מסרוני סלולרי, דואר אלקטרוני, ציוצים בטוויטר- שפה מקוצרת, אייקונים כשפה, תקשורת סינכרונית מול תקשורת א-סינכרונית, כתיבור ומאפייניו

מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 986

תקציר העבודה

זירה מסרוני סלולרי, דואר אלקטרוני, ציוצים בטוויטר:
שפה מקוצרת: כדי להתגבר על מגבלת המקום נוצרו אסטרטגיות חדשות לתמצות המסרים. אחת האסטרטגיות היא שימוש בראשי תיבות.
כך למשל, הדרך להביע הערכה להומור ברשת היא באמצעות הקיצור LOL (Laughing Out Loud). בשפת הטוקבקים נהוגים קיצורים כגון ל"ת (ללא תוכן) או ה"פ (הודעה פרטית). אסטרטגיה נוספת היא שימוש בהחלפת צופן, כלומר החלפת אותיות או הברות בשפה הכתובה התקנית באותיות או הברות אחרות, שהגייתן זהה. למשל במקום לכתוב "תודה" בסוף המייל, נוכל לכתוב 10X, במקום לכתוב "נפלא" (great) נוכל לכתוב GR8, ובמקום "בשבילך" נוכל לכתוב 4u.
אייקונים כשפה: משתמשים פיתחו "שפת גוף דיגיטלית" המחליפה את התקשורת החזותית הנלווית לזו המילולית. שפה דיגיטלית זו מפצה על היעדר הבעות הפנים ושפת גוף, החשובים לפענוח מסרים בתקשורת פנים אל פנים. כך למשל, רווח השימוש באמוטיקונים (פרצופונים) בכל תקשורת דיגיטלית. הפרצופונים מבטאים את מצב הרוח של הדובר בעזרת חיקוי של הבעת פניו. בשלב התפתחות מוקדם של התקשורת הדיגיטלית, המתקשרים עשו שימוש בסימני המקלדת הקיימים. כך נוצר לו בשנת 1982 האמוטיקון הראשון :-). כיום, ברוב הטכנולוגיות, האמוטיקונים מובנים לתוך הממשק הגרפי וניתן לשלוף אותם בקלות בכל תהליך תקשורת. כך הופך החיוך לסמיילי באופן אוטומטי ☺.
הסלנג: אחד המאפיינים של שפת הדיבור הוא סלנג = בת לשון קלילה ואינטימית, נטולת גינונים ורבת גוונים, שאין בה פסול בנסיבות לא רשמיות. בעבר נתפס הסלנג כסוציולקט נמוך, אך היום רואים בו רמת לשון לגיטימית ומתוכננת, אשר נעשה בה שימוש המתאים לנסיבות השיח. תקשורת סינכרונית מול תקשורת א-סינכרונית תקשורת סינכרונית – תקשורת מתווכת-מחשב בזמן אמת, בו זמנית. כלומר, המשוחחים שולחים זה לזה הודעות בכתב, בקול או בווידיאו, המופיעות מיד לאחר שנשלחו על הצג של בן השיח שלהם והם יכולים להשיב זה לזה מיד וברצף, כמו בשיחה פנים אל פנים או בשיחת טלפון. תקשורת א-סינכרונית – תקשורת שלא בזמן אמת, מעוכבת. במקרים כאלו בני השיח שולחים הודעות אשר כל אחת מהן מתפקדת כמו מכתב או נאום שלא ידוע מתי ייענה (דואר אלקטרוני). לתקשורת א-סינכרונית יש השלכות לשוניות:
היא יכולה להיות עשירה יותר מכיוון שלכותבים יש זמן לערוך את הטקסט. גם לטקסט סינכרוני וגם לטקסט א-סינכרוני אפשר להוסיף פרצופונים, המספקים רמזים ואותות לאינטואיציה, לשפת הגוף וליתר הכלים המילוליים המעשירים את השפה המדוברת. תקשורת מתווכת-מחשב, בין אם היא סינכרונית או א-סינכרונית, אינה מצריכה מקום התרחשות פיזי. היא מאפשרת מפגשים ללא צורך בפגישה פיזית, אלא באופן וירטואלי. תקשורת סינכרונית מצריכה מקום וירטואלי שבו מתכנסים האנשים לשיחה זו, ממש כמו בשיחה פנים אל פנים. המאפיין הבולט ביותר של שפת הכתיבה באינטרנט הוא דמיונה לשפה המדוברת (הדבורה). מהפכת התקשורת האלקטרונית, ובייחוד הטלוויזיה והרדיו, הרחיקו אותנו מתרבות הכתב והדפוס, וקירבו אותנו שנית לתרבות העל-פה. הופעת האינטרנט והתבססות התקשורת מתווכת- מחשב, החיו את הכתב כצורת תקשורת פופלרית, אך נראה שמהות הכתיבה השתנתה.
שפה דבורה לעומת שפה כתובה –